Weryfikacja wiarygodności partnera biznesowego

Wstęp

Spis treści

Weryfikacja nowego partnera biznesowego to jeden z głównych sposobów na uniknięcie trudności takich jak niewypłacalność.

Współpraca z nowym kontrahentem może być ryzykowna.

Zanim zaczniemy współpracować, należy sprawdzić jak najwięcej informacji na jego temat. To pomoże uniknąć transakcji z nieuczciwymi partnerami biznesowymi oraz zmniejszy ryzyko utraty pieniędzy lub towaru. W ten sposób zabezpieczymy się również przed odpowiedzialnością podatkową za zobowiązania oszusta i ułatwimy wykazanie należytej staranności w transakcji handlowej przed organami kontroli skarbowej.

  • miejsce prowadzenia działalności, na przykład czy  kontrahent ma biuro, pracowników, telefon stacjonarny – czy nie jest to tak zwane wirtualne biuro, czy siedziba odpowiada rodzajowi lub skali działalności kontrahenta (na przykład oferuje hurtową dostawę paliw, a ma siedzibę w garażu)
  • umowę własności lub najmu magazynu, umowę leasingu środków transportu oraz polisę ubezpieczeniową na transport towarów - jeśli kontrahent prowadzi hurtowy obrót towarami, powinien mieć dostęp do odpowiednich magazynów
  • tożsamość kontrahenta lub reprezentującej go osoby – uważaj gdy kontakt odbywa się przez e-mail niepowiązany z firmą lub komunikatory internetowe (zalecany jest kontakt osobisty)
  • koncesje i zezwolenia, jeśli są wymagane, na przykład zezwolenie na obrót hurtowy alkoholem, czy koncesję na obrót paliwami
  • po zakupie - zgodność towaru ze specyfikacją, którą sprzedawca dołącza do faktury - możesz sfotografować zakupiony towar

Uważaj, gdy kontrahent, bez ekonomicznego uzasadnienia:

  • proponuje towar po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej
  • żąda płatności w terminie krótszym niż standardowy termin płatności
  • oferuje towary z innej branży niż ta, w której działa.

Informacje na jego temat można znaleźć w poszczególnych serwisach:

  1. Jeśli kontrahent prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub jest wspólnikiem spółki cywilnej, sprawdźmy jego dane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
  2. Jeśli  kontrahentem jest spółka prawa handlowego, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo – akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna, informacje na jego temat znajdziemy w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Sądowego.
  3. Informacje na temat przedsiębiorców można znaleźć także w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), prowadzonego przez GUS. Interesujący cię podmiot możesz znaleźć po jego numerze NIP, REGON, KRS oraz po adresie.
  4. Ważnym narzędziem weryfikacji statusu podatkowego kontrahenta jest Wykaz podatników VAT, czyli tak zwana Biała lista.
  5. Jeśli  kontrahent ma siedzibę w innym kraju UE, sprawdźmy jego dane w systemie informatycznym VIES (VAT Information Exchange System), czyli wyszukiwarce prowadzonej przez Komisję Europejską. Zweryfikujemy w niej, czy dany podmiot jest zarejestrowany jako dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych. To konieczne, by zastosować do tych transakcji stawkę 0% VAT.
  6. Bezpośrednio w urzędzie skarbowym sprawdzimy, czy nasz kontrahent prawidłowo rozlicza podatki. Ograniczymy dzięki temu ryzyko odpowiedzialności solidarnej za jego zobowiązania podatkowe.
  7. Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. To państwowa instytucja prowadzona przez Krajowy Rejestr Sądowy. Dłużnicy wpisywani są z urzędu, na podstawie orzeczenia sądu.
  8. Dane na temat kondycji finansowej kontrahenta uzyskamy też w Biurach Informacji Gospodarczej (BIG). W Polsce funkcjonuje kilka biur prowadzonych przez prywatne podmioty. Ich usługi są płatne, a cena zależy od zakresu usług.
  9. Można również skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej, czyli prywatnych podmiotów, które na  zamówienie zweryfikują wiarygodność finansową polskich i zagranicznych podmiotów. Wywiadownie raportują informacje z rejestrów, dane o sytuacji finansowej kontrahenta, w tym o jego ewentualnym zadłużeniu. Usługa jest płatna, a cena zależy od zakresu dostarczanych danych

Biznes.gov

Pomoc