Wstęp
Table of contents
Póki firma radzi sobie jako tako, póki robi to samo – i tak samo, jak inni, raczej nie budzi ekscytacji wśród konkurencji. Jednak gdy zaczyna piąć się w górę, gdy staje się rynkowym liderem – nagle wszyscy chcą wiedzieć, jak ona to robi, jakie są tajniki jej sukcesu. Wtedy właśnie najlepiej widać, jak dobrze i jak skutecznie firma radzi sobie z zarządzaniem własnością intelektualną, z ochroną tych dóbr, które są dla sukcesu kluczowe.
Nie są to żadne odkrycia: sukces na rynku odniesie ta firma, która nie boi się inwestować w kadry; chcąc się rozwijać – dba o rozwój pracowników. Zadbani w ten sposób pracownicy są nie tylko bardziej lojalni i bardziej przywiązani do swojego miejsca pracy, bardziej zadowoleni. Co może jeszcze ważniejsze - potrafią się przysłużyć firmie, dzieląc się swoim coraz większym doświadczeniem, swoją wiedzą, kreatywnością. Proponują rozwiązania, innowacje usprawniające proces produkcyjny czy twórczy. Właśnie dzięki temu firma może oferować coraz lepsze produkty, może pracować szybciej, ekonomiczniej. Dotąd kapitałem firmy były jej kadry. Z biegiem lat przedsiębiorstwo jest bogate także wdrożonymi innowacjami, zebranymi doświadczeniami i indywidualnym know-how. Wcześniej wyzwaniem dla przedsiębiorstwa było utrzymanie kompetentnych pracowników, pozyskiwanie nowych, równie kompetentnych, względnie dobrze rokujących. Teraz dochodzi do tego także odpowiednie zarządzanie podobnie cennym kapitałem: własnością intelektualną. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo wytwarza długopisy, produkuje skutery, oferuje oprogramowanie czy świadczy usługi rozwojowe – jej własne (lub rozmyślnie wybrane i pozyskane zgodnie z prawem) pomysły, wzory, procesy produkcyjne decydują o powodzeniu firmy, jej sukcesie rynkowym.
Zastępca prezesa Urzędu Patentowego RP Piotr Zakrzewski podkreśla, jak ważne jest chronienie przez firmy wykorzystywanej i wytwarzanej własności intelektualnej. – Istotne jest, by umiejętnie ją chronić, a w szerszej perspektywie efektywnie nią zarządzać. Bardzo często od tego zależy bowiem osiągniecie przewagi konkurencyjnej na rynku, a także legalne korzystanie z cudzych wytworów – wyjaśnia. Dodaje przy tym, że własność intelektualna pozwala generować zyski, wpływa również na prestiż oraz renomę firmy.
Temat własności intelektualnej ważny był zawsze. W ostatnich latach znajomość praw i zasad z nimi związanych, także znajomość sposobów ochrony dóbr intelektualnych nabrał jednak szczególnego znaczenia. Niewłaściwie dozorowane dobre pomysły, sekrety firmy, tajne wzory, receptury i wypracowane przez lata praktyki mogą być przejęte przez konkurencję. Nieznajomość praw związanych z ochroną własności intelektualnej szkodzi i kosztuje. Nic więc dziwnego, że rośnie zainteresowanie pozyskiwaniem wiedzy związanej z tą tematyką. W Bazie Usług Rozwojowych znaleźć można szereg usług szkoleniowych związanych z zarządzaniem własnością intelektualną w firmie. Ich uczestnicy mogą nabyć wiedzę m.in. na temat prawnych aspektów związanych z ochroną praw autorskich i własności intelektualnej, zasad korzystania z własności intelektualnej stworzonej w organizacji przez jej pracowników, ale także zgodnego z prawem korzystania z owoców cudzej pomysłowości – po to, by uchronić się przed kosztownymi procesami za naruszenie dóbr intelektualnych. Szereg kursów i szkoleń w tym zakresie można znaleźć na stronie wyszukiwarki usług Bazy.
Usługi rozwojowe zgromadzone w BUR nie kończą możliwości pozyskiwania szerokiej wiedzy na temat zarządzania własnością intelektualną; jesienią na Akademii Leona Koźmińskiego ruszą poświęcone temu zagadnieniu studia podyplomowe. Partnerem studiów jest Urząd Patentowy RP, zajęcia poprowadzą wykładowcy pracujący w branżach związanych z ochroną własności intelektualnej: prawnicy, eksperci w dziedzinie transferu technologii, eksperci Urzędu Patentowego oraz przedstawiciele instytucji wspierających działalność MŚP. Wśród nich będą także uznani eksperci PARP. (więcej tutaj )
Autorzy studiów informują, że ich celem jest wykształcenie kadry menedżerskiej potrafiącej profesjonalnie zarządzać własnością intelektualną powstającą m.in. w przedsiębiorstwach. Uczestnicy zajęć pozyskają umiejętności i wiedzę w zakresie wykorzystania własności intelektualnej w strategii biznesowej, procesach komercjalizacji oraz transferu technologii. Jak podkreślono dobrze zarządzana własność intelektualna w przedsiębiorstwie prowadzi do budowania silnej pozycji w gospodarce i zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.