Wykorzystanie GenAI w firmach – raport „Generative AI Adoption: The Report”

Wstęp

Spis treści

W ramach raportu „Generative AI Adoption: The Report” opublikowanego przez Human+AI Institute we współpracy z CampusAI zaprezentowano wyniki badań dotyczących wykorzystania GenAI w czterech krajach: USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Polsce. Pokazują one, że to Polska jest liderem wykorzystania GenAI w firmach, a polscy użytkownicy AI są najbardziej zainteresowani dalszą edukacją w tym zakresie – aż 58,4% badanych deklaruje chęć zdobycia dalszej wiedzy na temat sztucznej inteligencji.

Wyniki polskiej części badania:

  • Wśród przebadanych osób aż 63% zadeklarowało czynne korzystanie z narzędzi GenAI, z czego ponad połowa (59%) to osoby działające na poziomie początkującym – wykorzystują AI sporadycznie i posiadają podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji.
  • Największy odsetek respondentów wykorzystuje GenAI wyłącznie w celach prywatnych – 57%, w celach zarówno prywatnych, jak i zawodowych – 29%, a w celach wyłącznie zawodowych zaledwie 14%.
  • Badanie wykazało, że największy odsetek (85,9%) użytkowników AI to osoby z grupie wiekowej 18-24 lata. Najwięcej osób (23,2%) wykorzystujących GenAI na poziomie zaawansowanym (czyli dostosowujących narzędzia lub opracowujących przepływy pracy) znajduje się w grupie wiekowej 25-34 lat. Natomiast największy odsetek (54,5%) osób w ogóle nie korzystających z GenAI należy do grupy wiekowej 65-74 lata.
  • Według wyników badania, największą przeszkodą w adopcji technologii GenAI nie są bariery techniczne czy brak dostępu do narzędzi, ale wątpliwości związane z potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z jej użycia. Należą do nich obawy dotyczące m.in. naruszenia prywatności, potencjalnej utraty miejsc pracy, braku nadzoru i regulacji, spadku umiejętności krytycznego myślenia, a także niepewność co do poprawności generowanych informacji i potencjalne trudności w zdobywaniu potrzebnych kompetencji. Badanie pokazuje, że osoby wahające się (czyli świadome istnienia, ale nie korzystające z GenAI) stanowią aż 90% respondentów, którzy zadeklarowani nieużywanie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji.
  • Według wyników przedstawionych w raporcie osoby regularnie wykorzystujące narzędzia GenAI są o 15% bardziej skłonne do krytycznej oceny używanych modeli niż użytkownicy okazjonalni. Co ważne, aż 86,3% respondentów modyfikuje treści wygenerowane przez GenAI, a tylko 13,7% używa tych treści bez wprowadzania żadnych zmian.
  • Widoczne są również różnice w poziomie wykorzystania narzędzi AI związane z płcią użytkowników. Wyniki pokazują, że aż 61% przebadanych kobiet nie korzysta z narzędzi AI. Natomiast wśród tych, które wykorzystują GenAI tylko 11% użytkowniczek osiąga poziom zaawansowany. Interesujący jest fakt, że zaobserwowano różnice w rodzaju najchętniej używanych narzędzi w zależności od płci. Kobiety najczęściej korzystają z konwersacyjnych narzędzi AI, natomiast mężczyźni preferują wykorzystanie GenAI do zadań technicznych np. generowania kodu.
  • Badanie wykazało również, że polscy użytkownicy wykorzystują różne narzędzia AI. Choć ChatGPT jest ciągle najpopularniejszym i najbardziej znanym narzędziem (jego znajomość zadeklarowało 54% badanych), na liście wykorzystywanych rozwiązań znajdują się również Google Gemini, Microsoft Copilot, Claude, DALL-E i Midjourney. Można jednak zauważyć znaczą różnicę pomiędzy poziomem znajomości trzech największych narzędzi (ChatGPT, Gemini i Copilot), a rozwiązaniami bardziej specjalistycznymi.
  • Jako najczęstsze powody wykorzystania GenAI respondenci podali chęć poprawy wydajności, zwiększenie produktywności oraz oszczędność czasu (48% badanych). Obecnie najpopularniejszym wykorzystaniem GenAI jest tworzenie treści dokumentów i innych materiałów. Narzędzia AI często wykorzystywane są również do prowadzenia researchu i generowania streszczeń, a w mniejszym stopniu także do generowania treści rozrywkowych i kreatywnych oraz automatyzacji zadań.

Przedstawione wyniki badania pokazują, że przebadani Polacy wykorzystują AI w sposób pragmatyczny – nie tyle jako nowinkę technologiczną, ale jako narzędzie do osiągania konkretnych celów, głównie zwiększania produktywności i oszczędności czasu. Najczęściej wykorzystywane są narzędzia, których użycie ma przełożenie na konkretne korzyści.

Polska stanowi obecnie bardzo dobry rynek dla testowania nowych rozwiązań GenAI – 51,9% badanych zadeklarowało chęć zwiększenia poziomu wykorzystania sztucznej inteligencji w celach zawodowych, a 56,2% planuje częstsze użycie GenAI do celów prywatnych. Natomiast wśród osób nie używających AI, aż 37,4% respondentów ma zamiar rozpocząć korzystanie z narzędzi GenAI w przyszłości.

Powyższy tekst jest częściowym streszczeniem raportu „Generative AI Adoption: The Report” opublikowanego przez Human+AI Institute we współpracy z CampusAI. Z pełną wersją publikacji można zapoznać się na stronie generativerevolution.ai.

Pomoc