Wstęp
Spis treści
Ze wsparcia Travel Grants Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości skorzystało już 26 polskich firm, które postawiły swój pierwszy biznesowy krok na norweskim rynku. Jak wykorzystały to wsparcie? Jakich efektów się spodziewają? Jakie jeszcze działania dla polskich podmiotów zostaną zrealizowane w najbliższej przyszłości?
Celem Travel Grants było wsparcie współpracy polskich MŚP z firmami i instytucjami z Norwegii poprzez organizację misji gospodarczych. W latach 2021-2022 beneficjenci programu uczestniczyli w wybranych przez siebie imprezach targowo-konferencyjnych w Norwegii, zdobywali wiedzę biorąc udział w branżowych seminariach i prelekcjach oraz nawiązywali bezpośrednie kontakty. Wsparcie udzielone przez PARP pozwoliło beneficjentom pokryć koszty związane z podróżą do Norwegii oraz wstępem na targi i konferencje. Nie dziwi więc, że od samego początku nabór „Travel Grants” cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W sumie z programu skorzystało 26 podmiotów z Polski, a udzielone im wsparcie przekroczyło 55 tysięcy euro.
W ramach Travel Grants PARP zorganizowała business miksery i seminaria podczas najważniejszych imprez biznesowych w Norwegii na przestrzeni 2021 i 2022 roku: Oslo Innovation Week, targów zrównoważonego budownictwa Bygg Reis Deg 2021 oraz największych w Skandynawii targów morskich Nor-Shipping 2022. Udział w nich dla beneficjentów programu był z jednej strony okazją do zaczerpnięcia najnowszej wiedzy i poznania trendów branżowych, z drugiej zaś – nawiązania relacji biznesowych.
Dlaczego Norwegia?
Od wielu lat Norwegia znajduje się na czele rankingu państw świata pod względem wskaźnika rozwoju społecznego ONZ. Jest to bardzo wysoko rozwinięty kraj, który słynie szczególnie z dbałości o ochronę środowiska i propagowania ekologicznego stylu życia. Norwegowie w zrównoważony sposób korzystają z zasobów wodnych i morskich, a jako społeczeństwo na co dzień używają zaawansowanych technologii poprawiających jakość życia i społeczny dobrobyt. Warto korzystać z takich doświadczeń i uczyć się od najlepszych.
Jaka przyszłość czeka beneficjentów Travel grants? Dla wielu firm był to pierwszy krok ku internacjonalizacji swojej działalności. Dzięki udziałowi w programie beneficjenci mogą poprawić swoją konkurencyjność, zaobserwować nowe trendy, wykorzystać nowoczesne technologie, nawiązać współpracę przy opracowywaniu i wdrożeniu własnych, autorskich rozwiązań – produktowych i procesowych.
– Dzięki spotkaniom b2b w ramach Travel Grants beneficjenci mogą uzyskać niezwykle dla nich cenną informację zwrotną – czego oczekują wymagający partnerzy biznesowi i konsumenci w wysoko rozwiniętych krajach. Polscy przedsiębiorcy dowiedzieli się jak doskonalić własne produkty i usługi, aby były atrakcyjne dla nabywców z zagranicy. Takie doświadczenia w naturalny sposób stymulują procesy innowacyjne. A na takie procesy można uzyskać wsparcie dzięki programom uruchamianym aktualnie przez PARP, a w dalszej przyszłości w kolejnej perspektywie Funduszy Norweskich – mówi Artur Janusz z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości PARP.
Współpraca pomiędzy klastrami z Polski i Norwegii szansą na rozwój
Polska należy do grona kilkunastu krajów korzystających z programów wsparcia finansowanych przez rząd Norwegii i krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jedną z takich inicjatyw są Travel Grants, które stymulują przedsiębiorczość i innowacyjność i są wspierane środkami z Funduszu Współpracy Dwustronnej. Jego celem jest rozwój bezpośrednich dwustronnych kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować szeregiem ambitnych, partnerskich i bardzo innowacyjnych projektów, przekładających się na korzyści ekonomiczne i społeczne odczuwane przez obie strony.
W 2023 roku PARP również będzie wspierać polsko-norweską współpracę. Tym razem na udział w Travel Grants mogą liczyć klastry i instytucje otoczenia biznesu. Nawiązanie współpracy instytucjonalnej pomiędzy klastrami i instytucjami z Polski i Norwegii to kolejna szansa na dalszą intensyfikację dwustronnych kontaktów i internacjonalizację działalności partnerów dysponujących często większym potencjałem niż pojedyncze przedsiębiorstwa.
Jednak nie zapominamy o pojedynczych przedsiębiorcach, którzy będą mieli okazję wziąć udział w organizowanych przez PARP seminariach oraz business mikserach podczas Oslo Innovation Week 2023 (26 września) oraz kolejnej edycji targów Bygg Reis Deg (19 października). Przedstawiciel norweskich przedsiębiorstw i instytucji zawitają również do Gdańska podczas targów Baltexpo (11 października). Już teraz warto zarezerwować te daty w kalendarzu!
Na każdej z imprez PARP udostępni beneficjentom przestrzeń dla indywidualnych spotkań polskich i norweskich firm podczas business mixerów. Będziemy również zachęcać polskich przedsiębiorców do udziału w wydarzeniach organizowanych przez partnerów w innych krajach korzystających z Funduszy Norweskich / EOG. Jednym z takich wydarzeń było ubiegłoroczne „Business Cooperation on Blue Growth in Europe” w Atenach, które cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem wśród polskich firm. PARP i Innovation Norway liczą na równie pomyślne efekty wspólnych inicjatyw w 2023 roku.