Turystyka od podszewki – PARP publikuje najnowszy raport na temat sektora!

Wstęp

Table of contents

Turystyka jest jednym z najistotniejszych sektorów gospodarki i odpowiada za około 4,5% polskiego PKB. W 2020 roku całkowita wartość branży turystycznej została oszacowana na 104,3 mld zł. Jednak wydarzenia ostatnich lat znacząco zmieniły tę gałąź gospodarki. Odpowiedź na pytanie, jaka czeka ją przyszłość, przynosi Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego w sektorze turystyki za 2022 rok, opracowany przez PARP, który zostanie opublikowany 22 września br. podczas cyklu branżowych spotkań.

Skutki, jakie wywołała pandemia koronawirusa, stały się najważniejszymi w ostatnich latach czynnikami warunkującymi funkcjonowanie turystyki. Zdecydowana większość przedsiębiorstw sektora (76%) odnotowała negatywny wpływ COVID-19 na swoją działalność, m.in. w postaci zmniejszenia liczby klientów i zamówień oraz zachwiania płynności finansowej.

Mogłoby się wydawać, że pandemiczne obostrzenia są już za nami, jednak zastąpiły je inne kłopoty spędzające sen z powiek polskim przedsiębiorcom. Zwraca na nie uwagę Wioletta Skrzypczyńska, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii: – Obecnie sektor mierzy się z nowymi problemami, głównie skutkami trwającej wojny na Ukrainie i rosnącymi opłatami eksploatacyjnymi. Przedsiębiorcy zmagają się z postępującą cyfryzacją swojej działalności, rosnącym naciskiem na bezpieczeństwo usług oraz zmianą preferencji konsumentów. Trzeba też pamiętać, że dodatkowe trudności w prowadzeniu działalności w czasie pandemii przełożyły się na ogólny kryzys zaufania do sektora turystycznego jako pracodawcy.

Wkrótce premiera raportu

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza na premierę raportu, która odbędzie się 22 września o godzinie 10.00 podczas cyklu spotkań branżowych. Zaproszeni eksperci będą dyskutować m.in. nad takimi kwestiami jak: trendy i wyzwania w sektorze, zapotrzebowanie na pracowników i kompetencje w sektorze, kierunki rozwoju w sektorze turystyki.

Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się w formule online. Więcej informacji na temat webinarium można przeczytać na stronie PARP.

Zatrudnienie w sektorze

Odbudowywanie się turystyki po pandemii sprawiło, że sektor znalazł się w 2022 roku w trudnym położeniu. Wielu pracodawców wskazuje, że brakuje rąk do pracy. Połowa spośród firm prowadzących procesy rekrutacyjne przyznała, że napotkała na trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk. Najczęściej wskazywanymi źródłami problemów z rekrutacją pracowników było małe zainteresowanie ofertą pracy lub wręcz brak chętnych kandydatów (63%). To duży wzrost w porównaniu do 2018 roku – wówczas tylko 10% pracodawców zgłaszało taki problem w sektorze. Lukę w zatrudnieniu w pewnym stopniu wypełniają obcokrajowcy. Według danych z raportu 26% firm zatrudnia cudzoziemców, z czego najwięcej Ukraińców (93%).

Obecnie większość pracodawców sektora (80%) deklaruje utrzymanie zatrudnienia w swojej firmie na stałym poziomie. Jego wzrost przewiduje jedynie 7% firm. Bardziej optymistycznie wyglądają prognozy dotyczące wzrostów zatrudnienia w dłuższej perspektywie czasu. W prognozach 3-letnich zwiększenie zatrudnienia deklaruje 16% przedsiębiorstw. W tym okresie ich zdaniem powinno wzrosnąć zapotrzebowanie szczególnie na pokojowe (25%), kelnerów (21%), barmanów (17%), kucharzy (17%) oraz animatorów czasu wolnego (15%).

Trendy i wyzwania w sektorze

Ostatnie wydarzenia na świecie (pandemia, wojna, kryzys) zapoczątkowały szereg przekształceń na rynku turystycznym. Prawdopodobnie istotna ich część będzie nadal impulsem do zmian w sektorze. Do najważniejszych trendów i w związku z tym wyzwań wpływających obecnie na sektor należą: bezpieczeństwo oraz podejmowanie działań na rzecz budowania wizerunku Polski jako bezpiecznego miejsca do spędzania wolnego czasu. Ponadto cyfryzacja i hybrydowa rzeczywistość powodują konieczność dostosowywania oferty wypoczynku do możliwości łączenia pracy z rekreacją i podróżowaniem, a także oferowaniem usług za pomocą dostępnych i intuicyjnych narzędzi. Demografia także nie pozostaje bez wpływu na turystykę. Po pierwsze obserwowane jest rosnące znaczenie orientacji na konsumentów w wieku 60/65+, związane ze wzrastającą liczbą turystów z tej grupy wiekowej i potrzebą dostosowania dla nich oferty, np. związanej z turystyką zdrowotną. Po drugie sektor mierzy się nieustająco z problemami kadrowymi i kluczowe jest w tym przypadku budowanie wizerunku tej gałęzi gospodarki jako atrakcyjnego miejsca pracy i rozwoju zawodowego. Więcej o wyzwaniach w sektorze turystyki dowiedzą się Państwo w trakcie spotkania oraz w prezentowanym raporcie.

Files to download

Related files

Informacja prasowa

PDF, 172.17 KB

Download
Pomoc