Małe i średnie polskie przedsiębiorstwa w Polsce w warunkach konkurencji: pozytywy i trudności w rozwoju

Bądź na bieżąco

Podaj e-mail by pobrać raport

Małe i średnie polskie przedsiębiorstwa w Polsce w warunkach konkurencji: pozytywy i trudności w rozwoju

PDF Pobierz

Połowa pierwszej dekady dwudziestego pierwszego wieku w gospodarce polskiej wiąże się z umocnieniem pozycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Wynika to: po pierwsze - z liczby tych firm - 3,5 mln, z czego około 2 mln to przedsiębiorstwa czynne, po drugie - z ich znaczącego udziału w wartości produkcji sprzedanej i usług (ok. 50%) oraz w wartości eksportu (31%) i po trzecie - z ogólnej liczby ponad 5,5 mln osób zatrudnionych w tych przedsiębiorstwach (70% pracujących w firmach prywatnych), które spełniają niezwykle ważną rolę na rynku pracy w Polsce.

W niniejszym opracowaniu temat firmy innowacyjnej zostanie podjęty w kontekście potrzeby poznania ich charakterystyki i strategii działania oraz metod uzyskiwania zdolności konkurencyjnej na rynku krajowym i zagranicznym dla przedstawienia pozytywnych wzorców postępowania dla innych małych i średnich przedsiębiorstw.

Co zawiera publikacja

Część I
Współpraca małych i średnich firm w nowych warunkach
1. Wprowadzenie
2. Cechy wyróżniające firmę innowacyjną – rodzaje firm innowacyjnych w sektorze MSP
2.1. Znaczenie innowacji dla rozwoju sektora
2.2. Określenia firmy innowacyjnej
3. Źródła projektów innowacyjnych dla małej i średniej firmy
4. Współpraca z klientami
5. Zalety i wady różnych form współpracy przedsiębiorstw i innych organizacji w realizacji projektów innowacji
5.1. Sieci innowacyjne
5.2. Klastry, grona technologii
5.3. Parki nauki, parki technologiczne, Centra Transferu Technologii
6. Wnioski dla polityki przemysłowej
Część II
Analiza strategii MSP na rynku krajowym i globalnym
1. Nowe tendencje w tworzeniu strategii biznesowych
2. Główne założenia strategiczne MSP po wejściu do UE
3. Badania strategii rozwoju MSP na wybranych przykładach
4. Prezentacje wyników badań empirycznych
5. Strategie na przyszłość
6. Wnioski dla polityki przemysłowej
Aneks
Przykłady firm innowacyjnych z sektora MSP

Pomoc