Akademia Menadżera Innowacji

COM_QUESTIONS_ITEMS_GRANT_QUESTIONS_INTROTEXT

COM_QUESTIONS_ITEMS_GRANT_READMORE

Filtry
You are viewing 68 items out of 68
Answer
Pytanie #9548 Kopiuj link

VI edycja AMI będzie realizowana przez ok. 7 miesięcy, od marca do września przyszłego roku. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu VI edycji.

Answer
Pytanie #9547 Kopiuj link

Przystępując do AMI można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9546 Kopiuj link

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń wyłącznie do części szkoleniowej AMI. Nie ma możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia do części doradczej projektu.

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia w pierwszej kolejności powinien na etapie podpisywania umowy z PARP złożyć deklarację w tym zakresie stanowiącą Załącznik nr 7 do umowy o udzielenie wsparcia. Następnie na początku edycji każde przedsiębiorstwo wpłaca wymagany wkład pieniężny w postaci opłaty, natomiast zamiana wkładu pieniężnego na wkład w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników AMI następuje po zakończeniu i rozliczeniu edycji. Po zakończeniu edycji, Odbiorca wsparcia przedstawia PARP rozliczenie kosztów wynagrodzeń uczestników AMI, zgodnie ze wzorem stanowiącym zał. nr 8 do umowy o udzielenie wsparcia. Wraz z załącznikiem nr 8 należy złożyć załącznik nr 9 „Oświadczenie dotyczące braku występowania podwójnego finansowania w związku z wniesieniem wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia”. W zależności od kwoty wniesionego wkładu w formie wynagrodzeń, przedsiębiorstwo otrzymuje zwrot odpowiedniej części wpłaconego na początku edycji wkładu pieniężnego do części szkoleniowej.  Dzięki temu, koszt pracy uczestnika staje się wkładem niepieniężnym w projekcie, a przedsiębiorca finalnie opłaca niższą kwotę wkładu prywatnego do części szkoleniowej.

Kwota wniesionego wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń jest uzależniona od obecności danego uczestnika na zjazdach AMI, a także od poziomu jego wynagrodzenia brutto brutto oraz wymiaru etatu, na jaki dany uczestnik jest zatrudniony.

 

 

Answer
Pytanie #9545 Kopiuj link

Kadrę dydaktyczną AMI stanowią eksperci z zakresu wdrażania i zarządzania innowacjami – są to zarówno praktycy, którzy sami mieli okazję z sukcesem wdrożyć innowacje w swoich firmach, jak również teoretycy akademiccy, którzy dysponują ogromną wiedzą z zakresu innowacji.

Answer
Pytanie #9544 Kopiuj link

Program AMI jest skierowany do wszystkich firm – zaczynając od mikroprzedsiębiorców, którzy mogą oddelegować od 2 do 4 uczestników, przez sektor małych, średnich i dużych przedsiębiorców, który mogą oddelegować od 3 do 4 pracowników. Uczestnikami mogą być właściciele firm oraz ich pracownicy, którzy mają realny wpływ na podejmowanie decyzji i zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wyjątek stanowią duże przedsiębiorstwa, które do projektu nie mogą delegować właścicieli lub osób, które pełnią w przedsiębiorstwie funkcję członka zarządu, w tym prezesa zarządu lub dyrektora generalnego

Answer
Pytanie #9543 Kopiuj link

Niezbędne jest, aby każdy uczestnik wziął udział w co najmniej 70% dni szkoleniowych w ramach zjazdów AMI oraz by przedsiębiorstwo wykorzystało co najmniej 60% godzin doradczych. Pracownicy oddelegowani do AMI tworzą tzw. Zespół ds. wdrożenia zmian, którego celem jest wypracowanie gotowego scenariusza, mapy czy drogowskazu – w jaki sposób, krok po kroku, powinny być wdrożone innowacje w ich firmie. Jest to tzw. Plan Wdrożenia Zmiany w Przedsiębiorstwie. Oddelegowany zespół następnie zaprezentuje wypracowany plan przed specjalnie powołaną komisją, w skład której wchodzą praktycy i eksperci specjalizujący się we wdrażaniu innowacji. Opracowanie i prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany również stanowi niezbędny wymóg w celu otrzymania certyfikatu, którego przyznanie jest ukoronowaniem udziału w AMI. Certyfikat AMI cieszy się uznaniem w kraju i za granicą, a wiemy to od tych którzy uczestniczyli w poprzednich edycji AMI.

Answer
Pytanie #9542 Kopiuj link

Zespół AMI poprosi m. in. o dokumenty niezbędne do zbadania statusu MŚP, tj. oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa (tj. o statusie MŚP) oraz sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata – w przypadku spółek prawa handlowego, lub oświadczenia za ten sam okres dot. obrotów, sumy bilansowej oraz wielkości zatrudnienia – w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Pełny katalog dokumentów, które przedsiębiorca będzie musiał dostarczyć przed podpisaniem umowy znajduje się w Regulaminie rekrutacji

Answer
Pytanie #9541 Kopiuj link

Biorąc udział w AMI, można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9540 Kopiuj link

W przypadku gdy pomoc na szkolenia adresowana jest do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (tj. właścicieli lub współwłaścicieli przedsiębiorstwa pełniących funkcje kierownicze) wkład prywatny może być wniesiony w formie kosztów wynagrodzenia uczestnika szkolenia jedynie wówczas, gdy istnieje możliwość rzetelnego udokumentowania prawidłowej kwoty wkładu. W takim przypadku podstawą do udokumentowania wynagrodzenia są informacje zawarte w formularzu ZUS DRA (podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne). Należy pamiętać, że wkład prywatny w postaci kosztów wynagrodzeń może być wniesiony jedynie w odniesieniu do części szkoleniowej.

Answer
Pytanie #9539 Kopiuj link

Nie. Udział w AMI nie obliguje do posiadania szczególnych kompetencji z zakresu zarządzania, czy innowacji. Program ma charakter kompleksowy, w jego trakcie otrzymujemy pełną wiedzę dot. innowacji. Aby wziąć udział w AMI wystarczy być otwartym na nowe pomysły.

Answer
Pytanie #9538 Kopiuj link

Tak. Duże przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pomocy publicznej, która obejmuje dofinansowanie na poziomie do 50% usługi szkoleniowej. Pomoc publiczna nie dotyczy wsparcia usługi doradczej

Answer
Pytanie #9537 Kopiuj link

Tak, przedsiębiorcy, którzy wykorzystali pulę pomocy de minimis, mogą skorzystać z pomocy publicznej. Należy jednak mieć na uwadze, że podstawową formą pomocy udzielanej w projekcie jest pomoc de minimis. Przedsiębiorcy, którzy nie wykorzystali maksymalnej puli pomocy de minimis, mogą skorzystać jedynie z tej formy pomocy.

Answer
Pytanie #9536 Kopiuj link

Nie. Uczestnikami AMI mogą zostać osoby spełniające definicję pracownika wymienioną art. 3. ust. 3 ustawy o PARP. Definicja ta nie obejmuje osób zatrudnionych jedynie na podstawie umowy b2b, kontraktu menadżerskiego, umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Answer
Pytanie #9535 Kopiuj link

Nie. Do udziału w AMI powinny być oddelegowane – w przypadku mikroprzedsiębiorców – od 2 do 4 pracowników – tworzą oni zespół ds. wdrażania zmian w przedsiębiorstwie. Mniejsza liczba osób nie będzie w stanie skutecznie zarządzać procesem wdrażania innowacji.

Answer
Pytanie #9534 Kopiuj link

Co do zasady Akademia Menadżera Innowacji skierowana jest do przedsiębiorców i ich pracowników.

Zgodnie z art. 4 ust.  1 ustawy Prawo przedsiębiorców: przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 3  w/w ustawy: Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Brak wpisu do CEIDG lub KRS nie dyskwalifikuje więc do udziału w AMI, lecz wnioskodawca powinien wykazać, że jest przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą, np. na podstawie odrębnej ustawy.

Fakt posiadania przez wnioskodawcę statusu przedsiębiorcy weryfikowany jest w kryterium nr 2 oceny wniosków rekrutacyjnych w ramach AMI pn. „Wnioskodawca jest zarejestrowany i prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru” i jest to kryterium obligatoryjne.

Answer
Pytanie #9533 Kopiuj link

Przedsiębiorstwa biorące udział w AMI są poddawane badaniu diagnostycznemu, które pozwoli ocenić na ile dana firma jest gotowa do wykorzystania innowacji w swoim rozwoju. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem narzędzia IHC, które jest rekomendowane przez Komisję Europejską, zgodne ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555, w zakresie zarządzania innowacjami. Diagnoza dotyczy oceny poziomu dojrzałości innowacyjnej przedsiębiorstwa. W wyniku udziału firm w AMI, przygotowane zostaną Plany Wdrożenia Zmian, stanowiące odpowiedź na potrzeby zdiagnozowane w przedsiębiorstwie, np. dotyczące zmian organizacyjnych, stymulujących współpracę B+R, rozwój interakcji z klientami służącej wprowadzeniu udoskonaleń lub nowych rozwiązań, itd.

Answer
Pytanie #9532 Kopiuj link

Okres realizacji VI edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy i powinien zakończyć się we wrześniu 2023r. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu tej edycji.

VI edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli:

  • szkoleniowego oraz
  • doradczego.

Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej. Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w VI edycji AMI.

Answer
Pytanie #9531 Kopiuj link

VI edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli: szkoleniowego oraz doradczego. Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej w okresie ok. 7 miesięcy. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej. Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w VI edycji AMI. Czas trwania cyklu doradczego wynosi około 7 miesięcy.

Answer
Pytanie #9428 Kopiuj link

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń wyłącznie do części szkoleniowej AMI. Nie ma możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia do części doradczej projektu.

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia w pierwszej kolejności powinien na etapie podpisywania umowy z PARP złożyć deklarację w tym zakresie stanowiącą Załącznik nr 7 do umowy o udzielenie wsparcia. Następnie na początku edycji każde przedsiębiorstwo wpłaca wymagany wkład pieniężny w postaci opłaty, natomiast zamiana wkładu pieniężnego na wkład w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników AMI następuje po zakończeniu i rozliczeniu edycji. Po zakończeniu edycji, Odbiorca wsparcia przedstawia PARP rozliczenie kosztów wynagrodzeń uczestników AMI, zgodnie ze wzorem stanowiącym zał. nr 8 do umowy o udzielenie wsparcia. Wraz z załącznikiem nr 8 należy złożyć załącznik nr 9 „Oświadczenie dotyczące braku występowania podwójnego finansowania w związku z wniesieniem wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia”. W zależności od kwoty wniesionego wkładu w formie wynagrodzeń, przedsiębiorstwo otrzymuje zwrot odpowiedniej części wpłaconego na początku edycji wkładu pieniężnego do części szkoleniowej.  Dzięki temu, koszt pracy uczestnika staje się wkładem niepieniężnym w projekcie, a przedsiębiorca finalnie opłaca niższą kwotę wkładu prywatnego do części szkoleniowej.

Kwota wniesionego wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń jest uzależniona od obecności danego uczestnika na zjazdach AMI, a także od poziomu jego wynagrodzenia brutto brutto oraz wymiaru etatu, na jaki dany uczestnik jest zatrudniony.

 

 

Answer
Pytanie #9427 Kopiuj link

Co do zasady Akademia Menadżera Innowacji skierowana jest do przedsiębiorców i ich pracowników.

Zgodnie z art. 4 ust.  1 ustawy Prawo przedsiębiorców: przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 3  w/w ustawy: Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Brak wpisu do CEIDG lub KRS nie dyskwalifikuje więc do udziału w AMI, lecz wnioskodawca powinien wykazać, że jest przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą, np. na podstawie odrębnej ustawy.

Fakt posiadania przez wnioskodawcę statusu przedsiębiorcy weryfikowany jest w kryterium nr 2 oceny wniosków rekrutacyjnych w ramach AMI pn. „Wnioskodawca jest zarejestrowany i prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru” i jest to kryterium obligatoryjne.

Answer
Pytanie #9426 Kopiuj link

W przypadku gdy pomoc na szkolenia adresowana jest do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (tj. właścicieli lub współwłaścicieli przedsiębiorstwa pełniących funkcje kierownicze) wkład prywatny może być wniesiony w formie kosztów wynagrodzenia uczestnika szkolenia jedynie wówczas, gdy istnieje możliwość rzetelnego udokumentowania prawidłowej kwoty wkładu. W takim przypadku podstawą do udokumentowania wynagrodzenia są informacje zawarte w formularzu ZUS DRA (podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne). Należy pamiętać, że wkład prywatny w postaci kosztów wynagrodzeń może być wniesiony jedynie w odniesieniu do części szkoleniowej.

Answer
Pytanie #9425 Kopiuj link

Nie. Uczestnikami AMI mogą zostać osoby spełniające definicję pracownika wymienioną art. 3. ust. 3 ustawy o PARP. Definicja ta nie obejmuje osób zatrudnionych jedynie na podstawie umowy b2b, kontraktu menadżerskiego, umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Answer
Pytanie #9424 Kopiuj link

Przystępując do AMI można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9423 Kopiuj link

V edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli: szkoleniowego oraz doradczego. Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej w okresie ok. 7 miesięcy. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej. Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w V edycji AMI. Czas trwania cyklu doradczego wynosi około 7 miesięcy

Answer
Pytanie #9422 Kopiuj link

Kadrę dydaktyczną AMI stanowią eksperci z zakresu wdrażania i zarządzania innowacjami – są to zarówno praktycy, którzy sami mieli okazję z sukcesem wdrożyć innowacje w swoich firmach, jak również teoretycy akademiccy, którzy dysponują ogromną wiedzą z zakresu innowacji.

Answer
Pytanie #9421 Kopiuj link

Program AMI jest skierowany do wszystkich firm – zaczynając od mikroprzedsiębiorców, którzy mogą oddelegować od 2 do 4 uczestników, przez sektor małych, średnich i dużych przedsiębiorców, który mogą oddelegować od 3 do 4 pracowników. Uczestnikami mogą być właściciele firm oraz ich pracownicy, którzy mają realny wpływ na podejmowanie decyzji i zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wyjątek stanowią duże przedsiębiorstwa, które do projektu nie mogą delegować właścicieli lub osób, które pełnią w przedsiębiorstwie funkcję członka zarządu, w tym prezesa zarządu lub dyrektora generalnego

Answer
Pytanie #9420 Kopiuj link

Niezbędne jest, aby każdy uczestnik wziął udział w co najmniej 70% dni szkoleniowych w ramach zjazdów AMI oraz by przedsiębiorstwo wykorzystało co najmniej 60% godzin doradczych. Pracownicy oddelegowani do AMI tworzą tzw. Zespół ds. wdrożenia zmian, którego celem jest wypracowanie gotowego scenariusza, mapy czy drogowskazu – w jaki sposób, krok po kroku, powinny być wdrożone innowacje w ich firmie. Jest to tzw. Plan Wdrożenia Zmiany w Przedsiębiorstwie. Oddelegowany zespół następnie zaprezentuje wypracowany plan przed specjalnie powołaną komisją, w skład której wchodzą praktycy i eksperci specjalizujący się we wdrażaniu innowacji. Opracowanie i prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany również stanowi niezbędny wymóg w celu otrzymania certyfikatu, którego przyznanie jest ukoronowaniem udziału w AMI. Certyfikat AMI cieszy się uznaniem w kraju i za granicą, a wiemy to od tych którzy uczestniczyli w poprzednich edycji AMI.

Answer
Pytanie #9419 Kopiuj link

Zespół AMI poprosi m. in. o dokumenty niezbędne do zbadania statusu MŚP, tj. oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa (tj. o statusie MŚP) oraz sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata – w przypadku spółek prawa handlowego, lub oświadczenia za ten sam okres dot. obrotów, sumy bilansowej oraz wielkości zatrudnienia – w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Pełny katalog dokumentów, które przedsiębiorca będzie musiał dostarczyć przed podpisaniem umowy znajduje się w Regulaminie rekrutacji

Answer
Pytanie #9418 Kopiuj link

Biorąc udział w AMI, można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9417 Kopiuj link

Okres realizacji V edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy i powinien zakończyć się do czerwcu 2022r. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu tej edycji.

V edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli:

  • szkoleniowego oraz
  • doradczego.

Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej. Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w V edycji AMI.

Answer
Pytanie #9416 Kopiuj link

V edycja AMI będzie realizowana przez ok. 7 miesięcy, od grudnia br. do czerwca przyszłego roku. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu V edycji.

Answer
Pytanie #9415 Kopiuj link

Nie. Udział w AMI nie obliguje do posiadania szczególnych kompetencji z zakresu zarządzania, czy innowacji. Program ma charakter kompleksowy, w jego trakcie otrzymujemy pełną wiedzę dot. innowacji. Aby wziąć udział w AMI wystarczy być otwartym na nowe pomysły.

Answer
Pytanie #9414 Kopiuj link

Tak. Duże przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pomocy publicznej, która obejmuje dofinansowanie na poziomie do 50% usługi szkoleniowej. Pomoc publiczna nie dotyczy wsparcia usługi doradczej

Answer
Pytanie #9413 Kopiuj link

Tak, przedsiębiorcy, którzy wykorzystali pulę pomocy de minimis, mogą skorzystać z pomocy publicznej. Należy jednak mieć na uwadze, że podstawową formą pomocy udzielanej w projekcie jest pomoc de minimis. Przedsiębiorcy, którzy nie wykorzystali maksymalnej puli pomocy de minimis, mogą skorzystać jedynie z tej formy pomocy.

Answer
Pytanie #9412 Kopiuj link

Nie. Do udziału w AMI powinny być oddelegowane – w przypadku mikroprzedsiębiorców – od 2 do 4 pracowników – tworzą oni zespół ds. wdrażania zmian w przedsiębiorstwie. Mniejsza liczba osób nie będzie w stanie skutecznie zarządzać procesem wdrażania innowacji.

Answer
Pytanie #9411 Kopiuj link

Przedsiębiorstwa biorące udział w AMI są poddawane badaniu diagnostycznemu, które pozwoli ocenić na ile dana firma jest gotowa do wykorzystania innowacji w swoim rozwoju. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem narzędzia IHC, które jest rekomendowane przez Komisję Europejską, zgodne ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555, w zakresie zarządzania innowacjami. Diagnoza dotyczy oceny poziomu dojrzałości innowacyjnej przedsiębiorstwa. W wyniku udziału firm w AMI, przygotowane zostaną Plany Wdrożenia Zmian, stanowiące odpowiedź na potrzeby zdiagnozowane w przedsiębiorstwie, np. dotyczące zmian organizacyjnych, stymulujących współpracę B+R, rozwój interakcji z klientami służącej wprowadzeniu udoskonaleń lub nowych rozwiązań, itd.

Answer
Pytanie #9364 Kopiuj link

Przystępując do AMI można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9361 Kopiuj link

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w formie niepieniężnej. Odbiorca wsparcia przedstawia PARP oświadczenia o wysokości wynagrodzenia brutto-brutto oddelegowanych do udziału w projekcie uczestników AMI, a następnie po każdym miesiącu uczestnictwa dostarcza do PARP potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia danemu pracownikowi. Dzięki temu, koszt pracy uczestnika staje się wkładem niepieniężnym w projekcie, a przedsiębiorca finalnie opłaca niższą kwotę wkładu prywatnego.

Nie ma możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia do części doradczej projektu. Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia powinien złożyć, na etapie zawierania umowy z PARP, deklarację stanowiącą Załącznik nr 7 do umowy o udzielenie wsparcia.

Przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia powinien złożyć, na etapie zawierania umowy z PARP, deklarację stanowiącą Załącznik nr 7 do umowy o udzielenie wsparcia. Następnie, na początku edycji każde przedsiębiorstwo wpłaca wymagany wkład pieniężny, natomiast zamiana wkładu pieniężnego na wkład w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników projektu następuje po zakończeniu edycji. Po jej zakończeniu, Odbiorca wsparcia przedstawia PARP rozliczenie kosztów wynagrodzeń uczestników AMI, zgodnie ze wzorem stanowiącym zał. nr 8 do umowy o udzielenie wsparcia, podpisanej z PARP. W zależności od kwoty wniesionego wkładu w formie wynagrodzeń, przedsiębiorstwo otrzymuje zwrot odpowiedniej części wpłaconego na początku edycji wkładu pieniężnego do części szkoleniowej.  Dzięki temu, koszt pracy uczestnika staje się wkładem niepieniężnym w projekcie, a przedsiębiorca finalnie opłaca niższą kwotę wkładu prywatnego do części szkoleniowej.

Wpływ na kwotę wniesionego wkładu w postaci wynagrodzeń mają obecności danego uczestnika na zjazdach AMI oraz poziom jego wynagrodzenia brutto brutto oraz wymiar etatu.

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w formie niepieniężnej w postaci kosztów wynagrodzeń wyłącznie w ramach części szkoleniowej AMI. Nie ma możliwości wniesienia wkładu prywatnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników szkolenia do części doradczej projektu.

Answer
Pytanie #9358 Kopiuj link

IV edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli: szkoleniowego oraz doradczego. Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej w okresie ok. 7 miesięcy. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej.  Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w IV edycji AMI. Czas trwania cyklu doradczego wynosi około 7 miesięcy.

Answer
Pytanie #9355 Kopiuj link

Kadrę dydaktyczną AMI stanowią eksperci z zakresu wdrażania i zarządzania innowacjami – są to zarówno praktycy, którzy sami mieli okazję z sukcesem wdrożyć innowacje w swoich firmach, jak również teoretycy akademiccy, którzy dysponują ogromną wiedzą z zakresu innowacji.

Answer
Pytanie #9352 Kopiuj link

Program AMI jest skierowany do wszystkich firm – zaczynając od mikroprzedsiębiorców, którzy mogą oddelegować od 2 do 4 uczestników, przez sektor małych, średnich i dużych przedsiębiorców, który mogą oddelegować od 3 do 4 pracowników. Uczestnikami mogą być właściciele firm oraz ich pracownicy, którzy mają realny wpływ na podejmowanie decyzji i zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wyjątek stanowią duże przedsiębiorstwa, które do projektu nie mogą delegować właścicieli lub osób, które pełnią w przedsiębiorstwie funkcję członka zarządu, w tym prezesa zarządu lub dyrektora generalnego

Answer
Pytanie #9349 Kopiuj link

Baza Usług Rozwojowych jest portalem dostępnym dla każdego użytkownika – zapisywanie się na usługi jest możliwe po utworzeniu konta w systemie. Konto może utworzyć zarówno osoba fizyczna, jak i Przedsiębiorstwo.

Answer
Pytanie #9346 Kopiuj link

Niezbędne jest, aby każdy uczestnik wziął udział w co najmniej 70% dni szkoleniowych w ramach zjazdów AMI oraz by przedsiębiorstwo wykorzystało co najmniej 60% godzin doradczych. Pracownicy oddelegowani do AMI tworzą tzw. Zespół ds. wdrożenia zmian, którego celem jest wypracowanie gotowego scenariusza, mapy czy drogowskazu – w jaki sposób, krok po kroku, powinny być wdrożone innowacje w ich firmie. Jest to tzw. Plan Wdrożenia Zmiany w Przedsiębiorstwie. Oddelegowany zespół następnie zaprezentuje wypracowany plan przed specjalnie powołaną komisją, w skład której wchodzą praktycy i eksperci specjalizujący się we wdrażaniu innowacji. Opracowanie i prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany również stanowi niezbędny wymóg w celu otrzymania certyfikatu, którego przyznanie jest ukoronowaniem udziału w AMI. Certyfikat AMI cieszy się uznaniem w kraju i za granicą, a wiemy to od tych którzy uczestniczyli w poprzednich edycji AMI.

Answer
Pytanie #9343 Kopiuj link

Zespół AMI poprosi m. in. o dokumenty niezbędne do zbadania statusu MŚP, tj. oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa (tj. o statusie MŚP) oraz sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata – w przypadku spółek prawa handlowego, lub oświadczenia za ten sam okres dot. obrotów, sumy bilansowej oraz wielkości zatrudnienia – w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Pełny katalog dokumentów, które przedsiębiorca będzie musiał dostarczyć przed podpisaniem umowy znajduje się w Regulaminie rekrutacji

Answer
Pytanie #9340 Kopiuj link

Biorąc udział w AMI, można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis albo pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W razie przekroczenia limitów pomocy de minimis i braku kwalifikowania się przez przedsiębiorstwo do tego rodzaju pomocy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy publicznej. W ramach pomocy publicznej, mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać 70% dofinansowania do części szkoleniowej projektu i 50% dofinansowania do części doradczej. Duże przedsiębiorstwa, które będą korzystać z pomocy publicznej, otrzymają 50% dofinansowania wyłącznie do części szkoleniowej projektu, natomiast koszt usługi doradczej będą musiały pokryć w całości ze środków własnych.

Answer
Pytanie #9337 Kopiuj link

Tak, przedsiębiorcy, którzy wykorzystali pulę pomocy de minimis, mogą skorzystać z pomocy publicznej. Należy jednak mieć na uwadze, że podstawową formą pomocy udzielanej w projekcie jest pomoc de minimis. Przedsiębiorcy, którzy nie wykorzystali maksymalnej puli pomocy de minimis, mogą skorzystać jedynie z tej formy pomocy.

Answer
Pytanie #9334 Kopiuj link

Okres realizacji IV edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy i powinien zakończyć się do 30 kwietnia 2023 r. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu IV edycji.

IV edycja AMI składa się z dwóch równoległych cykli: szkoleniowego oraz doradczego. Cykl szkoleniowy prowadzony będzie w formie 2-dniowych zjazdów w formie zdalnej lub stacjonarnej. Pierwszy i ostatni zjazd tj. zjazd otwierający i zamykający planowane są w formie stacjonarnej, natomiast 6 zjazdów tematycznych oraz prezentacja Planu Wdrożenia Zmiany w formie zdalnej.

Równolegle do cyklu szkoleniowego cykl doradczy realizowany będzie zdalnie lub na terenie przedsiębiorstwa przez doradcę wybranego przez dane przedsiębiorstwo biorące udział w IV edycji AMI.

Answer
Pytanie #9331 Kopiuj link

Okres realizacji IV edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu IV edycji.

Answer
Pytanie #9328 Kopiuj link

Nie. Udział w AMI nie obliguje do posiadania szczególnych kompetencji z zakresu zarządzania, czy innowacji. Program ma charakter kompleksowy, w jego trakcie otrzymujemy pełną wiedzę dot. innowacji. Aby wziąć udział w AMI wystarczy być otwartym na nowe pomysły.

Answer
Pytanie #9325 Kopiuj link

Tak. Duże przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pomocy publicznej, która obejmuje dofinansowanie na poziomie do 50% usługi szkoleniowej. Pomoc publiczna nie dotyczy wsparcia usługi doradczej

Answer
Pytanie #9322 Kopiuj link

Nie. Do udziału w AMI powinny być oddelegowane – w przypadku mikroprzedsiębiorców – od 2 do 4 pracowników – tworzą oni zespół ds. wdrażania zmian w przedsiębiorstwie. Mniejsza liczba osób nie będzie w stanie skutecznie zarządzać procesem wdrażania innowacji.

Answer
Pytanie #9319 Kopiuj link

Przedsiębiorstwa biorące udział w AMI są poddawane badaniu diagnostycznemu, które pozwoli ocenić na ile dana firma jest gotowa do wykorzystania innowacji w swoim rozwoju. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem narzędzia IHC, które jest rekomendowane przez Komisję Europejską, zgodne ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555, w zakresie zarządzania innowacjami. Diagnoza dotyczy oceny poziomu dojrzałości innowacyjnej przedsiębiorstwa. W wyniku udziału firm w AMI, przygotowane zostaną Plany Wdrożenia Zmian, stanowiące odpowiedź na potrzeby zdiagnozowane w przedsiębiorstwie, np. dotyczące zmian organizacyjnych, stymulujących współpracę B+R, rozwój interakcji z klientami służącej wprowadzeniu udoskonaleń lub nowych rozwiązań, itd.

Answer
Pytanie #3303 Kopiuj link

Pracownicy oddelegowani do AMI tworzą tzw. Zespół ds. wdrożenia zmian, którego celem jest wypracowanie gotowego scenariusza, mapy czy drogowskazu – w jaki sposób, krok po kroku, powinny być wdrożone innowacje w ich firmie. Jest to tzw. Plan Wdrożenia Zmiany w Przedsiębiorstwie. Oddelegowany zespół następnie zaprezentuje wypracowany plan przed specjalnie powołaną komisją, w skład której wchodzą praktycy i eksperci specjalizujący się we wdrażaniu innowacji. Ukoronowaniem udziału w AMI jest przyznanie certyfikatów uczestnictwa. Certyfikat AMI cieszy się uznaniem w kraju i za granicą, a wiemy to od tych którzy uczestniczyli w poprzednich edycji AMI.

Answer
Pytanie #3298 Kopiuj link

Nie. Udział w AMI nie obliguje do posiadania szczególnych kompetencji z zakresu zarządzania, czy innowacji. Program ma charakter kompleksowy, w jego trakcie otrzymujemy pełną wiedzę dot. innowacji. Aby wziąć udział w AMI wystarczy być otwartym na nowe pomysły.

Answer
Pytanie #3293 Kopiuj link

Okres realizacji III edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy i powinien zakończyć się do 31 grudnia 2021 r. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu III edycji.

Answer
Pytanie #3288 Kopiuj link

Przystępując do AMI można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis lub pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie do 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W ramach pomocy publicznej, przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie na poziomie 50% wartości usługi szkoleniowej. 

Answer
Pytanie #3283 Kopiuj link

Program AMI jest skierowany do wszystkich firm – zaczynając od mikroprzedsiębiorców, którzy mogą oddelegować od 2 do 5 uczestników, przez sektor małych i średnich przedsiębiorców, który mogą oddelegować min. 3 pracowników, kończąc na dużych firmach, które mogą oddelegować od 3 do 5 pracowników. Ważne jest, że w przypadku mikro, małych i średnich firm, uczestnikami mogą być osoby zarządzające i właściciele firm, a w przypadku dużych przedsiębiorstw mogą to być pracownicy, którzy często pełnią kluczową rolę w procesie zarządzania.

Answer
Pytanie #3278 Kopiuj link

Nie. Do udziału w AMI powinny być oddelegowane – w przypadku mikroprzedsiębiorców – od 2 do 5 pracowników – tworzą oni zespół ds. wdrażania zmian w przedsiębiorstwie. Mniejsza liczba osób nie będzie w stanie skutecznie zarządzać procesem wdrażania innowacji.

Answer
Pytanie #3273 Kopiuj link

Zespół AMI poprosi o dokumenty niezbędne do zbadania statusu MŚP, tj. oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa (tj. o statusie MŚP) oraz sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata – w przypadku spółek prawa handlowego lub oświadczenia za ten sam okres dot. obrotów, sumy bilansowej oraz wielkości zatrudnienia – w przypadku pozostałych przedsiębiorstw.

Answer
Pytanie #3268 Kopiuj link

Przedsiębiorstwa biorące udział w AMI są poddawane badaniu diagnostycznemu, które pozwoli ocenić na ile dana firma jest gotowa do wykorzystania innowacji w swoim rozwoju. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem narzędzia IHC, które jest rekomendowane przez Komisję Europejską, zgodne ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555, w zakresie zarządzania innowacjami. Diagnoza dotyczy oceny poziomu dojrzałości innowacyjnej przedsiębiorstwa. W wyniku udziału firm w AMI, przygotowane zostaną Plany Wdrożenia Zmian, stanowiące odpowiedź na potrzeby zdiagnozowane w przedsiębiorstwie, np. dotyczące zmian organizacyjnych, stymulujących współpracę B+R, rozwój interakcji z klientami służącej wprowadzeniu udoskonaleń lub nowych rozwiązań, itd.

Answer
Pytanie #3263 Kopiuj link

Tak. Duże przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pomocy publicznej, która obejmuje dofinansowanie na poziomie do 50 % usługi szkoleniowej. Pomoc publiczna nie dotyczy wsparcia usługi doradczej

Answer
Pytanie #3258 Kopiuj link

Przedsiębiorcy, którzy mogą, ponieważ nie wykorzystali maksymalnej puli pomocy de minimis, mogą skorzystać z tej pomocy i taką należy wskazać we wniosku rekrutacyjnym. Natomiast przedsiębiorcy, którzy wykorzystali pulę pomocy de minimis, mogą skorzystać z pomocy publicznej.

Answer
Pytanie #3233 Kopiuj link

Biorąc udział w AMI, można skorzystać z dofinansowania w ramach pomocy de minimis oraz pomocy publicznej. Wartość dofinansowania zależna jest od dotychczas wykorzystanej pomocy oraz wielkości przedsiębiorstwa. W ramach pomocy de minimis mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie do 80% wartości udziału, natomiast duzi – 50% wartości udziału w AMI. W ramach pomocy publicznej, przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie na poziomie 50% wartości usługi szkoleniowej.

Answer
Pytanie #3213 Kopiuj link

Kadrę dydaktyczną AMI stanowią eksperci z zakresu wdrażania i zarządzania innowacjami – są to zarówno praktycy, którzy sami mieli okazję z sukcesem wdrożyć innowacje w swoich firmach, jak również teoretycy akademiccy, którzy dysponują ogromną wiedzą z zakresu innowacji.

Answer
Pytanie #3208 Kopiuj link

W III edycji, po raz pierwszy, przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości wniesienia wkładu prywatnego w formie niepieniężnej. Odbiorca wsparcia przedstawia PARP oświadczenia o wysokości wynagrodzenia brutto-brutto oddelegowanych do udziału w projekcie uczestników AMI, a następnie po każdym miesiącu uczestnictwa dostarcza do PARP potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia danemu pracownikowi. Dzięki temu, koszt pracy uczestnika staje się wkładem niepieniężnym w projekcie, a przedsiębiorca finalnie opłaca niższą kwotę wkładu prywatnego.

Answer
Pytanie #3203 Kopiuj link

Okres realizacji III edycji AMI wynosi ok. 7 miesięcy i powinien zakończyć się do 31 grudnia 2021 r. PARP zastrzega sobie prawo modyfikacji harmonogramu III edycji.  III edycja planowana jest w pełni zdalnie, jedynie doradztwo może być realizowane w części w przedsiębiorstwie, oczywiście z zachowaniem względów bezpieczeństwa.

Answer
Pytanie #3193 Kopiuj link

Biorąc pod uwagę fakt, że nadal pozostajemy w warunkach pandemicznych, III edycja AMI będzie realizowana w pełni w sposób zdalny. Doświadczenia II edycji, która zakończyła się w grudniu ubiegłego roku i od marca realizowana była zdalnie pokazały, że jest to możliwe bez straty na wartościach merytorycznych, a narzędzia, którymi dysponujemy świetnie sprawdziły się również w tej formie. Dla wielu uczestników możliwość uczestniczenia w zjazdach zdalnych była dużo wygodniejsza.

Answer
Pytanie #3188 Kopiuj link

Baza Usług Rozwojowych jest portalem dostępnym dla każdego użytkownika – zapisywanie się na usługi jest możliwe po utworzeniu konta w systemie. Konto może utworzyć zarówno osoba fizyczna, jak i Przedsiębiorstwo.

Brak wyników

Filters:

COM_CONTENT_FITLERS_CLOSE

COM_QUESTIONS_FILTERS_RTAGS_LABEL
Pomoc