Wstęp
Spis treści
E-mail marketing to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów. Pomimo wielkiego sukcesu mediów społecznościowych, ten rodzaj marketingu jest wciąż popularny. Głównie dlatego, że jest to dość tani sposób reklamy w sieci, a w dodatku można dobrze zmierzyć jego skuteczność. Oto kilkanaście wskazówek, które doradzą jak efektywnie wykorzystać e-mail marketing w promowaniu firmy.

1. Odpowiedni adresat
Lista mailingowa jest dobrym narzędziem, które pozwoli ci wysyłanie wiadomości do osób naprawdę zainteresowanych ich treścią. Inaczej e-maile mogą odnieść odwrotny skutek, czyli zirytować odbiorców. Listę można tworzyć na kilka sposobów: zachęcać osoby do wpisywania się na listę subskrypcyjną na twoim portalu lub kupując od wyspecjalizowanej firmy dane teleadresowe określonej grupy klientów.
2. Łatwa subskrypcja
Im więcej danych żądasz przy rejestracji do newslettera, tym mniej osób będzie chciało się do niego zapisać. W większości przypadków powinno wystarczyć nazwisko i adres email. Jeśli potrzeba ci więcej danych o użytkownikach, zawsze możesz później przesłać im mailem ankietę do wypełnienia.
3. Personalizowanie wiadomości
Aby e-mail marketing był skuteczny, wiadomość musi być zindywidualizowana. Każdy odbiorca chętniej czyta wiadomości od kogoś, kto swoje słowa kieruje bezpośrednio do niego. Dobrze zatem wysyłać maile ze swojego konta imiennego i zwracać się do adresata po imieniu lub nazwisku. Warto, aby poszczególne segmenty grupy docelowej otrzymywały wersje wiadomości wychodzące naprzeciw ich specyficznym potrzebom.
4. Intrygujący tytuł
Tytuł często decyduje o tym czy ktoś otworzy od nas maila. Drobna zmiana treści w tytule oznacza znacznie większe wskaźniki otwarć i kliknięć. Wykonanie testu skuteczności tytułu wiadomości na próbce odbiorców jest dobrym posunięcie. Wiadomości z dwoma wersjami tytułu wysyła się do 10%-20% odbiorców z bazy danych i sprawdza która wersja generuje więcej otwarć i kliknięć. Potem można wysłać wiadomość do pozostałej grupy odbiorców z bardziej atrakcyjnym tytułem.
5. Najważniejszy początek
Warto, aby informacje o kampanii znalazły się na samym początku emaila. W kilku zdaniach zawrzyj najważniejsze informacje o tym, co marka/ firma chce przekazać. Można zastosować tutaj regułę „jednego tweet’a”, czyli 140 znaków. Pamiętaj, aby tekst był napisany jasno i prostym językiem.

6. Zainteresowanie odbiorcy
O tym, czy klient przeczyta całą wiadomość decyduje często 5-6 słów. Twórz zatem krótkie akapity tekstu. Obrazki i zdjęcia wpływają na ciężar emaila i na czytelność informacji. Odbiorcy, którzy cenią sobie minimalizm i klarowność komunikatu bardzo źle odbierają i zniechęcają się do kampanii mailingowych z wykorzystaniem html’a.
7. Tylko dla VIP-ów
Każdy odbiorca lubi być traktowany wyjątkowo. Warto więc segmentować swoją bazę danych i utworzyć grupę “Tylko dla VIP-ów” i nadać im status “Członka Elity”. Klienci odwdzięczą się wtedy większą aktywnością. Ponadto, chętnie będą chwalić się swoim statusem VIPa – poprzez Facebooka lub wiadomości do przyjaciół i rodziny. Dzięki temu zyskasz jeszcze większe grono zainteresowanych.
8. Użyteczna zawartość.
Dostarczaj swoim klientom unikatowej i wartościowej informacji, która ich zainteresuje. Nie chodzi tu o bombardowanie ich ciągłymi ofertami. Przyzwyczaj swoich subskrybentów do tego, że twoje wiadomości zawierają atrakcyjne informacje. Wysyłaj im e-newslettery, artykuły, alerty, white papers i case studies. Zawsze na temat, który interesuje Twojego klienta.
9. Poprawność linków
Sprawdzaj wszystkie linki do stron www umieszczone w emailach. Chodzi tutaj o twoje zyski, więc zadbaj o to, by linki działały i przekierowywały odbiorców do właściwej strony.
10. Urozmaicona forma
Aby wypromować jedną usługę (np. konferencję lub szkolenie) wysyła się całą serię odpowiednio zaplanowanych e-maili. Trudnym zadaniem jest sprawić, aby każdy z nich był orygianlny, jednak dzięki temu podtrzymasz zainteresowanie klienta. Urozmaicaj formę wysyłanych wiadomości. Możesz wykorzystać do tego np. wywiad z zadowolonym klientem lub prezesem swojej firmy, który wyjaśni dlaczego twoje produkty są tak dobrej jakości. Wypowiedzi innych osób pełnią rolę podobną do doradców lub zaufanych przyjaciół

11. Działanie na emocjach
Dobrze jest przyprawić swoich adresatów o dreszczyk emocji. Używanie sformułowań typu: jeżeli nie przedłuży Pan subskrypcji do końca dnia dzisiejszego, zostanie Pan usunięty z listy naszych prenumeratorów spowoduje, że większość osób zastanowi się nad rezygnacją z newslettera.
12. Pytanie do odbiorcy
Czasem trudno zgadnąć jakie są oczekiwania odbiorców. Warto więc zwyczajnie ich o to zapytać, np. wysyłając mailing z linkiem do ankiety. Tam można zawrzeć pytania np. o to co zachęci ich do częstszego odwiedzania strony. Zgromadzone dane pozwolą ci lepiej zrozumieć potrzeby klientów i zbudować efektywną kampanie e-mailową
13. Przekaż dalej
Poczta pantoflowa to świetne narzędzie marketingowe. Jeśli twoi subskrybenci w mailach otrzymają interesującą lub zabawną treść, zapewne podzielą się nią z przyjaciółmi. Przypominaj im, aby przekazywali sobie dalej ciekawe informacje.
14. Wysoka jakość
Słabo napisana wiadomość e-mailowa może popsuć twoją reputację. Musisz dbać niemal o każdy szczegół związany z newsletterem i skrupulatnie analizować efekty swoich działań. Jeżeli brakuje ci czasu na dobre zaplanowanie i realizowanie e-mail marketingu, zleć to zadanie specjaliście, np. doświadczonemu copywriterowi.
W planowaniu skutecznych działań marketingowych mogą okazać się pomocne niektóre z przygotowanych przez nas e-booków:
- Strategie i plany marketingowe dla e-usług
- Marketing i reklama w Internecie
- e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci
Źródło: http://www.killerstartups.com/startups-tools-and-guides/create-an-email-marketing-campaign/
https://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_1951_14-sposobow-na-skuteczny-email-marketing.html