Każde pokolenie ma własny… pomysł na życie i pracę

Wstęp

Table of contents

Jakie są najważniejsze umiejętności i jakie benefity w pracy są najbardziej pożądane przez pokolenie ?. Czy empatia jest dla młodych ludzi ważniejsza niż umiejętności specjalistyczne? Który benefit może przesądzić o wyborze pracy i pracodawcy przez osoby urodzone w latach 1996-2012? O tym i o wielu innych rzeczach można dowiedzieć się z badania „Umiejętności przyszłości okiem najmłodszych pracowników” i „Jakie benefity przyciągają najmłodszych pracowników” . Badania wykonane w grudniu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

Dla pokolenia Z empatia ważniejsza niż umiejętności specjalistyczne
Pokolenie Z to bodaj pierwsze pokolenia, które koncentruje się na rozwoju umiejętności, pozwalających im na szybką adaptację do różnych warunków pracy. To wynika z ich bardzo pragmatycznego podejścia do kariery. Nie zakładają spędzenia w jednej roli zawodowej u jednego pracodawcy kilkudziesięciu lat. Są gotowi do częstych zmian ścieżki zawodowej. Co ciekawe, to osoby z pokolenie Z doskonale zdają sobie sprawę, że kompetencje techniczne które posiadają , mogą szybko się zdezaktualizować. Dlatego stawiają na umiejętności interpersonalne, które zachowują swoją uniwersalność. Ponad połowa badanych w wieku 18–24 lata uznaje umiejętności miękkie (np. empatię, komunikatywność, efektywną pracę w grupie) za kluczowe dla rozwoju swojej przyszłej kariery zawodowej. Jedynie co 3 osoba z tego pokolenia uważa, że najważniejsze są umiejętności specjalistyczne, tj. wiedza branżowa, kursy. Tyle samo uważa za istotne wykształcenie kierunkowe. Wg badania 30% młodych respondentów uznaje kompetencje cyfrowe za kluczowe w kontekście rozwoju kariery zawodowej. 

Wiecznie młodzi i zdrowi a emerytura to bzdura?
Najbardziej pożądanych benefitem dla najmłodszych pracowników są elastyczne godziny pracy, dodatkowe dni wolne od pracy oraz kursy i szkolenia finansowane przez pracodawcę. Tych benefitów oczekuje odpowiednio 52%, 49% i 46 % badanych z tej grupy wiekowej. Ich preferencje różnią się od ogółu badanych , dla których najważniejszymi benefitami są atrakcyjny pakiet opieki medycznej (49%), elastyczne godziny pracy (46%) oraz ubezpieczenie na życie (44%). 
Mimo odmiennych oczekiwań pokolenie Z wciąż docenia tradycyjne benefity, takie jak atrakcyjny pakiet opieki medycznej (44%), ubezpieczenie na życie (39%) oraz karta sportowa (33%). Dla wielu młodszych pracowników istotne są także dodatkowe udogodnienia, takie jak dostęp do tanich posiłków w miejscu pracy (37%) czy zniżki pracownicze (36%).
Dla pokolenia Z psycholog w biurze to ważniejszy benefit niż ubezpieczenie na życie, dla pokoleń starszych to tylko miły, acz niepotrzebny dodatek. Wsparcie psychologiczne stanowi benefit, który w największym stopniu różnicuje młodsze i starsze pokolenia na rynku pracy. Aż 30% osób w wieku 18–24 lata uznaje dostęp do psychologa w miejscu pracy za istotny element oferty pracodawcy, Dla porównania w grupie wiekowej 55–65 lat tylko 7% respondentów wskazuje ten benefit jako istotny. 
Dla pracodawców to jasny sygnał – by przyciągnąć i zatrzymać talenty z pokolenia Z, trzeba postawić na empatię, elastyczność i realne wsparcie psychiczne, nie tylko na twarde kompetencje i tradycyjne benefity.

Więcej informacji o badaniach: „Umiejętności przyszłości okiem najmłodszych pracowników” oraz „Jakie benefity przyciągają najmłodszych pracowników”. 

Pomoc