Najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców przy podejmowaniu działań restrukturyzacyjnych

Wstęp

Table of contents

Wszczęcie procesu restrukturyzacyjnego nie zawsze gwarantuje sukces, jakim jest uratowanie przedsiębiorstwa przed upadłością. Restrukturyzacja okazuje się nieskuteczna zwłaszcza z powodu błędów, jakie popełniają sami przedsiębiorcy.

Przyjrzyjmy się najczęstszym błędom popełnianym przez przedsiębiorców w procedurze restrukturyzacyjnej. Co prawda niezmiernie rzadko zdarza się kumulacja ich wszystkich, jednak każde niedopatrzenie ze strony zarządzających restrukturyzowaną firmą  może niestety całkowicie zniweczyć wdrożony proces.

 

1. Nieprecyzyjne określenie celów

Reorganizacja i odpowiednia modyfikacja ekonomicznych poczynań danego podmiotu gospodarczego musi doprowadzić do konkretnych, „namacalnych” zmian, których efektem będą pożądane i oczekiwane skutki dla przedsiębiorstwa. W tym celu nie wystarczy jedynie ogólna wzmianka o zwiększeniu przychodów, czy też ograniczeniu kosztów (chociażby poprzez redukcję zatrudnienia). Niezbędne jest przedstawienie konkretnych ekonomicznych wskaźników i wartości, a także metody dochodzenia do tych określonych wyników.

Procedury wdrażane w procesie restrukturyzacji w danej firmie muszą pogodzić dwa czynniki:

  • skuteczność w dochodzeniu do określonych celów,
  • przejrzystość dla wszystkich uczestników procesu.

W każdym działaniu należy upatrywać korzyści w dłuższej perspektywie czasu. Postawione przed firmą cele powinny mieć solidne podstawy, zarówno merytoryczne, jak i praktyczne z punktu widzenia zarządzania daną firmą.

 

2. Brak współpracy z kancelarią prawną

Restrukturyzacja jest procesem niezwykle złożonym, obejmującym swoim zasięgiem wszystkie obszary działania firmy. W tej sytuacji niezwykle ważne jest profesjonalne spojrzenie z zewnątrz oraz obiektywizm, co w tym kontekście z pewnością nie jest domeną pracowników danego przedsiębiorstwa (nawet na szczeblu kierowniczym), gdyż są oni wprost zależni od pracodawcy, więc prawdopodobne jest wystąpienie tu konfliktu interesów lub obawa o swoje miejsce pracy.

Ważną, jeśli nie ważniejszą rzeczą, jest wykorzystanie wiedzy i doświadczenia, nabytych w trakcie podobnych czynności – czego zazwyczaj brakuje przedsiębiorcy i kadrze firmy. Gwarantem pomyślnego zakończenia procesu jest zatem skorzystanie z usług kancelarii prawnej lub kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego, mogącej się poszczycić współpracą z licznymi podmiotami gospodarczymi i skutecznym dokonaniem wielu postępowań restrukturyzacyjnych.

 

3. Niewłaściwy plan restrukturyzacji

Wierzyciele to jeden z istotniejszych powodów, dla których postępowanie restrukturyzacyjne w ogóle jest przez daną firmę wdrażane. Z tego powodu należy im się kompleksowe wyjaśnienie zaistniałych problemów, jasny obraz dotyczący podejmowanych działań (zarówno bieżących, jak i planowanych), a także podanie przyczyn mających wpływ na zakłócenie płynności finansowej w przedsiębiorstwie. W tym celu niezbędne jest stworzenie planu restrukturyzacji, uwzględniającego także czynniki zewnętrzne, na które przedsiębiorca nie ma wpływu. Mowa tutaj między innymi o:

  • zgodzie zarządcy,
  • polityce banków,
  • zobowiązaniach nałożonych przez sąd,
  • postanowień wydawanych przez sędziego-komisarza.

Wypracowanie odpowiedniego układu z wierzycielami (odpowiedniego planu restrukturyzacji) musi opierać się na konkretnych założeniach, akceptowalnych dla każdej ze stron postępowania. W tym celu, korzystając z pomocy kancelarii prawnej/doradczej, przedsiębiorca powinien przygotować szczegółowy plan restrukturyzacji, odzwierciedlający bieżący stan firmy, sytuację branży, a także uzasadnienie dla konieczności wdrożenia zaproponowanych zmian, bowiem tylko na tej podstawie można pokusić się o wykonanie prognoz na potrzeby złożonych propozycji układowych.

 

4. Zwlekanie z wdrożeniem procesu restrukturyzacyjnego

Odwlekanie restrukturyzacji wbrew oczywistym przesłankom konieczności wdrożenia takiego procesu stanowi niekorzystny sygnał dla wierzycieli w odniesieniu do intencji i wiarygodności dłużnika, a już z pewnością okolicznością dla nich bardzo niekorzystną jest wkroczenie na teren przedsiębiorstwa komornika – co często prowadzi wprost do upadłości, pieczętując już niestety los firmy.

Za znacznie skuteczniejsze należy uznać wdrożenie działań restrukturyzacyjnych już w chwili zauważenia niepokojących sygnałów świadczących o złej kondycji przedsiębiorstwa. Jest to reakcja zdecydowanie właściwsza, dająca znacznie większe możliwości w zakresie wyjścia podmiotu gospodarczego z kryzysu.

Warto także przestrzec w tym miejscu przed zbyt gorliwym zabezpieczaniem mienia dłużnika  na krótko samym złożeniem wniosku restrukturyzacyjnego. Tego typu działanie znacząco podważa bowiem zaufanie wierzycieli oraz może okazać się nieskuteczne z powodu tzw. skargi pauliańskiej, która pozbawia de facto skuteczności wszystkie działania (czynności prawne) dłużnika podjęte w ostatnich pięciu latach.

 

5. Brak odpowiedniej komunikacji na linii wierzyciel – dłużnik

Szczera rozmowa (lub szerzej – komunikacja) z wierzycielem przynosi z reguły wyłącznie pozytywne skutki w procesie restrukturyzacyjnym, albowiem utwierdza go ona w przekonaniu o czystości intencji dłużnika i realnej woli rozwiązania zaistniałych problemów. Unikanie kontaktu może świadczyć natomiast o czymś zupełnie odwrotnym. Poza tym milczenie w połączeniu z przewlekłością postępowania restrukturyzacyjnego, jest wystarczającym powodem do wykazania zniecierpliwienia przez wierzycieli, co w przypadku prowadzenia postępowań układowych będzie stanowić poważne utrudnienie.

Wreszcie - nietransparentność postępowania restrukturyzacyjnego wpływa negatywnie na wiarygodność i wizerunek dłużnika, a w efekcie poważnie osłabia jego pozycję w procesie restrukturyzacji.

 

Wyeliminowanie w procesie restrukturyzacji przedstawionych błędów powinno zwiększyć szanse na osiągnięcie sukcesu i pomyślne przeprowadzenie procesu restrukturyzacyjnego, w pełni zgodnego z intencjami przedsiębiorstwa, które popadło w przejściowe problemy finansowe.

 

radca prawny Łukasz Bogaczyk

Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Sójka w Poznaniu

Pomoc