Inwestycje w dywersyfikację działalności sektora HoReCa – oferta dla przedsiębiorców

Funding purpose
Wsparcie działań inwestycyjnych realizowanych przez mikro przedsiębiorców, małych lub średnich, prowadzących działalność w sektorze HoReCa, turystyka, kultura, dotkniętych pandemią COVID-19 w Polsce.
Project location
Polska
Project territorial scope
Polska
For whom
MŚP
Ended recruitments

Nabór 2024 r. – nabór 2

18.07.2024 - 31.10.2024

Nabór 2024 r. - Nabór 1

19 June 2024r.

Competition announcement

18 July 2024 r.

Start of application submission

31 October 2024 r.

End of application submission

KPO

Learn basic concepts

Open glossary

Table of contents

Cel inwestycji:

Celem Inwestycji jest wsparcie przedsięwzięć MŚP mających na celu rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach: hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura, czyli w sektorach najbardziej dotkniętych pandemią COVID-19 w Polsce.

Kto może otrzymać wsparcie?

O wsparcie na realizację przedsięwzięć MŚP mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora HoReCa, turystyka lub kultura, które w latach 2020 lub 2021 odnotowały spadek obrotów w wysokości co najmniej 20 % liczony rok do roku. Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku musi prowadzić działalność gospodarczą w sektorze HoReCa, turystyka lub kultura oraz potwierdzić, że na dzień 31 grudnia 2019 lub najpóźniej od 20 marca 2020 r. prowadził działalność gospodarczą w sektorze (HoReCa), turystyka, kultura.

Podział regionalny wsparcia:

Dla każdego z pięciu regionów został wybrany w konkursie jeden Operator działający w skali danego regionu obejmującego kilka województw, zgodnie z podziałem:

 

Region 1

Stan realizacji Inwestycji na dzień 24 października 2025 r. w regionie nr 1.

Operatorem w regionie nr. 1 jest Polska Fundacja Przedsiębiorczości.

Województwa kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie. More information

 

Region 2

Stan realizacji Inwestycji na dzień 24 października 2025 r. w regionie nr 2.

Operatorem w regionie nr. 2 jest Towarzystwo Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych S.A..

Województwa mazowieckie, podlaskie, warmińsko-mazurskie. More information

 

Region 3

Stan realizacji Inwestycji na dzień 24 października 2025 r. w regionie nr 3.

Operatorem w regionie nr. 3 jest Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A..

Województwa lubelskie, małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie. More information

 

Region 4

Stan realizacji Inwestycji na dzień 24 października 2025 r. w regionie nr 4.

Operatorem w regionie nr. 4 jest Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Województwa łódzkie, opolskie, śląskie. More information

 

Region 5

Stan realizacji Inwestycji na dzień 24 października 2025 r. w regionie nr 5.

Operatorem w regionie nr. 5 jest Fundacja Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości - dolnośląskie.

Województwa dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie. More information

Na co możesz przeznaczyć wsparcie?

Pomoc finansowa na realizację całego przedsięwzięcia w ramach Inwestycji stanowi wsparcie na pokrycie kosztów:

  1. inwestycji w projektowanie i produkcję swoich towarów i usług, takich jak:
    • zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wprowadzenia na rynek nowych produktów/usług,
    • roboty budowlane, w tym budowa nowych linii produkcyjnych,
    • inwestycje związane z zieloną transformacją, w szczególności zachęcające do zapobiegania powstawaniu odpadów, recyklingu/ponownego wykorzystania odpadów oraz wdrożenia rozwiązań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych,
    • działania związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w związku
      z koniecznością dokonania zmian procesów, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa lub wzmocnienia odporności na wypadek kolejnych kryzysów
      w sektorze, w którym prowadzona jest działalność oraz
  2. podnoszenie kwalifikacji pracowników, w tym np. szkolenia związane z nabyciem nowych umiejętności lub przekwalifikowaniem pracowników, lub
  3. usługi rozwojowe na rzecz wspieranych MŚP, w tym np. opracowanie studium wykonalności, modelu biznesowego, opracowanie procedur technicznych.

Wsparcie na realizację przedsięwzięcia MŚP jest udzielane w ramach pomocy de minimis.

KPO – nowe środki dla MŚP z sektorów HoReCa, turystyka, kultura

KPO HoReCa cz.1 - zmiany w II naborze

KPO HoReCa cz.2 - najczęstsze błędy przy wypełnianiu wniosków

COM_FUNDING_ACCELERATORS_LIST

FAQ

FAQ

Frequently asked questions

Answer

W odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości dotyczące definicji pracownika w ramach Inwestycji A1.2.1 KPO uprzejmie informujemy, że zgodnie z „Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków”, w ramach komponentu szkoleniowego Inwestycji A1.2.1 KPO, do wydatków kwalifikowalnych zalicza się koszty związane z nabyciem nowych umiejętności pracowników lub przekwalifikowaniem pracowników, w szczególności w związku z rozszerzeniem lub dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa.

Zgodnie z kodeksem pracy, podstawą zatrudnienia pracownika jest stosunek pracy. Ustalenie istnienia stosunku pracy następuje w oparciu o przeważające elementy tego stosunku, takie jak podporządkowanie, obowiązek świadczenia pracy osobiście, w określonym miejscu i czasie, pod kierownictwem pracodawcy oraz odpłatność. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, w sytuacji gdy umowa łączy cechy zarówno umowy o pracę, jak i umowy cywilnoprawnej w podobnym stopniu, o jej charakterze przesądza zgodny zamiar stron oraz cel zawartej umowy. Każdorazowo, w przypadku gdy mamy do czynienia z osobami zatrudnionymi na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. „umowa o dzieło”, „umowa zlecenia”, umowa z agencją pośrednictwa pracy, umowa zawierana przez przedsiębiorstwo z osobami wykonującymi w swoim imieniu działalność gospodarczą (pozostającymi w tzw. samozatrudnieniu), należy te osoby traktować tak, jak pracowników.

Jeżeli praca wykonywana jest zgodnie z przesłankami właściwymi dla stosunku pracy, w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, osobę wykonującą tę pracę należy traktować jako pracownika. O rodzaju stosunku prawnego nie decyduje bowiem nazwa umowy, lecz jej rzeczywista treść oraz sposób realizacji obowiązków.

Jednocześnie zwracamy szczególną uwagę na konieczność udokumentowania szkoleń dla pracowników. Jak wynika z „Przewodnika kwalifikowalności wydatków” szkolenia powinny być związane z celami Inwestycji i pozostawać w związku z rozszerzeniem lub dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa.  

 

Answer

W celu uproszczenia rozliczania przedsięwzięć MŚP, dokonaliśmy przeglądu zasad rozliczania przedsięwzięć. W odpowiedzi na głosy Operatorów oraz przedsiębiorców wprowadzono do „Przewodnika kwalifikowalności wydatków” następujące zmiany:  

  1. Uproszczono opis dokumentu księgowego, którego wzór stanowi załącznik do Przewodnika.
  2. W pkt. 4 Przewodnika Komponent inwestycyjny uszczegółowiono regulacje dotyczące zasad księgowania niskocennych środków trwałych (fragmenty zaznaczone na żółto).
  3. W pkt. 2.8 Przewodnik Zasady dotyczące zamówień (zakupów) MŚP doprecyzowano kwestie dotyczące tożsamości przedmiotowej, czasowej i podmiotowej, która została opracowana w oparciu o dokument pt. „Zamówienia udzielane w ramach projektów Podręcznik beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027”.

 

Dokument jest dostępny w lokalizacji: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/149314/zamowienia_udzielane_w_ramach_projektow_marzec_2025.pdf    

Answer

Pomocy de minimis operator będzie udzielać w momencie podpisania umowy w MŚP, więc weryfikacja limitu pomocy de minimis powinna odbywać się w oparciu o obowiązujący stan prawny na moment podpisania umowy.

Answer

Wszystkie  zaplanowane działania muszą dotyczyć branży HoReCa w zakresie kodów PKD stanowiący załącznik do regulaminu. Koszty poniesione na inną branżę stanowią koszty niekwalifikowalne.

Answer

Informacje będą wysyłane niezwłocznie po opublikowaniu wyników oceny. Jeśli przedsięwzięcie MŚP nie zostało wybrane do objęcia wsparciem, w terminie do 7 dni od dnia opublikowania wyników naboru, Operator
informuje Wnioskodawcę o wyniku oceny wraz ze wskazaniem kryteriów, które ocenione zostały negatywnie, uzasadnieniem negatywnej oceny oraz pouczeniem o możliwości złożenia wniosku o ponowną ocenę przedsięwzięcia MŚP, bądź informuje o braku zamieszczenia na liście przedsięwzięć MŚP, które otrzymały możliwość uzyskania wsparcia.

Answer

Najwcześniejsza będzie informacja publikowana na stronie naboru, wsparta komunikatem. Publikacja następuje najpóźniej 1 dzień roboczy po zatwierdzeniu wyników.

Answer

Wnioskodawca będzie miał możliwość sprawdzenia w Lokalnym Systemie Informatycznym, że wniosek jest złożony. Tuż po złożeniu wniosku system wysyła automatyczny e-mail na adres wskazany we wniosku.

Answer

Zgodnie z regulaminem wnioski złożone od pierwszego do 14 dnia danego miesiąca operator przesyła do JW. Wyniki oceny w terminie do 15 dnia kolejnego miesiąca, natomiast wnioski złożone od 15 dnia miesiąca do końca danego miesiąca operator przesyła wyniki do JW w terminie do końca kolejnego miesiąca. Po otrzymaniu informacji o wyniku oceny wnioskodawca będzie mógł złożyć ponownie wniosek w okresie trwania naboru. W innym przypadku wnioskodawca ma możliwość złożyć wniosek o ponowną ocenę.

Answer

W kryterium zapisano co podlega ocenie:
„W ramach oceny sprawdzeniu podlega czy:

  1. Wydatki są uzasadnione i racjonalne w stosunku do zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań i celów przedsięwzięcia MŚP oraz celów określonych dla Inwestycji A1.2.1 KPO (0 pkt albo 1 pkt), tzn. że:
    a) wydatki są niezbędne i bezpośrednio związane z realizacją działań zaplanowanych w przedsięwzięciu MŚP; Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać konieczność poniesienia każdego wydatku i jego związek z planowanym przedsięwzięciem (wydatki są uzasadnione);
    b) wysokość wydatków jest dostosowana do zakresu zaplanowanych działań i czynności realizowanych w ramach przedsięwzięcia MŚP; wydatki nie mogą być ani zawyżone, ani zaniżone (wydatki są racjonalne).
  2. Wnioskodawca przedstawił informacje w zakresie sposobu (0 pkt albo 1 pkt):
    a) kalkulacji poszczególnych wydatków w odniesieniu do każdego rodzaju wydatku, w tym podania kosztu jednostkowego i szacowanej liczby jednostek;
    b) przeprowadzenia rozeznania rynku i wskazania źródeł danych, na podstawie których określono kwoty poszczególnych wydatków.
  3. Zaplanowane wydatki są zgodne z rodzajami i zakresem wydatków kwalifikowalnych określonych w Przewodniku kwalifikowalności wydatków oraz są przyporządkowane do właściwych kategorii wydatków (0 pkt albo 1 pkt)”.

Te elementy trzeba uwzględnić, opisać i uzasadnić.

W skrócie: niezbędny to ten bez którego projekt nie może być zrealizowany. Racjonalny to ten, który odpowiada wartości rynkowej.

Answer

Kwota przewidziana na dane zadanie musi być ustalona w oparciu o dane. Jeśli jest planowany zakup określonego produktu, to należy sprawdzić ile mniej więcej kosztuje na rynku, przeanalizować ceny w sklepach albo skierować zapytania do dostawców. Po otrzymaniu odpowiedzi, należy przeanalizować informacje i w oparciu o nią przedstawić szacowaną cenę. Ostatecznie można zweryfikować to postępowanie w trybie konkurencyjnym. Jeśli zakup dotyczy doradztwa albo szkolenia, to można wyceniać, szacować albo zbierać oferty na cenę za całość albo za godzinę. Trzeba przedstawić, jakie elementy zostały uwzględnione, żeby pokazać, że wskazany we wniosku koszt odpowiada uwarunkowaniom rynkowym i nie został wzięty „znikąd”.

Notices

Table of contents

Pomoc