Kluczowe kompetencje dla sektorów

Funding purpose
Celem naboru jest wybór i dofinansowanie projektów wdrażających rekomendacje sektorowych rad ds. kompetencji oraz Rady Programowej ds. kompetencji.
Ended recruitments

Nabór 2025 r.

10.07.2025 - 18.08.2025

13 June 2025r.

Competition announcement

10 July 2025 r.

Start of application submission

18 August 2025 r.

End of application submission

Zobacz także:

Zadania Sektorowych Rad ds. Kompetencji

Przejdź dalej

FERS

Learn basic concepts

Open glossary

Table of contents

Cel programu:

Celem naboru jest wybór projektów, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego działania FERS 01.03., tj. wspierania dostosowania pracownic lub pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspierania aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia. Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji projektów wdrażających rekomendacje rad sektorowych ds. kompetencji oraz Rady Programowej ds. kompetencji.

Projekty wybrane w naborze będą dotyczyć usług rozwojowych o charakterze szkoleniowym lub doradczym z efektem edukacyjnym dla przedsiębiorców i przedsiębiorczyń i ich pracowników lub pracownic, w ramach których nabędą lub podniosą swoje kompetencje w obszarach wynikających z ww. rekomendacji.

Na co możesz przeznaczyć wsparcie?

W ogólnopolskim projekcie udzielane wsparcie polega na dofinansowaniu usług rozwojowych dla pracowników lub pracownic przedsiębiorstw wchodzących w skład danej grupy sektorów wskazanej w załączniku do fiszki wynikających z rekomendacji sektorowej rady ds. kompetencji właściwej dla danej grupy sektorów lub Rady Programowej ds. kompetencji.

Wsparcie przedsiębiorstw w formie usług rozwojowych o charakterze szkoleniowym lub doradczym z efektem edukacyjnym, będzie realizowane co do zasady za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych (BUR), przy zastosowaniu podejścia popytowego.

Kto może otrzymać wsparcie?

  • przedsiębiorcy lub przedsiębiorczynie;
  • podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego;
  • podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
  • partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324, z późn. zm.);
  • organizacje pracodawców i organizacje związkowe, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.);
  • podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.);
  • stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

Podmiot ubiegający się o dofinansowanie powinien posiadać niezbędny potencjał kadrowy, ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie wymagane w kryteriach dostępu określonych w Załączniku nr 8 do Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru. Możliwe jest składanie projektów partnerskich.

Co obejmuje wsparcie?

Wsparcie wyniesie 90% wartości projektu, co oznacza, że Wnioskodawca jest zobowiązany do zapewnienia wkładu własnego. Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze wynoszą 324 900 000 zł.

FAQ

FAQ

Frequently asked questions

Answer

Kluczowe kompetencje dla sektorów - jako załączniki obowiązkowe mamy w liście dokumentów zał a, b lub c, d, i e. W związku z tym, że należy wybrać b lub c, mamy w sumie 4 załączniki. System po załadowaniu 4 wskazanych załączników pokazuje jako błąd brak 5 załącznika - co powinniśmy załączyć? Czy jest jakiś inny brakujący załącznik? ODP: Wnioski o dofinansowanie składane w ramach naboru zostaną ocenione pod kątem spełnienia wszystkich kryteriów dostępu określonych w załączniku nr 8 do RWP Kryteria zatwierdzone przez Komitet Monitorujący FERS. Integralną częścią wniosku o dofinansowanie są załączniki wymagane zgodnie z właściwymi kryteriami dostępu i premiującymi. Jeśli Wnioskodawca dołącza cztery z pięciu załączników, może w miejsce piątego załącznika dołączyć pusty plik, z nazwą „nie dotyczy”. Dopuszczalne są pliki z rozszerzeniami "doc", "xls", "xlsx", "pdf", "docx", "png", "jpg", "txt", "xml”, "mp4” oraz archiwa "zip" i "7z". Dopuszczalne są także pliki podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formatach TSL, XMLsig, XAdES, CadES, ASIC, XMLenc. Maksymalny rozmiar każdego z dołączanych plików, w tym maksymalny rozmiar archiwum, to 5 MB. Maksymalna wielkość wszystkich plików załączonych do wniosku to 35 MB. W przypadku, gdy wielkość załącznika przekracza dopuszczalną wielkość, możliwe jest przesłanie załączników za pośrednictwem modułu „korespondencja” w systemie SOWA EFS.

Answer

Wkład własny wnoszony przez przedsiębiorców w postaci wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do udziału w usługach rozwojowych nie jest wkładem rzeczowym.

Answer

Personel projektu odpowiedzialny za rekrutację jest uznawany jako kluczowy personel projektu, który zgodnie z Zasadami finansowania FERS co do zasady powinien zostać nowozatrudniony lub oddelegowany do realizacji projektu.

Answer

zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (podrozdział 5.4, ust. 5) do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty:

  • rekrutacji potencjalnych uczestników lub uczestniczek usług doradczych lub szkoleniowych;
  • usług szkoleniowych lub doradczych związanych ze szkoleniem;
  • pozostałe bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, o których mowa w pkt 2;
  • wynagrodzeń uczestników za czas uczestnictwa w usłudze szkoleniowej w godzinach pracy poniesionych przez przedsiębiorcę;
  • pośrednie.

Wynagrodzenie pracownika rozliczającego usługi rozwojowe nie jest kosztem bezpośrednio związanym ze świadczeniem usługi. Do takich kosztów należą np. wyżywienie/serwis kawowy czy koszty transportu.

Ponadto dokumenty wymagane do przedłożenia po odbytej usłudze rozwojowej muszą być określone w regulaminie rekrutacji. Weryfikacja czy firma może takie dokumenty złożyć jest elementem procesu rekrutacji, podobnie jak weryfikacja wyboru kart usług rozwojowych czy zachowania limitów w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej. Ta weryfikacja odbywa się przed podpisaniem umowy na świadczenie wsparcia i jest kosztem bezpośrednim.

Natomiast weryfikacja prawidłowości i kompletności złożonych dokumentów do refundacji usługi rozwojowej jest czynnością związaną z rozliczaniem projektu i zawiera się w katalogu kosztów pośrednich określonym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–202 podrozdziale 3.12 w pkt. 2:

  • koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby.

Wynagrodzenie za te czynności nie może być rozliczone w kosztach bezpośrednich.

Answer

Zgodnie z kryterium dostępu nr 9, jeśli Wnioskodawca udzielił pomocy de minimis minimum 50 przedsiębiorstwom, w ramach co najmniej jednego projektu finansowanego ze środków publicznych, który trwa lub zakończył się w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, to kryterium jest spełnione. Przy czym, przez projekt należy rozumieć przedsięwzięcie o charakterze jednorazowym składające się z zestawu powiązanych ze sobą zadań, podejmowane dla osiągnięcia z góry określonych celów, posiadające określony budżet. W przypadku realizacji projektu w partnerstwie, doświadczenie może być wniesione przez jeden z podmiotów tworzących partnerstwo. Przez udzielanie pomocy de minimis rozumie się: a) bycie stroną umów, w ramach których udzielana była pomoc oraz podmiotem wskazywanym w zaświadczeniach o udzielanej pomocy de minimis, wystawianych w związku z jej udzieleniem lub b) wykonywanie czynności związanych z zawieraniem umów o udzielenie pomocy de minimis oraz wystawianiem zaświadczeń. Kryterium będzie oceniane na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu oraz dokumentów jednoznacznie potwierdzających informacje, o których mowa w kryterium (preferowane jest zaświadczenie od instytucji publicznej zlecającej realizację projektu, którego wzór będzie określony w regulaminie wyboru projektów). UWAGA: w przypadku projektów finansowanych z EFS lub EFS+, dla których PARP była/jest IP, nie jest wymagane załączanie dokumentów potwierdzających informacje, o których mowa w kryterium, niemniej obligatoryjne jest wskazanie numeru umowy i tytułu projektu, który spełnia przedmiotowe kryterium, tak by możliwa była jego identyfikacja.

Answer

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (RWP) Rekomendacje SRK i RPK będą przydzielane poszczególnym Beneficjentom na etapie wdrażania projektów zgodnie z listą rankingową oceny projektów, tzn. Operator z danego sektora otrzyma rekomendację wydaną dla sektora, który obejmie wsparciem. Na bieżącym etapie trwa proces wyboru Sektorowych Rad ds. kompetencji, które od  momentu podpisania umowy o dofinansowanie będą zobligowane wydać rekomendacje w terminie 3 do 8 miesięcy. Rekomendacje te będą uwzględniały informację odnoście do szkoleń i doradztwa w kontekście luk kompetencyjnych w danym sektorze, a także wartość niniejszych usług.

Ad. 1 i 2 RWP nie przewiduje maksymalnej i minimalnej liczby godzin doradztwa i szkolenia na osobę, natomiast zgodnie z kryterium dostępu nr 4 średni koszt wsparcia w ramach projektu na osobę nie może przekroczyć 14 615,38 zł.

Konstruując budżet projektu należy wziąć pod uwagę wymaganą minimalną wartość wskaźników oraz średnią kwotę na osobę.

Odpowiadając na pyt 3 potwierdzam, że pozycja w budżecie projektu może mieć nazwę „Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji RPK”. Przy okazji, właściwe byłoby wskazanie osobno pozycji dot. grupy 0 i osobno dot. sektora wchodzącego w skład danej grupy.

W odniesieniu do pyt 4 podziału na zadania, nie tylko zadanie 3 i 4 można dokonać w podziale na wartości przypisane do grupy 0 i osobno na sektor wchodzący w skład danej grupy.

W przypadku kosztów rekrutacji Załącznik 14 do RWP tj. „Zestawienie standardów i cen rynkowych” wskazuje osobno kwotę na rekrutację przedsiębiorstw, osobno na uczestników. Wnioskodawca bazując na doświadczeniu w realizacji projektów oraz biorąc pod uwagę właściwości sektora (strukturę przedsiębiorstw) powinien założyć ile osób z jednego przedsiębiorstwa obejmie wsparciem przy zapewnieniu minimalnej wartości wskaźników określonych dla danej grupy sektorów.

Answer

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić spełnienie kryteriów dostępu, w tym kryterium nr 4 dot. wartości budżetu projektu w kontekście alokacji na daną grupę sektora, alokacji na grupę 0 i alokacji sektor wchodzący w skład danej grupy. Kryterium brzmi:

Budżet projektu na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu stanowi:

  • nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla danej grupy sektorów określonej w załączniku do fiszki naboru oraz
  • sumę wartości stanowiących nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla grupy 0 oraz dla sektora wchodzącego w skład danej grupy określonej w załączniku do fiszki naboru,

przy założeniu, że średni koszt wsparcia w ramach projektu na osobę nie może przekroczyć 14 615,38 zł”.

W celu jak największej przejrzystości możliwa jest taka konstrukcja budżetu, która pokaże podział wszystkich zadań osobno na grupę 0, osobno dla sektora wchodzącego w skład danej grupy. Kryterium dostępu mówi o wartości alokacji, a nie wyłącznie zadaniu dot. realizacji usług rozwojowych. Wartości alokacji, o których mowa w kryterium zostały wskazane w załączniku nr 14 do RWP.

Ponieważ kryterium nie podlega poprawie proszę o wykazanie jego spełnienia z należytą starannością, tak by nie pozostawiać oceniającym wątpliwości co do jego spełnienia. Konstrukcja budżetu leży w kompetencji Wnioskodawcy i od niego zależy w jaki sposób dokona jego wypełnienia.

Aktualizacja z dnia 30.07.2025

W celu spełnienia kryterium dostępu nr 4 niezbędne są informacje jaka kwota zostanie przeznaczona na grupę 0, a jaka na sektor objęty projektem, a także na sumę tych wartości (całkowity budżet projektu).

Dlatego, aby przygotować budżet projektu w kontekście spełnienia ww. kryterium poprawny będzie następujący podział zadań:

Zadanie 1. Rekrutacja uczestników/uczestniczek związana z realizacją usług rozwojowych - dzielimy w budżecie na osobną pozycję dla danego sektora np. Architektura i Urbanistyka (wsparcie wynikające z rekomendacji SRK) oraz osobną pozycję dla Grupy 0 (dany sektor np. Architektura i Urbanistyka oraz uczestnicy z pozostałych sektorów gospodarki, dla których nie powołano SRK) - (wsparcie wynikające z rekomendacji RPK);

Zadanie 2. Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji RPK – nie ma konieczności podziału, ponieważ to zadanie dotyczy wsparcia uczestników z Grupy 0;

Zadanie 3. Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK – nie ma konieczności podziału, ponieważ to zadanie dotyczy wsparcia uczestników z danego sektora.

Zadanie 4. Monitoring usług rozwojowych - dzielimy w budżecie na osobne pozycje dla sektora (np. Architektura i Urbanistyka) oraz Grupę 0 - jak w zad. 1.

Answer

Zgodnie z zapisami dokumentacji naboru, czynności związane z aktywną rekrutacją (która jest kosztem bezpośrednim w projekcie) to:

  • merytoryczna ocena dokumentów składanych przez uczestników lub uczestniczki, w tym m.in.: weryfikację podmiotu i jego wielkości (w tym powiązań osobowo-kapitałowych), formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, w szczególności, czy zostały wpisane na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy (jeśli dotyczy);
  • weryfikacja przynależności do sektora zgodnie z definicjami sektorów przyjętymi przez Radę Programową ds. kompetencji lub potwierdzenie braku przynależności do sektorów, dla których powołano SRK;
  • ustalenie możliwego do udzielenia wsparcia;
  • w razie identyfikacji przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni z sektora, dla którego powołano SRK poinformowanie go/ją o możliwości zgłoszenia się do Operatora obsługującego ten sektor;
  • weryfikacja, czy przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia u innego Operatora wdrażającego rekomendacje SRK lub RPK;
  • weryfikacja kwalifikowalności osób do projektu zgodnie z definicją pracownika określoną w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP;
  • sprawdzenie oświadczenia pracownic lub pracowników przedsiębiorstwa o jednorazowym udziale w projekcie w ramach naboru „Kluczowe kompetencje dla sektorów”;

 

Jeśli będzie taka potrzeba, pomoc przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni w zakresie:

  • wytypowania pracowników lub pracownic, którzy zostaną delegowani do udziału w projekcie lub
  • wyboru usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK lub RPK, w tym weryfikację kart usług rozwojowych. Weryfikacja będzie dotyczyć poprawności wypełnienia karty usługi rozwojowej pod kątem jej zgodności z wymogami naboru (m.in. cel usługi, ocena zgodności doświadczenia trenerów lub trenerek, doradców lub doradczyń z rekomendacjami, czy zachowany jest właściwy standard usługi, czy wymienione w karcie usługi rozwojowej efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w rekomendacjach, zachowane są limity w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej).

Należy pamiętać, że wybór usługodawców usług rozwojowych następuje w szczególności za pośrednictwem BUR przy technicznym wsparciu Beneficjenta lub partnera, przy czym pod pojęciem wsparcia technicznego zapewnionego przez Beneficjenta lub partnera na rzecz przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni rozumie się m.in. pomoc w obsłudze BUR, przegląd dostępnej oferty, wyszukiwanie adekwatnej do potrzeb usługi rozwojowej.

Answer

W przedmiotowym pytaniu poruszone zostały dwie odrębne kwestie.

Pierwszą z nich jest ocena potencjału społecznego wnioskodawcy ocenianego w ramach kryteriów merytorycznych punktowych, druga to spełnienie kryterium dostępu nr 9 tj. „Wnioskodawca lub partner w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu zrealizował lub realizuje co najmniej jeden projekt finansowany ze środków publicznych, w ramach którego udzielił pomocy de minimis minimum 50 przedsiębiorcom”. W przypadku niewykazania projektu spełniającego powyższe warunki projekt nie spełni kryterium dostępu i tym samym nie otrzyma dofinansowania.

W przypadku potencjału społecznego oceniane jest doświadczenie wnioskodawcy lub partnerów (jeśli dotyczy) w okresie 3 lat przed terminem złożenia wniosku w 3 aspektach:

  1. w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  2. na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  3. na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Jeżeli wnioskodawca nie realizował projektu ogólnopolskiego i nie złożył wniosku w partnerstwie, w którym partner wykaże spełnienie powyższego kryterium nie otrzyma automatycznie negatywnej oceny pod warunkiem spełnienia dwóch pozostałych kryteriów z punktu 1 i 2 dot. grupy docelowej oraz obszaru. Zostaną mu odjęte punkty za niewykazanie doświadczenia w realizacji projektu na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Answer

W celu weryfikacji spełnienia kryterium dostępu nr 4 mówiącym o wartości alokacji dla grupy 0 oraz dla sektora wchodzącego w skład danej grupy określonej w załączniku do fiszki naboru prawidłowy byłby podział  zadania 1 oraz 4, o których mowa powyżej na wydatki dotyczące grupy 0 oraz osobno dla sektora.

Notices

Table of contents

Pomoc