Platformy Startowe

Komunikat

Działanie zostało zakończone. Dalsze nabory nie są planowane
Cel dofinansowania
Rozwinięcie Twojego pomysłu w innowacyjny produkt bądź usługę we współpracy z ekspertami
Dla kogo
Koordynatorzy i członkowie Krajowych Klastrów Kluczowych
Zakończone nabory

Nabór 2018 r.

02.01.2019 - 03.02.2023

2 stycznia 2019r.

Ogłoszenie konkursu

2 stycznia 2019 r.

Start składania wniosków

3 lutego 2023 r.

Koniec składania wniosków

2

Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej

Przejdź dalej

Poznaj podstawowe pojęcia

Otwórz słownik pojęć

Spis treści

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?

Platformy startowe oferują pakiet usług, w skład których wchodzą m.in.:

  • pomoc w stworzeniu fundamentów biznesowych przedsięwzięcia,
  • specjalistyczne usługi indywidualnie dopasowane do pomysłu,
  • warsztaty i szkolenia z zakresu wystąpień publicznych oraz prezentacji swojego projektu,
  • mentoring,
  • obsługa księgowa, podatkowa i prawna,
  • pomoc w stworzeniu elementów identyfikacji korporacyjnej,
  • zapewnienie powierzchni biurowej do rozwoju startupu.


Usługi specjalistyczne dotyczą specyficznych potrzeb technologicznych i biznesowych poszczególnych startupów. Nie są ograniczone zamkniętym katalogiem, w związku z czym startup ma szansę otrzymać szyte na miarę usługi. W wyniku tego procesu powstać powinien prototyp i model biznesowy przedsięwzięcia. 

Inkubacja to intensywna praca nad rozwojem firmy. Pierwszym krokiem jest przeprowadzanie wywiadu przez menedżera inkubacji z przedstawicielami startupu, w czasie którego diagnozowane są najważniejsze jego potrzeby. W odpowiedzi na nie są przyporządkowywani odpowiedni eksperci i usługi (w tym specjalistyczne), dopasowane do specyfiki startupu i branży. Dzięki temu program inkubacji jest indywidualnie dobrany do potrzeb każdego pomysłu.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Każdy pomysłodawca, który założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Platformy Startowe prowadzą ciągły nabór. Zgłaszasz się poprzez formularz na stronie PARP. Następnie koncepcje te oceniane są przez ekspertów poszczególnych Platform Startowych.

Oceniane będą m.in.:

  • Innowacyjność koncepcji - do inkubacji zakwalifikować się mogą jedynie innowacje produktowe,
  • Przewagi konkurencyjne – koncepcja powinna charakteryzować się zidentyfikowanymi przewagami w stosunku do istniejących produktów,
  • Potencjał biznesowy,
  • Kwalifikacje zespołu, który ma rozwijać produkt.

Na czym polega inkubacja?

Inkubacja to intensywna praca nad rozwojem firmy. Pierwszym krokiem jest przeprowadzanie wywiadu przez menedżera inkubacji z przedstawicielami startupu, w czasie którego diagnozowane są najważniejsze jego potrzeby. W odpowiedzi na nie są przyporządkowywani odpowiedni eksperci i usługi (w tym specjalistyczne), dopasowane do specyfiki startupu i branży. Dzięki temu program inkubacji jest indywidualnie dobrany do potrzeb każdego pomysłu.


Platformy startowe są tworzone przez ośrodki innowacji, uczelnie, duże i średnie przedsiębiorstwa, fundusze kapitałowe i instytucje otoczenia biznesu. Dzięki zaangażowaniu partnerów startupy mają szansę korzystać ze specjalistycznej infrastruktury, prowadzić badania, współpracować ze specjalistami oraz zweryfikować założenia rynkowe przedsięwzięcia. Udział funduszy inwestycyjnych pozwala zderzyć wyobrażenia o inwestycji z faktycznymi oczekiwaniami inwestorów.

Wideo

Zgłoś problem

Formularz zgłoszeniowy

Masz pytania dotyczące programu Platform startowych? Twój startup napotkał na problemy w toku inkubacji? Zgłoś swoje uwagi doradcom wspierającym Platformy startowe dla nowych pomysłów.

Zgłoś problem

Na czym polega inkubacja?

Znajdź Operatora

FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedź

Co do okresu realizacji projektu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. realizacja projektu oraz programu akceleracji nie mogą zostać zaplanowane później niż na dzień 31 stycznia 2019 r.;
  2. zakończenie programu akceleracji, trwającego minimum 18 miesięcy, nie może zostać zaplanowane później, niż na dzień 30 czerwca 2021 r.;
  3. zakończenie realizacji projektu nie może zostać zaplanowane później, niż na dzień 29 czerwca 2022 r.
Odpowiedź

Co do okresu realizacji projektu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. realizacja projektu oraz programu akceleracji nie mogą zostać zaplanowane później niż na dzień 31 stycznia 2019 r.;
  2. zakończenie programu akceleracji, trwającego minimum 18 miesięcy, nie może zostać zaplanowane później, niż na dzień 30 czerwca 2021 r.;
  3. zakończenie realizacji projektu nie może zostać zaplanowane później, niż na dzień 29 czerwca 2022 r.
Odpowiedź

Partnerem w projekcie może być duże przedsiębiorstwo, które nie jest spółką z udziałem Skarbu Państwa. Warunki konkursu określone Regulaminem konkursu nie nakładają wymogów w zakresie formy własności przedsiębiorstwa występującego jako członek partnerstwa.

Odpowiedź

Tak. Jako partner w projekcie w roli inwestora występuje podmiot, który będzie w stanie realizować odpowiednie zadania wskazane w umowie partnerstwa. Kryteria wyboru projektów 1.1.1 POPW wymagają, aby w skład panelu oceniającego pomysły wchodziły osoby będące przedstawicielami środowiska inwestorów prywatnych. Oprócz wsparcia procesu selekcji podmiotów do inkubacji, przykładowe zadania realizowane przez partnera tego rodzaju to również udział w działaniach inkubacji w zakresie np. rozwoju produktu, walidacji biznesplanu, czy budowy kompetencji zespołu startupowego. Inwestor prywatny może również występować jako element koncepcji rozwoju działalności inkubacyjnej Wnioskodawcy, przedstawianej w odniesieniu do kryterium nr 6 - II etap oceny. Forma prawna podmiotu występującego jako inwestor prywatny pozostaje bez wpływu na spełnienie kryterium.

Odpowiedź

Każdy Manager inkubacji musi posiadać udokumentowane doświadczenie w bezpośredniej pracy z minimum 10-cioma przedsiębiorstwami typu startup w zakresie przynajmniej jednego z wymienionych obszarów, jednak cały zespół Wnioskodawcy powinien obejmować swoimi kompetencjami wszystkie wymienione w kryterium dziedziny tj.:

  • tworzenie modelu biznesowego
  • rozwój produktu
  • poszukiwanie finansowania.
     

Analogiczne podejście należy przyjąć w odniesieniu do kryterium Zasoby i potencjał Partnerów do inkubacji przedsiębiorstw typu startup w zakresie punktu 2 Zespół zaangażowany do inkubacji przedsiębiorstw.

Odpowiedź

Beneficjant w ramach kategorii Koszty działań informacyjno-promocyjnych, z uwzględnieniem realizacji komponentu edukacyjnego skierowanego do potencjalnych pomysłodawców oraz pomysłodawców zakwalifikowanych do programu inkubacji może ponosić wydatki niezbędne dla promocji projektu, w szczególności na obsługę i rozwój strony internetowej. Wydatki te nie mogą jednak prowadzić do nabycia na rzecz wnioskodawcy środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych, które stanowiłyby pomoc publiczną. Należy podkreślić, iż zgodnie z zasadą dostępności produktów projektu dla osób niepełnosprawnych, strony internetowe powinny być czytelne dla każdego, w szczególności muszą być przygotowane zgodnie ze standardem WCAG 2.0 na poziomie AA.

Odpowiedź

Wymagania w zakresie indywidualnego programu inkubacji zostały określone w załączniku 1 do Regulaminu konkursu „Kryteria wyboru projektów” oraz załączniku 3 do Regulaminu konkursu „Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie”. Nie określono minimalnego i maksymalnego okresu inkubacji startupu. Okres ten powinien być zindywidualizowany, adekwatny do potrzeb danego startupu i wpisywać się w rundy inkubacyjne wynikające z koncepcji programu inkubacji realizowanego przez daną Platformę startową. Mając na uwadze powyższe, zakłada się, że program inkubacji powinien trwać przynajmniej 3 do maksymalnie 8 miesięcy.

Odpowiedź

Rozpoczęcie naboru wniosków do poddziałania 1.1.2 POPW zaplanowane jest na II kw. 2019 r., nabór odbywał się będzie w ramach rund aplikacyjnych. Okres trwania rundy aplikacyjnej, ich liczba oraz szczegółowe zasady konkursu zostaną przedstawione w dokumentacji konkursowej w IV kw. br. 

Odpowiedź

Koszty pośrednie mogą być ponoszone na wydatki niezbędne do realizacji projektu, które nie mieszczą się w katalogu zaplanowanych kategorii kosztów bezpośrednich, w szczególności wskazane w §5 ust. 4 pkt 3) Regulaminu konkursu. W przypadku braku możliwości sfinansowania wymienionych wyżej kosztów usług w ramach kosztów bezpośrednich projektu, ich finansowanie można zapewnić w ramach kosztów pośrednich projektu.

Odpowiedź

Każdy z Wnioskodawców inicjuje i realizuje projekt partnerski na zasadach opisanych w art. 33 ustawy wdrożeniowej. Ust. 2 tego artykułu opisujący warunki wyboru partnerów dotyczy wyłącznie specyficznej sytuacji, w której podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych, niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a tej ustaw. Uczelnia publiczna, będąca zgodnie z art. 9 ustawy o finansach publicznych jednostką sektora finansów publicznych, jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Tym samym warunki wskazane w ust. 2 ww. art. 33 nie mają zastosowania w odniesieniu do jej wyboru.

Komunikaty

Spis treści

Pomoc