Wstęp
Table of contents
W następstwie wytycznych politycznych Komisji Europejskiej na lata 2024–2029 oraz pisma określającego zadania komisarza do spraw demokracji, wymiaru sprawiedliwości i praworządności Komisja ogłosiła w Kompasie konkurencyjności dla UE ze stycznia 2025 r. utworzenie 28. systemu w ramach kompleksowego pakietu działań mających na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarki europejskiej, aby umożliwić innowacyjnym przedsiębiorstwom korzystanie z jednolitego, zharmonizowanego zbioru ogólnounijnych przepisów, w tym w zakresie wszelkich istotnych aspektów prawa spółek, prawa upadłościowego, prawa pracy i prawa podatkowego.
28. system prawny zapewni jednolity zbiór przepisów, potencjalnie w sposób progresywny i modułowy. Będzie on obejmował unijne korporacyjne ramy prawne oparte na rozwiązaniach domyślnie cyfrowych i pomoże przedsiębiorstwom w przezwyciężaniu barier w zakładaniu, zwiększaniu skali i prowadzeniu przedsiębiorstw na całym jednolitym rynku. System ten uprości obowiązujące przepisy i zmniejszy koszty niepowodzenia przez uwzględnienie konkretnych aspektów w odpowiednich obszarach prawa, w tym prawa upadłościowego, prawa pracy i prawa podatkowego.
Planowana inicjatywa uzupełni inne inicjatywy, które również będą miały na celu usunięcie przeszkód napotykanych przez przedsiębiorstwa w UE, w tym europejski akt o innowacjach i inicjatywę dotyczącą europejskiego portfela biznesowego.
Problem, któremu ma zaradzić inicjatywa
Podstawowym problemem jest rozdrobnienie ram prawnych w państwach członkowskich, które prowadzi do ograniczenia działalności gospodarczej i utraty możliwości dla przedsiębiorstw na jednolitym rynku. Ogół wcześniejszych i niedawnych apeli o wprowadzenie 28. systemu uwypukla złożoność i koszty związane z zakładaniem i działalnością przedsiębiorstw w całej UE ze względu na brak jednolitych korporacyjnych ram prawnych, a także różnorodność krajowych przepisów prawa spółek i wymogów dotyczących tworzenia, struktury i działalności przedsiębiorstw.
Stowarzyszenia przedsiębiorców apelują o zmniejszenie obciążeń administracyjnych poprzez cyfryzację i stosowanie zasady jednorazowości raportowania. Ponadto przedsiębiorstwa typu start-up podkreślają, że obecne procedury zakładania przedsiębiorstw i inwestowania w nie są niewystarczająco scyfryzowane, łatwe i szybkie oraz że rozdrobnienie przepisów w 27 państwach członkowskich uniemożliwia przedsiębiorstwom typu start-up skuteczne zwiększanie skali działalności w UE. Często podnoszą one również kwestię braku łatwo rozpoznawalnej marki spółki UE, która byłaby znana inwestorom i partnerom biznesowym oraz wzbudzałaby ich zaufanie. Różnorodność systemów krajowych stwarza również ograniczenia dla inwestorów, ponieważ zwiększa złożoność i koszty, a w połączeniu z brakiem znormalizowanych cyfrowych procedur i narzędzi może utrudniać finansowanie przedsiębiorstw lub zniechęcać inwestorów do angażowania się.
W związku z powyższym Komisja Europejska zwraca się do przedsiębiorców z prośbą o ocenę zaproponowanych rozwiązań.
Konsultacje publiczne są otwarte dla wszystkich zainteresowanych stron, ale skierowane w szczególności do przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw innowacyjnych, przedsiębiorstw typu start-up i scale-up, przedstawicieli stowarzyszeń biznesowych i branżowych, przedsiębiorców, inwestorów, prawników praktyków, organów państw członkowskich, rejestrów handlowych, związków zawodowych i pracowników akademickich.
Termin nadsyłania opinii:
do 30 września 2025 r.
Link do Konsultacji: 28th regime – a single harmonized set of rules for innovative companies throughout the EU
Szczegóły dotyczące proponowanych zmian znajdują się w załączniku poniżej.