Table of contents
Cel działania
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty innowacyjne dotyczące wsparcia rozwoju działalności biznesowej startupów dla zweryfikowanych pomysłów w ramach programów inkubacji na Platformach startowych FEPW i wejście z opracowanym produktem na rynek, uwzględniając pierwszą sprzedaż.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
O dofinansowanie projektów w ramach naboru mogą ubiegać się startupy (mikro i małe spółki kapitałowe), które:
- zakończyły program inkubacji na Platformie startowej w ramach działania FEPW 01.01 Platformy startowe dla nowych pomysłów, komponent I: Inkubacja – rozwój nowego pomysłu biznesowego,
- posiadają Raport z inkubacji uwzględniający zakończenie inkubacji innowacyjnego pomysłu oraz rekomendację dotyczącą stopnia gotowości spółki do podjęcia działalności rynkowej wraz z uzasadnieniem biznesowym, ważnym na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie,
- kwalifikują się do otrzymania wsparcia na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014,
- siedziba wnioskodawcy znajduje się w jednym z województw na terytorium makroregionu Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, lub mazowieckiego z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (m.st. Warszawa oraz powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego).
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie
- koszty bezpośrednie (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, usługi zewnętrzne, wynagrodzenia personelu projektu, zakup surowców i materiałów)
- koszty pośrednie
Poznaj kryteria wyboru projektów, zasady aplikowania, oceny i generator wniosków o dofinansowanie w naborze FEPW 01.01 komponent IIa: Wsparcie rozwoju działalności gospodarczej startupu
FAQ
Frequently asked questions
Wskaźnik RCR001 - Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach – to liczba miejsc pracy wyrażona w średnich rocznych ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC) utworzonych w ramach działalności wspieranej przez projekt. Wartość docelowa wskaźnika powinna zostać osiągnięta i wykazywana rok po zakończeniu realizacji projektu. Powinny być spełnione poniższe przesłanki:
- nowe stanowiska muszą być obsadzone i mogą być w pełnym wymiarze godzin, w niepełnym wymiarze godzin lub powtarzać się sezonowo; wolne stanowiska nie są liczone;
- nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez minimum 13 miesięcy po zakończeniu projektu;
- wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności (roczne EPC definiuje się jako stosunek godzin pracy przepracowanych efektywnie w ciągu roku kalendarzowego podzielony przez całkowitą liczbę godzin umownie przepracowanych w tym samym okresie przez osobę lub grupę; zgodnie z konwencją dana osoba nie może wykonywać więcej niż jednego EPC rocznie);
- wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności (roczne EPC definiuje się jako stosunek godzin pracy przepracowanych efektywnie w ciągu roku kalendarzowego podzielony przez całkowitą liczbę godzin umownie przepracowanych w tym samym okresie przez osobę lub grupę; zgodnie z konwencją dana osoba nie może wykonywać więcej niż jednego EPC rocznie);
- liczba godzin umownie przepracowanych ustalana jest na podstawie normatywnych/ustawowych godzin pracy zgodnie z krajowym ustawodawstwem (osoba pracująca w pełnym wymiarze czasu pracy zostanie zidentyfikowana w odniesieniu do jej statusu zatrudnienia i rodzaju umowy: pełny lub niepełny etat).
Etaty spełniające warunki wskaźnika rezultatu nie są finansowane ze środków projektu, ale w całości ze środków własnych, dlatego dotyczą okresu po zakończeniu projektu. Wskaźnik rezultatu w zakresie EPC dotyczy tylko tych etatów, które powstały w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zostaną utrzymane. Etaty spełniające warunki wskaźnika rezultatu nie mogą być finansowane ze środków projektu, natomiast w momencie, gdy beneficjent zaczyna finansować etat w całości ze środków własnych, spełnia on już warunki wskaźnika rezultatu.
Przychód wygenerowany ze sprzedaży produktu w trakcie realizacji projektu nie podlega zwrotowi, ani nie pomniejsza otrzymanej z PARP dotacji.
Aktualnie nie ma takich planów.
Tak. W przypadku angażowania w projekcie osób na zasadach innych, aniżeli umowa o pracę, prawidłową kategorią wydatków dotyczących ich wynagradzania jest kategoria „usługi zewnętrzne”.
Nie ma obowiązku przedstawiania ofert dostawców przy wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z §5 ust. 2 Regulaminu wyboru projektów wniosek o dofinansowanie powinien zostać sporządzony w języku polskim, z wyjątkiem użycia obcojęzycznych nazw własnych lub pojedynczych wyrażeń w języku obcym. Zatem dokumenty sporządzone w języku obcym i dołączane do wniosku o dofinansowanie powinny zostać przetłumaczone na język polski.
Zarówno główna lokalizacja projektu, jak i pozostałe miejsca realizacji projektu muszą być zlokalizowane na terytorium Polski Wschodniej. Premiowane będą projekty zlokalizowane na obszarach tzw. OSI na terytorium Polski Wschodniej, tj. w miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz na obszarach zagrożonych trwałą marginalizacją. Lista miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze z terytorium makroregionu Polski Wschodniej stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru projektów, dostępny na stronie internetowej naboru.
Każdy nabór wniosków w komponencie 2a stanowi odrębny konkurs realizowany zgodnie z właściwą mu dokumentacją naboru i odrębną decyzją Prezesa PARP powołującą Komisję Oceny Projektów (dalej „KOP”). Ocena wniosku złożonego w danym naborze odbywa się zgodnie z kryteriami oceny obowiązującymi w danym naborze. W trakcie prac KOP ocenie podlega wniosek o dofinansowanie złożony w naborze wraz z uzupełnieniami w odpowiedzi na wezwanie członków Panelu ekspertów (dalej „PE”) w trakcie bieżącego procesu oceny. Przydzielenie w LSI członkom PE wniosków o dofinansowanie do oceny odbywa się w sposób zapewniający sprawną ocenę i zachowanie zasady bezstronności. Dobór członków oceniających do oceny przebiega zgodnie z Regulaminem pracy Komisji Oceny Projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 (dalej: Regulamin KOP). Zgodnie z § 6 Regulaminu KOP każdy wniosek jest oceniany przez dwóch członków oceniających (ekspertów zewnętrznych). Wnioski o dofinansowanie są przydzielane do oceny ekspertom w LSI na podstawie:
- zbieżności zakresu projektu z kompetencjami i doświadczeniem eksperta,
- wyników oceny pracy eksperta,
- liczby wniosków aktualnie przyjętych do oceny,
- liczby dotychczas ocenionych wniosków.
Zgodnie z §4 Regulaminu KOP (ust. 7 pkt 5) dopuszcza się przekazanie ekspertom arkusza oceny wniosku o dofinansowanie, jeżeli zgodnie z deklaracją wnioskodawcy złożoną we wniosku, jest on składany ponownie. Należy jednak mieć na uwadze, że ten dokument ma charakter pomocniczy i dotyczy tylko ostatniego ocenionego wniosku w PARP.
Tak, należy tylko pamiętać, aby Wnioskodawca nadal spełniał warunki przyznania dofinansowania zgodnie z Regulaminem wyboru projektów. Dopuszczalne są zmiany kapitałowe w spółce w zakresie, w jakim zmiany te nie wpływają na zasady przyznania wsparcia (w szczególności dotyczyć to może zmiany formy prawnej, zmiany siedziby spółki, zmiany statusu spółki z mikro i małego przedsiębiorstwa na inny, czy też zmian organizacyjno - prawnych uniemożliwiających prawidłową realizację projektu zgodnie z umową o dofinansowanie). Nie jest dozwolona taka zmiana umowy o dofinansowanie i projektu, która prowadziłaby do obejścia warunków procedury wyboru projektów do dofinansowania.
Beneficjent w terminie 30 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian w umowie i projekcie jest zobowiązany zgłosić ten fakt PARP wraz z uzasadnieniem.
Tak, można.
Wnioskodawca może wnieść protest do PARP w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji o negatywnym wyniku oceny projektu (§8 Regulaminu wyboru projektów, zgodnie z art. 64 ustawy wdrożeniowej). Protest rozpatrywany jest w terminie 21 dni od dnia wpływu do PARP, a w uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia protestu może zostać przedłużony, szczególnie w sytuacji, gdy przy rozpatrywaniu protestu konieczne jest skorzystanie z pomocy eksperta. W tej sytuacji termin rozpatrzenia protestu nie może przekroczyć łącznie 45 dni od dnia wpływu protestu do PARP.
W każdym momencie biegu procedury odwoławczej dotyczącej konkretnego wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca ma możliwość złożenia kolejnego wniosku w trwającym naborze.
Zadania związane z rozliczeniem dotacji nie są przedmiotem projektu i tym samym pracownik zatrudniony w spółce w tym celu nie stanowi „personelu projektu” – jego wynagrodzenie nie jest kwalifikowane do wsparcia. Koszty dotyczące rozliczenia dotacji sfinansowane mogą być w ramach kosztów pośrednich projektu – ich dokumentowanie nie jest w ten sposób wymagane.
W przypadku osób wchodzących w skład zespołu projektowego, zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie, należy określić podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia danego stanowiska w projekcie, uzasadnić jej rynkowy charakter. Źródłem referencyjnym mogą być np. raporty płacowe dotyczące wynagrodzeń na danych stanowiskach z odpowiednią bazą referencyjną.