Przyszłe kadry polskiej gospodarki

Stay up to date

Enter your email to download the report

Przyszłe kadry polskiej gospodarki

PDF Download

Raport przygotowany na podstawie badań studentów oraz analizy kierunków kształcenia na poziomie wyższym, zrealizowany w 2013 roku, w ramach IV edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Zarówno odsetek studentów zadowolonych z wyboru uczelni, jak i tych pozytywnie oceniających wybór kierunku studiów jest wysoki i nie zmienił się istotnie między 2010 r. a 2013 r., choć w tym ostatnim wykazał lekką tendencję spadkową. Równocześnie wzrosła liczba osób, które nie potrafią wyraźnie sprecyzować poziomu swojego zadowolenia (kategoria „trudno powiedzieć”). Może to świadczyć o nadal niskiej wśród studentów wiedzy na temat rynku usług kształcenia na poziomie wyższym - które uczelnie oferują takie kształcenie oraz w większym stopniu odpowiadające potrzebom studentów. Zazwyczaj bardziej zadowoleni byli ci studenci, którzy studiują na uczelniach publicznych, choć zaobserwowano wyraźny spadek niezadowolonych z wyboru uczelni wśród studiujących w szkołach niepublicznych kierunki z grup: pedagogicznej, artystycznej, społecznej, ekonomicznej i administracyjnej, architektury i budownictwa, ochrony i bezpieczeństwa oraz prawnej. Między 2010 r. a 2013 r. wśród większości absolwentów uczelni wzrósł pesymizm w ocenie szans na znalezienie dobrej pracy dzięki zdobytym podczas studiów kompetencjom (jedyny wyjątek stanowią studiujący informatykę). Świadczy to dużej świadomości trudnego położenia rynkowego w grupie osób młodych. Znaczna część osób kształcących się na studiach dziennych podejmuje aktywność zawodową (ok. 40%). Karierę zawodową zgodną z profilem studiów najczęściej planują studenci kierunków ochrony środowiska, architektury i budownictwa, informatycznych, medycznych, weterynaryjnych, produkcji i przetwórstwa, inżynieryjno-technicznych, prawnych, biologicznych oraz artystycznych. Studenci z roku na rok wyżej oceniają posiadane przez siebie kompetencje. Szczególnie zadowoleni są oni z umiejętności obsługi komputera i wykorzystywania Internetu, a także kontaktów z innymi ludźmi. Równocześnie, pracodawcy zwracają uwagę na braki u osób młodych, które wiążą się z kompetencjami społecznymi – może to świadczyć o nie w pełni adekwatnej samoocenie przyszłych absolwentów uczelni.

What the publication contains

Rozdział 1. Studenci i ich opinie na temat wyboru uczelni i kierunku

Rozdział 2. Aktywność zawodowa studentów

Rozdział 3. Inwestowanie w siebie czyli jak studenci zwiększają swoje szanse na rynku pracy

Rozdział 4. Posiadane kompetencje w ocenie studentów

Rozdział 5. Kierunki kształcenia - kontekst dla prowadzonych analiz

Pomoc