Table of contents
Cel działania
Wsparcie skierowane jest na wzmocnienie potencjału koordynatorów Krajowych Klastrów Kluczowych celem rozwoju innowacyjnej oferty usługowej wspierającej działalność badawczo-rozwojową lub innowacyjną członków klastra, w takich obszarach strategicznych, jak:
- transformacja cyfrowa,
- gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ),
- gospodarka niskoemisyjna,
- nowoczesna edukacja.
Dodatkowo wsparcie może obejmować internacjonalizację oferty ww. klastrów na wydarzeniach branżowych, w które wpisuje się oferta klastra. Działania z zakresu internacjonalizacji muszą obejmować komponent doradczy lub szkoleniowy, realizujący cel podnoszenia kompetencji członków klastra w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Wsparcie mogą otrzymać Koordynatorzy Krajowych Klastrów Kluczowych, czyli koordynatorzy klastrów o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i wysokiej konkurencyjności międzynarodowej; krajowe klastry kluczowe są identyfikowane na poziomie krajowym w Konkursie o status Krajowego Klastra Kluczowego prowadzonym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które nadaje status KKK.
Lista Krajowych Klastrów Kluczowych jest dostępna na stronie https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/lista-kkk
Ile możesz otrzymać?
Wsparcie wyniesie do 70% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 30% całkowitego kosztu projektu.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
Dofinansowanie może być przeznaczone na:
- utworzenie lub modernizację infrastruktury niezbędnej do świadczenia usług wspierających działalność badawczo-rozwojową lub innowacyjną członków klastra;
- działania związane z uczestnictwem klastra w międzynarodowych partnerstwach (sieciach współpracy), internacjonalizacji oferty klastra w zakresie produktów (wyrobów i usług) lub internacjonalizacji modeli biznesowych członków klastra.
FAQ
Frequently asked questions
Na etapie oceny wniosków o dofinansowanie nie należy dokumentować tych kwestii poprzez załączanie do wniosku jakichkolwiek dokumentów. Wymagane informacje należy zamieścić w treści wniosku o dofinansowanie. Uzasadnienie takie nie polega jednak na złożeniu prostego oświadczenia. Wnioskodawca musi przedstawić argumenty potwierdzające zasadność udziału w targach na terenie Polski. Wydaje się, że właściwe może być przedstawienie posiadanych informacji historycznych, które potwierdzałyby, że na wcześniejszych edycjach tych targów nawiązywane były kontakty handlowe skutkujące kontraktami dotyczącymi sprzedaży produktów krajowych na rynkach zagranicznych. Dane publikowane na oficjalnych stronach międzynarodowych targów na terenie Polski potwierdzają zwykle wyłącznie obecność wystawców zagranicznych poszukujących możliwości sprzedaży swoich produktów odbiorcom z Polski. Elementem uzasadnienia może być również szczegółowy plan działań, który przykładowo może obejmować usługi doradcze przygotowujące uczestników targów do nawiązywania kontaktów z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi, którzy będą uczestnikami danej imprezy targowej.
Zapis odnosi się do pomocy de minimis, jaką może uzyskać koordynator klastra na koszty własne. Koszty własne koordynatora dotyczące internacjonalizacji co do zasady są finansowane z pomocy publicznej na koszty operacyjne. Jednak w sytuacji, gdy wybrane koszty muszą być poniesione przed dniem lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, to takie koszty nie mogą być objęte pomocą publiczną (art. 27 ust. 7 rozp. 651/204) lecz mogą być dofinansowane na zasadach de minimis.
Intensywność pomocy w ramach pomocy de minimis nie może przekroczyć 70% kosztów, bez względu na to czy mówimy o pomocy dla koordynatora, czy pomocy udzielanej przez koordynatora członkom klastra w związku z usługami z zakresu internacjonalizacji. Koszty wspólnego stoiska klastra dotyczą działalności operacyjnej klastra: marketingu klastra w celu zwiększenia udziału nowych przedsiębiorstw lub organizacji oraz zwiększenia rozpoznawalności klastra.
Potwierdzamy, że projekty podlegające dofinansowanie muszą spełniać obligatoryjnie cele wskazane w pytaniu w punktach 1 i 3, natomiast realizacja działań z zakresu internacjonalizacji, jest nieobowiązkowa.
Ta interpretacja nie jest właściwa. Cytat odnosi się wyłącznie do sekcji wniosku „Usługi rozwijane w ramach projektu”. Natomiast każda usługa nabywana/realizowana w trakcie realizacji projektu powinna być usługą dostępną, jeśli ma swoich bezpośrednich odbiorców. Np. obowiązkowe doradztwo i szkolenia, towarzyszące internacjonalizacji oferty klastra. Organizując stoisko klastra należy zadbać o to, aby dostęp do stoiska był możliwy dla osób z niepełnosprawnościami, ect.
Ponadto w opisie kryterium „Projekt spełnia zasadę zrównoważonego rozwoju” czytamy: „5) Spełnienie zasady zrównoważonego rozwoju odnosi się do całego projektu.”
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 3.12. Koszty pośrednie wskazują, że kosztami kwalifikowalnymi są w szczególności: „koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń”. Zgodnie z ww. Wytycznymi, niedopuszczalna jest sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich. Do personelu projektu, którego koszt zaangażowania rozliczany jest w ramach kosztów pośrednich projektu, nie ma zastosowania podrozdział 3.8 Personel projektu, z wyjątkiem pkt 13.
Oznacza to, że jeśli dana osoba pełni zarówno role podlegające dofinansowaniu w ramach kosztów pośrednich jak i kosztów bezpośrednich, to koszty odnoszące się do tej osoby (jej wynagrodzenie, szkolenia, podróże służbowe) mogą być finansowane wyłącznie w ramach kosztów pośrednich.
Wkład własny członków klastra, przeznaczony celowo na sfinansowanie kosztów projektu (zwłaszcza wkład własny uczestników usług z zakresu internacjonalizacji), należy wykazać w pozycji „Inne, jakie” z określeniem „wkład członków klastra” lub równoważnym. W przypadku środków pozyskanych ze składek członkowskich, które nie mają związku z bezpośrednim wkładem własnym na pokrycie kosztów projektu, należy je wykazać w pozycji „środki własne”.
Jest to wspólne stoisko, które promuje ofertę klastra. Stoisko jest finansowane w związku z prowadzeniem przez koordynatora klastra działalności operacyjnej klastra w zakresie „marketingu klastra w celu zwiększenia udziału nowych przedsiębiorstw lub organizacji oraz zwiększenia rozpoznawalności klastra”. Jest to więc w całości koszt koordynatora klastra i stoisko musi realizować ten cel operacyjny. Członkowie klastra wystawiają swoje produkty na stoisku klastra promując równolegle siebie samych i klaster jako całość. Co do zasady proponujemy przyjąć, że wymagać to będzie obecności przedstawiciela (pracownika koordynatora) klastra na targach, jednak w uzasadnionych sytuacjach wnioskodawca może zaproponować odmienny sposób reprezentacji klastra (jako całości) na targach.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 „Dostęp do pomieszczeń, zaplecza oraz działań klastra jest udzielany szeregowi użytkowników na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach.” Wymóg publikacji wyników ankiety jest jednym z przejawów realizacji tej zasady, w której członkowie klastra mogą zweryfikować, że działania koordynatora są przejrzyste i nie dyskryminują żadnego z potencjalnych uczestników tych działań, np. wyniki ankiety nie faworyzują małej grupy podmiotów, kosztem pozostałych członków klastra. Dokument podlega również weryfikacji przez PARP (np. w związku z oceną kryterium nr 2 Kwalifikowalność projektu), wraz ze sprawdzeniem, czy publikacja, stosownie do swojej formy, spełnia warunki dostępności dla osób z niepełnosprawnością wzrokową lub słuchową. Wymogi odnośnie do prezentacji wyników ankiety, wskazane w załączniku nr 7 do Regulaminu wyboru projektów, w opinii PARP nie zawierają wymogów prezentacji informacji, które można by zidentyfikować jako prawem chroniona tajemnica przedsiębiorstwa. Informacje można prezentować w sposób syntetyczny, zagregowany, tj. bez wskazywania nazw poszczególnych uczestników ankiety wraz z podanymi przez nich odpowiedziami szczegółowymi. Fakt wyboru jakiegoś kierunku misji handlowych czy udziału w określonych targach, bez wskazywania podmiotów, które będą brały udział w tych wydarzeniach (ankieta nie służy do docelowej rekrutacji) nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa koordynatora lub członków klastra. Koordynator świadczy te usługi dla swoich członków i są one objęte dofinansowaniem, zatem jego usługi nie konkurują na rynku usług z zakresu internacjonalizacji. Jednakże jeśli w jakimś szczególnym przypadku wnioskodawca planuje w ramach usług z zakresu internacjonalizacji posłużyć się autorskimi rozwiązaniami, które nie powinny być ujawniane w związku z tajemnicą przedsiębiorstwa lub wnioskodawca identyfikuje w ramach ankiety określone dane/informacje które mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa, to załącznik nr 7 do RWP określa co następuje: „Koordynator klastra ma prawo ograniczyć dostęp do publikacji podsumowania wyników ankiety ze względu na uzasadnioną ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa. W każdym wypadku dostęp do publikacji powinien być zagwarantowany członkom klastra i osobom dokonujących uprawnionej kontroli dokumentu w związku jego wykorzystaniem do celów pozyskania dotacji z Działania FENG.02.17.”
Koszt wskazany w Przewodniku kwalifikowalności wydatków w pkt. 5.3 ppkt. 1 lit. b) dotyczy wydatków osobowych: udziału przedstawicieli członka klastra w targach, w szczególności w ramach obsługi wspólnego stoiska wystawowego klastra podczas udziału w imprezie targowo-wystawienniczej. Koszt rezerwacji powierzchni wystawienniczej pod wspólne stoisko targowe klastra został wskazany jako koszt koordynatora klastra w punkcie 3.4.3 Usługi zewnętrzne lit. h).
Zasadniczo koszty pośrednie można naliczyć w wartości do 7% sumy wszystkich bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych. Różnice dotyczą tego, jaką pomocą objęte są poszczególne części kosztów pośrednich i z tego wynika również maksymalny poziom dofinansowania. W przypadku, gdy koszty pośrednie są liczone od kosztów objętych pomocą operacyjną dla klastra (art. 27 ust. 7 rozp. 651/2014) to koszty pośrednie objęte są tym samym rodzajem pomocy i są dofinansowywane na poziomie do 50%. Jeśli obliczamy 7% kosztów pośrednich od kosztów bezpośrednich objętych pomocą niestanowiącą pomocy publicznej, to koszty pośrednie również objęte są pomocą niestanowiącą pomocy publicznej i dofinansowane na poziomie do 70%. Obliczając 7% kosztów pośrednich od pozostałych kosztów bezpośrednich projektu, należy przyjąć, że będą to koszt objęte pomocą de minimis i dofinansowane na poziomie do 70%.
Przykład
- Koszty operacyjne: 1 000 000 PLN (z czego 250 000 PLN to koszty własne koordynatora związane z internacjonalizacją)
- Koszty inwestycyjne – pomoc publiczna: 600 000 PLN
- Koszty inwestycyjne – pomoc de minimis: 800 000 PLN
- Koszty internacjonalizacji objęte pomocą niestanowiącą pomocy publicznej: 2 000 000 PLN
- Pozostałe koszty bezpośrednie – objęte pomocą de minimis: 100 000 PLN
Koszty pośrednie dotyczące pomocy operacyjnej (na podstawie art. 27 ust. 7 rozp. 651/2014) wyniosą 7% z wartości w pozycji (1) czyli 70 000 PLN, a ich dofinansowanie - do 35 000 PLN.
Koszty pośrednie dotyczące pomocy na internacjonalizację niestanowiącej pomocy publicznej, wyniosą 7% z wartości w pozycji (4) czyli 140 000 PLN, a ich dofinansowanie - do 98 000 PLN
Koszty pośrednie objęte pomocą de minimis wyniosą 7% sumy kosztów z pozycji (2), (3) i (5) czyli 105 000 PLN, a ich dofinansowanie – do 73 500 PLN.
We wniosku należy wprowadzić wartość kosztów pośrednich wynoszącą 315 000 PLN i wnioskowane dofinansowanie – do 206 500 PLN (65,56%).
Projekt ma 4 500 000 PLN kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich oraz 315 000 PLN kwalifikowalnych kosztów pośrednich. Suma kosztów kwalifikowalnych to 4 815 000 PLN. Przy okazji, jak można sprawdzić, spełniony jest limit maksymalnego udziału kosztów kwalifikowalnych projektu dotyczących internacjonalizacji wynoszącego 50% sumy kosztów kwalifikowalnych projektu.