Infrastruktura drogowa

Cel dofinansowania
Rozwój i udoskonalenie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej.
Miejsce realizacji projektu
Województwo: warmińsko – mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, podkarpackie, podlaskie. Region NUTS2: mazowiecki regionalny
Zasięg terytorialny projektu
Polska Wschodnia
Dla kogo
Jednostki samorządu terytorialnego
Zakończone nabory

Nabór 2023 r.

14.06.2023 - 03.10.2023

25 maja 2023r.

Ogłoszenie konkursu

14 czerwca 2023 r.

Start składania wniosków

3 października 2023 r.

Koniec składania wniosków

FEPW

Poznaj podstawowe pojęcia

Otwórz słownik pojęć

Spis treści

Cel działania

Poprawa dostępności drogowej PW+, która zostanie osiągnięta poprzez poprawę powiązań sieci dróg wojewódzkich z siecią TEN-T oraz ważnymi węzłami logistycznymi, jak również budowę i przebudowę obwodnic.

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie

Planowane do realizacji inwestycje w infrastrukturę dróg wojewódzkich obejmą co najmniej jedno z poniższych zadań:

  • budowę lub przebudowę dróg w celu ustanowienia niezbędnych połączeń do sieci TEN-T, przejść granicznych oraz innych gałęzi zrównoważonego transportu (np.terminali intermodalnych, węzłów kolejowych),
  • budowę lub przebudowę dróg w celu umożliwienia wykonywania codziennych przewozów publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej,
  • budowę lub przebudowę obwodnic.

Kto może otrzymać dofinansowanie

Beneficjentami projektów będą województwa Polski Wschodniej

FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedź

Aby otrzymać dofinansowanie, każdy projekt musi spełnić kryteria wyboru projektów określone dla działania 4.1 FEPW 2021-2027. Pełniona funkcja lub status danej drogi nie ma wpływu na ocenę projektu.

Na dzień dzisiejszy alokacja przeznaczona na działanie 4.1 FEPW została wyczerpana. W związku z tym nie jest planowane ogłoszenie kolejnego naboru.

Odpowiedź

 1. W opisanym przypadku można określić wartości bazowe wg stanu na rok przed rozpoczęciem prac budowlanych. W generatorze wniosku o dofinansowania rok bazowy, w ramach wskaźników rezultatu, generowany jest automatycznie. Dlatego też nie ma tam możliwości wyboru innego roku. W związku z powyższym rozbieżność tę (inne daty w generatorze i w wyliczeniach wartości bazowych) należy krótko wyjaśnić w studium wykonalności oraz we wniosku o dofinansowanie w polu: Opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika.  

2. W opisanym przypadku można przyjąć następujące podejście: jeżeli roboty budowlane mają rozpocząć się w 2024 r. to wartości bazowe można przyjąć dla roku 2023. 

 

Odpowiedź

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa działanie FEPW.04.01.Infrastruktura drogowa, zaleca się przygotowanie Studium wykonalności zgodnie z zakresem informacji zawartych w Niebieskiej Księdze dla Infrastruktury drogowej. 

W rozdziale 1.6 Niebieskiej Księgi wskazano, że:

„Zaleca się, zatem, aby pierwszy rok odniesienia był wyznaczany jako:

• rok złożenia wniosku o dofinansowanie, jeśli realizacja projektu rozpoczęła się wcześniej lub rozpoczyna się w tym samym roku (zakładając minimum jeden rok okresu realizacji);

• rok, w którym rozpoczynają się prace budowalne, jeśli złożenie wniosku o dofinansowanie  miało miejsce przed rokiem rozpoczęcia inwestycji.

W nietypowych przypadkach dla celów analizy kosztów i korzyści, pierwszy rok okresu odniesienia może być inny niż data złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Taka rozbieżność nie jest kluczowym czynnikiem istotnie wpływającym na ostateczną ocenę efektywności finansowej i ekonomicznej projektu.”  

Biorąc powyższe pod uwagę zaleca się przyjęcie do opracowania Studium wykonalności roku rozpoczęcia robót budowlanych.

Odpowiedź

Nie – wzór listy kontrolnej i lista kontrolna to nie jest to samo. Nie chodzi o załączenie do wniosku o dofinansowanie wzoru listy. Korzystając ze Wzoru listy kontrolnej dotyczącej zasady „nie czyń poważnych szkód” należy, zgodnie z wymogami konkursu, przygotować Listę kontrolną dotyczącą zasady „nie czyń poważnych szkód” właściwą dla danego projektu i załączyć do składanego wniosku o dofinansowanie. We wzorze listy kontrolnej punkty dot. priorytetu „Spójna sieć transportowa” zostały wskazane od str. 61 do str. 90.

Odpowiedź

Przed przystąpieniem do opracowania OPZ warto zapoznać się z opracowanym przez Komisję Europejską Unijnymi kryteriami zielonych zamówień publicznych w sektorze transportu drogowego, link: https://commission.europa.eu/eu-regional-and-urban-development/topics/cities-and-urban-development/priority-themes-eu-cities/innovative-and-responsible-public-procurement-cities_pl. Dokument jest tak skonstruowany, że użyte tam specyfikacje techniczne odnoszą się do cyklu życia projektu w różnych jego postaciach (tj. dla usług, dla zakupów). Ponadto ma on gotowe propozycje zapisów do ujęcia w OPZ. Wykorzystanie zapisów z ww. dokumentu w OPZ pozwoli spełnić obowiązek uwzględnienia kryteriów zielonych zamówień. 

Dobrze jest pamiętać też, że nie tylko sektor transportu drogowego posiada opracowane zielone kryteria zamówień. Do innych, najczęściej zamawianych w UE usług, towarów i robót KE opracowała także zestawy kryteriów zielonych zamówień. Beneficjent powinien dokonać indywidualnej analizy i wyboru kryteriów zielonych zamówień publicznych, wynikające ze specyfiki zadań.

Odpowiedź

W tym celu wykorzystaj techniczne kryteria kwalifikacji ujęte w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. (pkt. 6.15 Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny na str. 120 i na str. 304).

Odpowiedź

Nie, zgodnie z zasadami opisanymi w kryterium, do oceny będą brane pod uwagę wyłącznie odcinki o nawierzchniach asfaltowych, zatem będzie to 50 % długości drogi i Beneficjent uzyska 3 pkt.

Odpowiedź

Jak wskazali Państwo w pytaniu - w ramach kryterium 27 ocenie podlega czy przebudowywany odcinek łączy się bezpośrednio z siecią TEN-T, albo przejściami granicznymi, albo innymi gałęziami zrównoważonego transportu (np. terminalami intermodalnymi, węzłami kolejowymi). Jak widać katalog przykładów odnoszących się do innych gałęzi zrównoważonego transportu jest katalogiem otwartym. W tym zapisie nie chodzi wyłącznie o połączenie z obiektami infrastrukturalnymi (węzeł przesiadkowy, dworzec kolejowy itp.) ale również o to, by przebudowana droga bezpośrednio stanowiła element systemu zrównoważonego transportu. W Państwa przypadku decydujące znaczenie ma oferta przewozowa z jednym wspólnym biletem kolejowo-autobusowym. Jeżeli na przebudowywanym odcinku drogi znajdą się przystanki, węzły przesiadkowe czy inne elementy, które umożliwią pasażerom regularne korzystanie z wskazanego w pytaniu biletu kolejowo-autobusowego wówczas wydaje się, że kryterium będzie spełnione.

Odpowiedź

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów oraz załącznikiem nr 4 – Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, załączniki do wniosku o dofinansowanie są składane za pośrednictwem LSI, wyłącznie w wersji elektronicznej. W związku z tym, należy załączyć skan oryginału dokumentu. Nie ma potrzeby potwierdzania ww. dokumentów „za zgodność z oryginałem”. 

Odpowiedź

Nie ma obowiązku stosowania Zintegrowanego Modelu Ruchu 3.0. Metodologia przyjęta do wyliczeń prognoz ruchu w Studium wykonalności powinna być spójna z metodologią przyjętą w Regionalnym Planie Transportowym (RPT). Odnosząc się do pytania dot. wskaźników rezultatu to we wzorze umowy o dofinansowanie projektu, która stanowi załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów, w § 30 ust. 2 wskazano, że w przypadku nieosiągnięcia zakładanych wartości wskaźnika rezultatu, Instytucja Pośrednicząca może pomniejszyć dofinansowanie, proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia wskaźników. W § 27 ust. 4 Wzoru umowy o dofinansowanie projektu wskazano, że Beneficjent będzie zobowiązany do przedstawienia działań jakie podjął w celu realizacji zakładanej wartości wskaźników (należyta staranność). Inne konsekwencje nie zostały przewidziane. 

Komunikaty

Spis treści

Pomoc