Table of contents
Cel działania
Poprawa dostępności drogowej PW+, która zostanie osiągnięta poprzez poprawę powiązań sieci dróg wojewódzkich z siecią TEN-T oraz ważnymi węzłami logistycznymi, jak również budowę i przebudowę obwodnic.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę dróg wojewódzkich, obejmujące co najmniej jedno z poniższych zadań:
- budowę lub przebudowę dróg w celu ustanowienia niezbędnych połączeń do sieci TEN-T, przejść granicznych oraz innych gałęzi zrównoważonego transportu (np. terminali intermodalnych, węzłów kolejowych);
- budowę lub przebudowę dróg w celu umożliwienia wykonywania codziennych przewozów publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej;
- budowę lub przebudowę obwodnic.
Kto może otrzymać dofinansowanie
O dofinansowanie projektów w ramach naboru może ubiegać się Województwo Lubelskie - zarządca dróg wojewódzkich.
FAQ
Frequently asked questions
Zgodnie z definicją kryterium, ocenie podlega czy – na moment złożenie wniosku o dofinansowanie - zakres projektu jest ujęty w Regionalnym Planie Transportowym (RPT).
RPT jest dokumentem, który ma wskazywać kluczowe inwestycje w obszarze transportu, które będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z funduszy UE na lata 2021-2027, oraz –wskazując potencjalne źródło finansowania danej inwestycji – stanowi linię demarkacyjną pomiędzy poziomem krajowym i regionalnym wdrażania funduszy UE. Zatem zakres projektu musi obejmować całość bądź etap, projektu wskazanego w RPT do sfinansowania z FEPW.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług (VAT) regulują „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027” – w szczególności podrozdział 3.5 „Podatek od towarów i usług (VAT)”. Regulamin konkursu nie przewiduje dodatkowych ograniczeń ponad te wynikające z treści wskazanych wytycznych.
Podatek VAT, co do zasady, może być kwalifikowalny w działaniu 4.1. FEPW.
- W przypadku gdy na terenie wnioskodawcy (tu: Województwa) znajduje się powiat/gmina, który/a przyjął/ła dyskryminujący akt prawny, ale sam wnioskodawca (Województwo) takiego aktu nie przyjął, wówczas może on zostać beneficjentem FEPW. Powyższe informacje zostaną zawarte w instrukcji do wniosku o dofinansowanie.
- W przypadku gdy na terenie wnioskodawcy (tu: Województwa) znajduje się powiat/gmina, który/a przyjął/ła dyskryminujący akt prawny, ale sam wnioskodawca (Województwo) takiego aktu nie przyjął, wówczas może on zostać beneficjentem FEPW. Powyższe informacje zostaną zawarte w instrukcji do wniosku o dofinansowanie.
- Oświadczenia nie muszą być spełnione łącznie, ponieważ dotyczą różnych rodzajów Wnioskodawców. Pierwsze oświadczenie składają jednostki samorządu terytorialnego, a drugie podmioty kontrolowane lub zależne od jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku Działania 04.01 Infrastruktura drogowa Beneficjentami projektów są województwa PW+, które składają tylko oświadczenie (a).
- Informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie będą stanowiły podstawę do oceny przedmiotowego kryterium. W związku z tym nie należy dołączać dodatkowych dokumentów.
Deklaracje wnioskodawcy zostaną zweryfikowane z listą JST dostępną na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO). Jeśli JST uważa, ze jej status na liście RPO jest nieaktualny, wówczas przedkłada kopię aktu uchylającego lub w przypadku zmiany dyskryminującego aktu prawa stosowną opinię BRPO.
Powyższe informacje zostaną zawarte w instrukcji do wniosku o dofinansowanie.
W Szczegółowym Opisie Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w przypadku Priorytetu FEPW.04 Spójna sieć transportowa oprócz wskaźników produktu zostały wskazane 3 wskaźniki rezultatu:
WLWK-PLRR046 - Objętość paliwa wykorzystanego we wspartej infrastrukturze paliw alternatywnych;
WLWK-RCR056 - Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze drogowej;
WLWK-RCR055 - Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg.
We wniosku o dofinansowanie należy wykazać wszystkie wskaźniki, przy czym wartość wskaźnika WLWK-PLRR046 - Objętość paliwa wykorzystanego we wspartej infrastrukturze paliw alternatywnych może wynosić „0”, jeżeli tego typu zadanie nie będzie realizowane w ramach projektu.
Niebieska Księga dla inwestycji drogowych w okresie programowania 2021-2027 została opublikowana i jest dostępna pod adresem:
W obecnej perspektywie na lata 2021 – 2027, z uwagi na obowiązek przygotowania Regionalnych Planów Transportowych (RPT), metoda prognozowania ruchu zastosowana do opracowania Studium wykonalności powinna być tożsama z metodą zastosowaną przy opracowaniu RPT.
W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021 – 2027 pojęcie „duży projekt” nie zostało zdefiniowane.
Koszty wynikające z zawartej umowy z wykonawcą (w tym podlegające ewentualnej waloryzacji), będą oceniane pod kątem kwalifikowalności zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Dlatego też, na etapie realizacji projektu będą mogły zostać uznane za wydatki kwalifikowane oraz rozliczone z dofinansowania w ramach przyznanej w ramach naboru kwoty dofinansowania.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma możliwości określenia kwoty jaka ostatecznie będzie wynikała z ewentualnego zastosowania mechanizmu waloryzacji w realizowanych w przyszłości kontraktach. Dlatego nie można/nie należy uwzględniać ich we wniosku o dofinansowanie w budżecie projektu.
Koszty wynikające z wykonania w ramach projektu kanałów technologicznych oraz podatku VAT od tych nakładów mieszczą się w katalogu wydatków kwalifikowalnych stanowiącym zał. 2 do RWP. Śladem poprzednich perspektyw finansowych, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, konieczne będzie przedstawienie dodatkowej interpretacji administracji skarbowej w tym zakresie.
Zasady kwalifikowalności podatku VAT zostały opisane w podrozdziale 3.5 Podatek od towarów i usług (VAT) Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Oświadczenie dot. VAT stanowi również załącznik przy podpisywaniu Umowy o dofinansowanie (przy projektach o całkowitej wartości (włączając VAT) równej lub większej niż 5 mln EUR).
Na stronach CUPT została zamieszczona informacja o udostępnianiu modeli prognostycznych ruchu do 2060 r. (https://www.cupt.gov.pl/centrum-unijnych-projektow-transportowych/zintegrowany-model-ruchu/dowiedz-sie-wiecej/), dlatego też istnieje możliwość przeprowadzenia analizy projektu do 2048 r.
W Niebieskiej księdze wskazano, że zastosowanie metody uproszczonej jest możliwe jedynie w uzasadnionych merytorycznie przypadkach. Z związku z tym, że do przygotowania Regionalnego Planu Transportowego wykorzystano prognozy ruchu Zintegrowanego Modelu Transportowego CUPT, na potrzeby wniosku o dofinansowanie należy zastosować tę samą metodę.
Należy przyjąć prognozy ruchu z Regionalnego Planu Transportowego i można zastosować interpolację na pozostałe okresy analizy.