Refundacja licencji bez tajemnic

Wstęp

Table of contents

Ta oferta to spora gratka: w ramach projektów Usługi Rozwojowe 4.0 podmioty zarejestrowane w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) z możliwością świadczenia usług dofinansowanych z UE mogą ubiegać się o refundację zakupionych licencji niezbędnych do stworzenia i unowocześnienia oferty. Nabór wniosków jest prowadzony na terenie całej Polski. Od Podmiotów  BUR otrzymujemy liczne pytania o warunkach uzyskania wsparcia. Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na wiele pytań. Projekt Usługi Rozwojowe 4.0 realizowany jest przez operatorów wybranych przez PARP: Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego Spółdzielnia, Krajową Izbę Gospodarczą oraz Regionalne Centrum Technologii i Wiedzy INTERIOR. 

W  ramach  projektu możliwa jest refundacja: zakupu licencji niezbędnych do stworzenia, rozwoju nowych form usług rozwojowych lub wykorzystania nowych technologii, w tym także dla form zdalnych usług. Wsparcie obejmuje też szkolenia i doradztwo wyłącznie w zakresie użytkowania  licencji.  Refundacja wynosi do 80% kosztów kwalifikowanych zakupu licencji i ewentualnej usługi szkoleniowo doradczej. Do rozdysponowania jest ponad 30 mln zł. Maksymalna wartość dofinansowania na zakup licencji wynosi  ok. 50 tys. zł.

Eksperci Krajowej Izby Gospodarczej oraz CTS Customized Training Solutions radzą: masz pomysł stworzenia nowej usługi opisując pamiętaj, że kluczem jest związek licencji z nową ofertą w obrębie procesu uczenia,  co dostarczy dodatkowe wartości Twoim  klientom dzięki nowym technologiom. Bez względu na charakter wdrażanej zmiany liczy się nowa usługa. Nie można kategorycznie stwierdzić, czy dany rodzaj licencji jest lub nie jest możliwy do dofinansowania - o tym nie decyduje jej rodzaj, ale kontekst użycia. Jeśli w opisie jakościowych i funkcjonalnych cech charakterystycznych wyróżniających nową usługę, wnioskodawca skoncentruje się na usprawnieniu i zoptymalizowaniu obsługi szkoleń, na zmianie kanału przekazywania informacji, tworzeniu zasobu wiedzy w kanale elektronicznym zamiast np. bezpośrednim, na poprawie relacji z klientami czy sprzedażą, to ekspert uzna taki zakup za niekwalifikowalny – podkreślają eksperci.  

Z tego też powodu trudno mówić o gotowym, dostępnym gdzieś spisie licencji, które będą refundowane w ramach projektu. Nie ma też tutoriali prowadzących potencjalnych uczestników projektu od wyboru i zakupu konkretnej, wskazanej licencji, przez wdrożenie, po uzyskanie refundacji. Należy po prostu skupić się na przeznaczeniu, celu, na kontekście użycia licencji i związanej z nią technologią.

Patrząc na trendy

Eksperci KIG i CTS podpowiadają, że obszarem inspiracji dla potencjalnych uczestników projektu powinny być trendy w procesach uczenia i wzywania z nimi związane, trendy w zastosowaniu najnowszych technologii oraz strategie rozwoju podmiotów edukacyjnych związane z poprawą konkurencyjności ich oferty.  Najnowsze trendy związane z procesami uczenia odzwierciedlają rosnące znaczenie elastyczności i integracji technologii w procesach uczenia się, co jest kluczowe w gospodarce opartej na wiedzy i wynika z potrzeb rynku pracy. Wynikają one m.in. z potrzeby poprawy jakości procesu uczenia, w tym walidacji efektów uczenia, wdrożenia zasad rozdzielności procesu walidacji do procesu uczenia, zwiększenia udziału praktycznych aspektów uczenia, poprawy różnorodności form uczenia czy obniżenia kosztów. Wśród trendów związanych z procesami uczenia eksperci wskazują m.in. na znaczenie koncepcji nauki przez całe życie oraz związaną z tym konieczność szybkiego potwierdzania mikrokompetencji, na potrzebę tworzenia adaptacyjnych systemów nauczania, które dostosowują treści i metody do indywidualnych potrzeb uczącego. Należy podkreślić znaczenie edukacji opartej na projektach (Project-Based Learning), umożliwiającej zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez pracę nad rzeczywistymi projektami oraz edukacji projektowej kładącej nacisk na umiejętności miękkie tj. współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów, które są kluczowe dla pracy zespołowej.  Eksperci wskazują też na trend dotyczący zmiany tradycyjnych form uczenia na zdalne i hybrydowe, na edukację społecznościową i interdyscyplinarną.

Z drugiej strony trendy w rozwoju technologii są pochodną rozwoju technologicznego i tego, jak szybko zmienia się wykorzystanie najnowszych rozwiązań w procesach edukacyjnych. Do tych najczęściej stosowanych rozwiązań należą np.: sztuczna Inteligencja (AI) i uczenie maszynowe, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), Internet rzeczy (IoT), technologie chmurowe, gry edukacyjne oraz analiza danych (Big Data). Z kolei strategie związane z poprawą konkurencyjności są kluczowe dla podmiotów edukacji pozaformalnej, ponieważ pozwalają one na lepsze dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku, zwiększenie atrakcyjności i jakości oferty, optymalizację kosztów, wzmocnienie pozycji rynkowej, przyciąganie i utrzymywanie klientów oraz zapewnienie stabilności i długoterminowego rozwoju organizacji. Dzięki tym strategiom podmioty te mogą skuteczniej konkurować na rynku, przyciągać więcej uczestników i lepiej realizować swoją misję edukacyjną.

Strategie rozwoju podmiotów BUR związane z poprawą konkurencyjności ich oferty mogą dotyczyć:

  • Adaptacji treści edukacyjnych:
    • Oferowanie kursów dostosowanych do zainteresowań uczących.
    • Wykorzystanie technologii do tworzenia adaptacyjnych ścieżek nauczania, które dynamicznie dostosowują się do postępów uczących się.
    • Rozszerzenie oferty on-line, która umożliwia naukę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.
  • Współpracy z przemysłem i biznesem:
    • Tworzenie programów szkoleniowych przy udziale organizacji branżowych.
    • Poprawa praktycznego udziału treści uczenia w programach szkoleniowych.
  • Wdrażania innowacyjnych metod uczenia:
    • Implementowanie metod, które angażują uczących się w praktyczne projekty i realne problemy.
    • Stosowanie technologii do tworzenia różnych doświadczeń edukacyjnych, w tym immersyjnych doświadczeń edukacyjnych.
    • Zwiększenie zaangażowania uczących się poprzez grywalizację.
  • Rozwoju kompetencji cyfrowych:
    • Organizowanie szkoleń z zakresu obsługi nowych technologii i narzędzi cyfrowych.
  • Certyfikacji i uznawalności kwalifikacji:
    • Oferowanie programów akredytowanych przez uznane instytucje, zwiększa wartość i wiarygodność uzyskanych kwalifikacji.
    • Wdrażanie mikrocertyfikatów i nanodegrees - krótkich, skoncentrowanych programów szkoleniowych zakończonych certyfikatem, które są uznawane przez pracodawców.
  • Zarządzania jakością i ewaluacji:
    • Regularne monitorowanie i ocenianie jakości oferowanych programów oraz dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb uczących się i rynku pracy.
    • Wdrażanie cyklicznych procesów doskonalenia opartych na wynikach ewaluacji i aktualnych trendach edukacyjnych.
  • Budowania społeczności i sieci wsparcia:
    • Organizowanie warsztatów i programów, które pomagają nawiązywać kontakty zawodowe i zdobywać praktyczne porady.
    • Realizacja programów opartych o tworzenie społeczności online, gdzie uczący się mogą dzielić się doświadczeniami, pomagać sobie nawzajem i dyskutować na temat treści uczenia.

 

Dlaczego nie każda licencja się nadaje?

Wśród kierowanych do PARP pytań dotyczących konkretnych, możliwych do zrefundowania licencji wielokrotnie pojawiało się zapytanie o możliwość zakupu licencji na przeprowadzanie zewnętrznych egzaminów językowych, w tym licencji dla egzaminatorów. Jeśli Podmiot BUR nie świadczył do tej pory usług egzaminacyjnych w zakresie języków obcych, to wdrożenie egzaminów prowadzonych w oparciu o zewnętrzną akredytację przyczynia się do wdrożenia nowej usługi, która jest możliwa do opublikowania w BUR – mówią eksperci. Jednocześnie przypominają, że projekt Usługi Rozwojowe 4.0 służyć ma też wdrożeniu nowych technologii. Jeżeli wraz z zakupioną licencją Podmiot BUR uzyska prawo do przeprowadzenia tego egzaminu na zewnętrznej platformie e-learningowej, której właścicielem jest podmiot nadający akredytację do przeprowadzenia takiego egzaminu, to wydaje się, że taka licencja mogłaby być uznana za wydatek kwalifikowany. Nową usługą będzie zatem szkolenie z egzaminem na platformie zdalnej.

Szereg pytań kierowanych przez zainteresowanych pozyskaniem wsparcia dotyczyło też sfinansowania platformy kursów online. Eksperci przyznają, że tworzenie takich platform stanowi ciekawe rozwiązanie w sferze edukacji, zwłaszcza w dobie rosnącej popularności e-learningu. Zgodnie z zasadami konkursu może to być uznane za innowację, pod warunkiem, że zakup licencji zostanie potraktowany w kontekście tworzenia, rozwijania nowych form usług edukacyjnych lub wykorzystania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w tym również dla usług zdalnych. Kluczem jest tutaj związek planowanej do zakupu licencji z zupełnie nową usługą, której dotychczas nie było w ofercie wnioskodawcy, a której wdrożenie jest możliwe dzięki nowej licencji lub zmiana w obrębie procesu uczenia, przez co wnioskodawca dostarcza dodatkowych wartości swoim klientom dzięki nowym technologiom. Na wsparcie nie może zaś liczyć wnioskodawca, który korzystał już z innej platformy e-learningowej, a zakup nowej nie przysparza dodatkowych wartości uczestnikom w procesie uczenia, nie wykorzystuje nowych funkcjonalności i cech jakościowych nowej platformy. Wielu potencjalnych uczestników projektu pyta wprost o przykłady pomysłów, które stanowią innowację w rozumieniu projektu. Eksperci przyznają, że na tym etapie realizacji przedsięwzięcia wskazanie konkretnych przykładów jest niemożliwe. Każdy przykład mógłby zakłócić konkurencyjność w obszarze branży której dotyczy lub rynku, na którym działają dostawcy usług rozwojowych. Możliwe jest jedynie podanie przykładowych cech usługi, które wnioskodawca może osiągnąć w wyniku zakupu licencji o ile ich nie osiągał
w dotychczasowych formach. 

Przykład:

Wnioskodawca dotychczas realizował wyłącznie usługi w formie stacjonarnej. Planuje dzięki zakupowi technologii wprowadzić usługi mieszane (forma stacjonarna z formą zdalną) oraz usługi zdalne tak, by zwiększyć rynek, na którym świadczy usługi, uatrakcyjnić i spersonalizować proces uczenia.

Miernikiem procesu wprowadzenia zmiany będzie wdrożenie nowej usługi szkoleniowej:

Nazwa: XYZ

Forma: mieszana - forma stacjonarna z formą zdalną

Obszar: zdalnych usług rozwojowych

Planowany zakup licencji: 1. Licencja gry – 24 miesiące, 2. Licencja korzystania z platformy e-learningowej EFGH – 24 miesiące.

Cechy nowej usługi:

Spersonalizowane ścieżki edukacyjne

  • Nowa usługa umożliwi dostęp do materiałów dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestników, co pozwoli na bardziej efektywne i spersonalizowane uczenie się.
  • Uczestnicy otrzymają natychmiastowe informacje zwrotne, co umożliwi szybką korektę błędów i bieżące śledzenie postępów.

Większe zaangażowanie i interaktywność

  • Wprowadzenie gry pozwoli uczestnikom na praktyczne zastosowanie teorii poprzez symulowanie realnych scenariuszy, co zwiększa ich zaangażowanie i praktyczne umiejętności.
  • Nowa usługa zawierać będzie interaktywne webinaria, quizy oraz forum dyskusyjne, co zwiększa aktywność uczestników i umożliwi bieżącą wymianę doświadczeń.

Elastyczność i dostępność

  • Uczestnicy będą mogli korzystać z materiałów szkoleniowych w dowolnym miejscu i czasie, co umożliwi elastyczne planowanie nauki i dostęp do kursów bez względu na lokalizację.
  • Kurs będzie podzielony na moduły, co umożliwi uczestnikom naukę w krótkich, intensywnych blokach, ułatwiając przyswajanie wiedzy i zarządzanie czasem.

Poprawa umiejętności praktycznych

  • Gra i zadania praktyczne zintegrowane będą w procesie uczenia, pozwolą uczestnikom na praktyczne ćwiczenie umiejętności zarządzania projektami w bezpiecznym środowisku oraz potwierdzenie składowych efektów uczenia przed egzaminem końcowym.
  • Zdalne narzędzia współpracy umożliwią uczestnikom pracę w zespołach nad rzeczywistymi projektami, co poprawi ich umiejętności komunikacyjne i współpracy.

Zwiększona motywacja i satysfakcja z uczenia się

  • Usługa zawierać będzie elementy grywalizacji tj. odznaki, punkty i rankingi, które motywować będą uczestników do większego zaangażowania i osiągania lepszych wyników, czyniąc proces nauki bardziej angażującym.
  • Szkolenie zawierać będzie forum dyskusyjne oparte o uczestników jednej grupy, co umożliwi uczestnikom wymianę doświadczeń, zwiększając ich motywację i poczucie przynależności do społeczności uczących się. Docelowo tworzone będą fora skupiające uczestników większej liczby szkoleń.

Mierniki sukcesu

  • Uruchomienie nowej usługi: pomyślne wdrożenie i uruchomienie nowego kursu "XYZ" w formie mieszanej.
  • Zasięg rynku: wzrost liczby uczestników kursów z różnych lokalizacji, co wskazuje na zwiększony zasięg rynkowy.
  • Zadowolenie uczestników: wysokie wyniki w ankietach dotyczących satysfakcji z nowej formy kursów oraz zastosowanych technologii.
  • Zaangażowanie i wyniki uczestników: poziom zaangażowania w gry strategiczne i interaktywne elementy, a także poprawa wyników końcowych uczestników kursów.

    Szanse i korzyści dla firm szkoleniowo-doradczych!

    Eksperci podkreślają, że zakup licencji na nowe technologie może znacząco wspomóc podmioty edukacyjne w realizacji usług rozwojowych. Obecne w BUR firmy mogą m.in. poprawić efektywność procesu uczenia. Nowe technologie umożliwią im tworzenie spersonalizowanych programów nauczania, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i tempa uczenia się uczestników. Dadzą możliwość wdrożenia interaktywnych materiałów edukacyjnych, takich jak quizy, symulacje i  gry edukacyjne, które angażują uczestników i ułatwiają przyswajanie wiedzy. Ponadto rozwiązania technologiczne mogą automatycznie oceniać testy i zadania, co przyspiesza proces oceniania i pozwala na natychmiastowe udzielanie informacji zwrotnych uczestnikom. Pomaga to szybko identyfikować i poprawiać błędy. Innowacyjna oferta i nowoczesne metody nauczania skutkować mogą poprawą pozycji firmy na rynku. Eksperci wskazują, że wprowadzenie nowoczesnych technologii edukacyjnych wyróżni ofertę szkoleniową na tle konkurencji. Innowacyjne metody nauczania mogą przyciągnąć więcej klientów poszukujących nowoczesnych, efektywnych rozwiązań. Dodatkowo uczestnicy korzystający z interaktywnych i angażujących kursów mogą wystawiać pozytywne opinie i referencje, co zwiększa wiarygodność i renomę podmiotu na rynku. Technologie e-learningowe umożliwiają oferowanie kursów online, co eliminuje bariery geograficzne i pozwala rozszerzyć zasięg rynkowy, gdyż podmiot szkolący może zaproponować elastyczne godziny nauki.  Uczestnicy mogą uczyć się w dogodnym dla siebie czasie, co czyni ofertę atrakcyjną dla osób pracujących, studentów i innych osób z ograniczoną dostępnością czasową. Dzięki nowym technologiom organizacja może też zaproponować hybrydowe formaty nauczania; łączenie kursów stacjonarnych ze zdalnymi, co zwiększa dostępność i elastyczność oferty edukacyjnej.

    Nie bez znaczenia są też aspekty finansowe. Prowadzenie kursów online redukuje koszty związane z wynajmem sal szkoleniowych, zakupem materiałów drukowanych oraz logistyką. Technologie edukacyjne umożliwiają przygotowanie materiałów, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie bez dodatkowych kosztów, mogą być udostępniane większej liczbie uczestników bez znaczącego zwiększania kosztów operacyjnych. Ponadto, kursy zdalne eliminują potrzebę podróży i zakwaterowania dla trenerów oraz uczestników, co obniża ogólne koszty uczestnictwa i organizacji szkoleń.

    Pozyskanie finansowania na poszerzenie i unowocześnienie oferty to ogromna szansa dla każdej firmy branży usług rozwojowych. To też kolejny powód, by znaleźć się w Bazie Usług Rozwojowych i świadczyć usługi z dofinansowaniem. Obszerna baza wiedzy na temat projektu Usługi Rozwojowe 4.0 dostępna jest w internetowym serwisie BUR. Warto szukać, warto starać się o środki, warto unowocześniać swoją firmę – wszystko po to by podbić rynek i odnieść sukces.

    Pomoc