Wstęp
Spis treści
Istota działania modelu abonamentowego jest nam powszechnie znana z praktycznie każdej dziedziny biznesu. Całość opiera się na regularnych opłatach uiszczanych przez klientów, którzy w ten właśnie sposób gwarantują sobie dostęp do oferowanej przez nas usługi. Analogicznie do np. telefonii komórkowych chociaż te zazwyczaj wymagają od abonenta podpisania umowy co najmniej na dwanaście miesięcy. Model ten zarówno w naszym kraju, jak i na świecie zdobywa coraz większą popularność.

Do głównych zalet tej formy działalności należy zaliczyć przede wszystkim osiąganie regularnych zysków. Nie mówimy tutaj oczywiście o tym, że jest to banalnie proste i każdy jest w stanie osiągnąć. W tym wypadku chodzi o uczciwe podejście do biznesu. Klient otrzymuje produkt, którego potrzebuje (o ile wzbudza jego zainteresowanie na tyle, by po przetestowaniu za niego płacić), a właściciel otrzymuje wynagrodzenie. System ten nieco łamie zasady panujące w środowisku start-upów. Większość z założycieli działalności nakierowanych jest przede wszystkim - przynajmniej na początku - na zdobycie jak największej liczby odwiedzających, po czym sprzedanie powierzchni reklamowej i w ten sposób generowanie zysków. Trzeba jednak pamiętać, że takie działania owszem sprawdzają się, ale jedynie w wypadkach, gdy liczba wyświetleń strony jest naprawdę imponująca.
Model abonamentowy wyklucza również problem tak zwanej skalowalności. W przeciwieństwie do modelu Freemium, nie musimy obawiać się przeciążeń serwera związanych z dużą liczbą użytkowników. Wręcz przeciwnie. Każdy jeden użytkownik to coraz większe przychody, a co za tym idzie możliwość rozwoju naszego serwisu poprzez choćby zainwestowanie w lepszą infrastrukturę techniczną.
Patrząc na wymierne korzyści zarówno dla użytkowników jak i właścicieli, można zaryzykować stwierdzeniem, że model abonamentowy może stanowić jeden z podstawowych w najbliższych latach rozwoju tego typu projektów. Stabilne źródło przychodów w połączeniu z dobrej jakości produktem stanowić może najbardziej optymalne rozwiązanie.
Wkrótce kolejne artykuły poradnikowe dla stratupów. Napiszemy o modelach biznesowych (takich jak: freemium, pośrednictwo, abonament), metodologiach (business model canvas; minimum value product; lean startup), sposobach promocji start-upu i analizie konkurencji. Całość podsumujemy e-bookiem.