Kluczowe kompetencje dla sektorów

COM_QUESTIONS_ITEMS_GRANT_QUESTIONS_INTROTEXT

COM_QUESTIONS_ITEMS_GRANT_READMORE

Filtry
You are viewing 52 items out of 52
Answer
Pytanie #12789 Kopiuj link

Kluczowe kompetencje dla sektorów - jako załączniki obowiązkowe mamy w liście dokumentów zał a, b lub c, d, i e. W związku z tym, że należy wybrać b lub c, mamy w sumie 4 załączniki. System po załadowaniu 4 wskazanych załączników pokazuje jako błąd brak 5 załącznika - co powinniśmy załączyć? Czy jest jakiś inny brakujący załącznik? ODP: Wnioski o dofinansowanie składane w ramach naboru zostaną ocenione pod kątem spełnienia wszystkich kryteriów dostępu określonych w załączniku nr 8 do RWP Kryteria zatwierdzone przez Komitet Monitorujący FERS. Integralną częścią wniosku o dofinansowanie są załączniki wymagane zgodnie z właściwymi kryteriami dostępu i premiującymi. Jeśli Wnioskodawca dołącza cztery z pięciu załączników, może w miejsce piątego załącznika dołączyć pusty plik, z nazwą „nie dotyczy”. Dopuszczalne są pliki z rozszerzeniami "doc", "xls", "xlsx", "pdf", "docx", "png", "jpg", "txt", "xml”, "mp4” oraz archiwa "zip" i "7z". Dopuszczalne są także pliki podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formatach TSL, XMLsig, XAdES, CadES, ASIC, XMLenc. Maksymalny rozmiar każdego z dołączanych plików, w tym maksymalny rozmiar archiwum, to 5 MB. Maksymalna wielkość wszystkich plików załączonych do wniosku to 35 MB. W przypadku, gdy wielkość załącznika przekracza dopuszczalną wielkość, możliwe jest przesłanie załączników za pośrednictwem modułu „korespondencja” w systemie SOWA EFS.

Answer
Pytanie #12788 Kopiuj link

Wkład własny wnoszony przez przedsiębiorców w postaci wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do udziału w usługach rozwojowych nie jest wkładem rzeczowym.

Answer
Pytanie #12738 Kopiuj link

Personel projektu odpowiedzialny za rekrutację jest uznawany jako kluczowy personel projektu, który zgodnie z Zasadami finansowania FERS co do zasady powinien zostać nowozatrudniony lub oddelegowany do realizacji projektu.

Answer
Pytanie #12736 Kopiuj link

zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (podrozdział 5.4, ust. 5) do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty:

  • rekrutacji potencjalnych uczestników lub uczestniczek usług doradczych lub szkoleniowych;
  • usług szkoleniowych lub doradczych związanych ze szkoleniem;
  • pozostałe bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, o których mowa w pkt 2;
  • wynagrodzeń uczestników za czas uczestnictwa w usłudze szkoleniowej w godzinach pracy poniesionych przez przedsiębiorcę;
  • pośrednie.

Wynagrodzenie pracownika rozliczającego usługi rozwojowe nie jest kosztem bezpośrednio związanym ze świadczeniem usługi. Do takich kosztów należą np. wyżywienie/serwis kawowy czy koszty transportu.

Ponadto dokumenty wymagane do przedłożenia po odbytej usłudze rozwojowej muszą być określone w regulaminie rekrutacji. Weryfikacja czy firma może takie dokumenty złożyć jest elementem procesu rekrutacji, podobnie jak weryfikacja wyboru kart usług rozwojowych czy zachowania limitów w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej. Ta weryfikacja odbywa się przed podpisaniem umowy na świadczenie wsparcia i jest kosztem bezpośrednim.

Natomiast weryfikacja prawidłowości i kompletności złożonych dokumentów do refundacji usługi rozwojowej jest czynnością związaną z rozliczaniem projektu i zawiera się w katalogu kosztów pośrednich określonym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–202 podrozdziale 3.12 w pkt. 2:

  • koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby.

Wynagrodzenie za te czynności nie może być rozliczone w kosztach bezpośrednich.

Answer
Pytanie #12735 Kopiuj link

Zgodnie z kryterium dostępu nr 9, jeśli Wnioskodawca udzielił pomocy de minimis minimum 50 przedsiębiorstwom, w ramach co najmniej jednego projektu finansowanego ze środków publicznych, który trwa lub zakończył się w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, to kryterium jest spełnione. Przy czym, przez projekt należy rozumieć przedsięwzięcie o charakterze jednorazowym składające się z zestawu powiązanych ze sobą zadań, podejmowane dla osiągnięcia z góry określonych celów, posiadające określony budżet. W przypadku realizacji projektu w partnerstwie, doświadczenie może być wniesione przez jeden z podmiotów tworzących partnerstwo. Przez udzielanie pomocy de minimis rozumie się: a) bycie stroną umów, w ramach których udzielana była pomoc oraz podmiotem wskazywanym w zaświadczeniach o udzielanej pomocy de minimis, wystawianych w związku z jej udzieleniem lub b) wykonywanie czynności związanych z zawieraniem umów o udzielenie pomocy de minimis oraz wystawianiem zaświadczeń. Kryterium będzie oceniane na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu oraz dokumentów jednoznacznie potwierdzających informacje, o których mowa w kryterium (preferowane jest zaświadczenie od instytucji publicznej zlecającej realizację projektu, którego wzór będzie określony w regulaminie wyboru projektów). UWAGA: w przypadku projektów finansowanych z EFS lub EFS+, dla których PARP była/jest IP, nie jest wymagane załączanie dokumentów potwierdzających informacje, o których mowa w kryterium, niemniej obligatoryjne jest wskazanie numeru umowy i tytułu projektu, który spełnia przedmiotowe kryterium, tak by możliwa była jego identyfikacja.

Answer
Pytanie #12651 Kopiuj link

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (RWP) Rekomendacje SRK i RPK będą przydzielane poszczególnym Beneficjentom na etapie wdrażania projektów zgodnie z listą rankingową oceny projektów, tzn. Operator z danego sektora otrzyma rekomendację wydaną dla sektora, który obejmie wsparciem. Na bieżącym etapie trwa proces wyboru Sektorowych Rad ds. kompetencji, które od  momentu podpisania umowy o dofinansowanie będą zobligowane wydać rekomendacje w terminie 3 do 8 miesięcy. Rekomendacje te będą uwzględniały informację odnoście do szkoleń i doradztwa w kontekście luk kompetencyjnych w danym sektorze, a także wartość niniejszych usług.

Ad. 1 i 2 RWP nie przewiduje maksymalnej i minimalnej liczby godzin doradztwa i szkolenia na osobę, natomiast zgodnie z kryterium dostępu nr 4 średni koszt wsparcia w ramach projektu na osobę nie może przekroczyć 14 615,38 zł.

Konstruując budżet projektu należy wziąć pod uwagę wymaganą minimalną wartość wskaźników oraz średnią kwotę na osobę.

Odpowiadając na pyt 3 potwierdzam, że pozycja w budżecie projektu może mieć nazwę „Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji RPK”. Przy okazji, właściwe byłoby wskazanie osobno pozycji dot. grupy 0 i osobno dot. sektora wchodzącego w skład danej grupy.

W odniesieniu do pyt 4 podziału na zadania, nie tylko zadanie 3 i 4 można dokonać w podziale na wartości przypisane do grupy 0 i osobno na sektor wchodzący w skład danej grupy.

W przypadku kosztów rekrutacji Załącznik 14 do RWP tj. „Zestawienie standardów i cen rynkowych” wskazuje osobno kwotę na rekrutację przedsiębiorstw, osobno na uczestników. Wnioskodawca bazując na doświadczeniu w realizacji projektów oraz biorąc pod uwagę właściwości sektora (strukturę przedsiębiorstw) powinien założyć ile osób z jednego przedsiębiorstwa obejmie wsparciem przy zapewnieniu minimalnej wartości wskaźników określonych dla danej grupy sektorów.

Answer
Pytanie #12650 Kopiuj link

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić spełnienie kryteriów dostępu, w tym kryterium nr 4 dot. wartości budżetu projektu w kontekście alokacji na daną grupę sektora, alokacji na grupę 0 i alokacji sektor wchodzący w skład danej grupy. Kryterium brzmi:

Budżet projektu na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu stanowi:

  • nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla danej grupy sektorów określonej w załączniku do fiszki naboru oraz
  • sumę wartości stanowiących nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla grupy 0 oraz dla sektora wchodzącego w skład danej grupy określonej w załączniku do fiszki naboru,

przy założeniu, że średni koszt wsparcia w ramach projektu na osobę nie może przekroczyć 14 615,38 zł”.

W celu jak największej przejrzystości możliwa jest taka konstrukcja budżetu, która pokaże podział wszystkich zadań osobno na grupę 0, osobno dla sektora wchodzącego w skład danej grupy. Kryterium dostępu mówi o wartości alokacji, a nie wyłącznie zadaniu dot. realizacji usług rozwojowych. Wartości alokacji, o których mowa w kryterium zostały wskazane w załączniku nr 14 do RWP.

Ponieważ kryterium nie podlega poprawie proszę o wykazanie jego spełnienia z należytą starannością, tak by nie pozostawiać oceniającym wątpliwości co do jego spełnienia. Konstrukcja budżetu leży w kompetencji Wnioskodawcy i od niego zależy w jaki sposób dokona jego wypełnienia.

Aktualizacja z dnia 30.07.2025

W celu spełnienia kryterium dostępu nr 4 niezbędne są informacje jaka kwota zostanie przeznaczona na grupę 0, a jaka na sektor objęty projektem, a także na sumę tych wartości (całkowity budżet projektu).

Dlatego, aby przygotować budżet projektu w kontekście spełnienia ww. kryterium poprawny będzie następujący podział zadań:

Zadanie 1. Rekrutacja uczestników/uczestniczek związana z realizacją usług rozwojowych - dzielimy w budżecie na osobną pozycję dla danego sektora np. Architektura i Urbanistyka (wsparcie wynikające z rekomendacji SRK) oraz osobną pozycję dla Grupy 0 (dany sektor np. Architektura i Urbanistyka oraz uczestnicy z pozostałych sektorów gospodarki, dla których nie powołano SRK) - (wsparcie wynikające z rekomendacji RPK);

Zadanie 2. Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji RPK – nie ma konieczności podziału, ponieważ to zadanie dotyczy wsparcia uczestników z Grupy 0;

Zadanie 3. Realizacja usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK – nie ma konieczności podziału, ponieważ to zadanie dotyczy wsparcia uczestników z danego sektora.

Zadanie 4. Monitoring usług rozwojowych - dzielimy w budżecie na osobne pozycje dla sektora (np. Architektura i Urbanistyka) oraz Grupę 0 - jak w zad. 1.

Answer
Pytanie #12649 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami dokumentacji naboru, czynności związane z aktywną rekrutacją (która jest kosztem bezpośrednim w projekcie) to:

  • merytoryczna ocena dokumentów składanych przez uczestników lub uczestniczki, w tym m.in.: weryfikację podmiotu i jego wielkości (w tym powiązań osobowo-kapitałowych), formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, w szczególności, czy zostały wpisane na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy (jeśli dotyczy);
  • weryfikacja przynależności do sektora zgodnie z definicjami sektorów przyjętymi przez Radę Programową ds. kompetencji lub potwierdzenie braku przynależności do sektorów, dla których powołano SRK;
  • ustalenie możliwego do udzielenia wsparcia;
  • w razie identyfikacji przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni z sektora, dla którego powołano SRK poinformowanie go/ją o możliwości zgłoszenia się do Operatora obsługującego ten sektor;
  • weryfikacja, czy przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia u innego Operatora wdrażającego rekomendacje SRK lub RPK;
  • weryfikacja kwalifikowalności osób do projektu zgodnie z definicją pracownika określoną w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP;
  • sprawdzenie oświadczenia pracownic lub pracowników przedsiębiorstwa o jednorazowym udziale w projekcie w ramach naboru „Kluczowe kompetencje dla sektorów”;

 

Jeśli będzie taka potrzeba, pomoc przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni w zakresie:

  • wytypowania pracowników lub pracownic, którzy zostaną delegowani do udziału w projekcie lub
  • wyboru usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK lub RPK, w tym weryfikację kart usług rozwojowych. Weryfikacja będzie dotyczyć poprawności wypełnienia karty usługi rozwojowej pod kątem jej zgodności z wymogami naboru (m.in. cel usługi, ocena zgodności doświadczenia trenerów lub trenerek, doradców lub doradczyń z rekomendacjami, czy zachowany jest właściwy standard usługi, czy wymienione w karcie usługi rozwojowej efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w rekomendacjach, zachowane są limity w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej).

Należy pamiętać, że wybór usługodawców usług rozwojowych następuje w szczególności za pośrednictwem BUR przy technicznym wsparciu Beneficjenta lub partnera, przy czym pod pojęciem wsparcia technicznego zapewnionego przez Beneficjenta lub partnera na rzecz przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni rozumie się m.in. pomoc w obsłudze BUR, przegląd dostępnej oferty, wyszukiwanie adekwatnej do potrzeb usługi rozwojowej.

Answer
Pytanie #12648 Kopiuj link

W przedmiotowym pytaniu poruszone zostały dwie odrębne kwestie.

Pierwszą z nich jest ocena potencjału społecznego wnioskodawcy ocenianego w ramach kryteriów merytorycznych punktowych, druga to spełnienie kryterium dostępu nr 9 tj. „Wnioskodawca lub partner w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu zrealizował lub realizuje co najmniej jeden projekt finansowany ze środków publicznych, w ramach którego udzielił pomocy de minimis minimum 50 przedsiębiorcom”. W przypadku niewykazania projektu spełniającego powyższe warunki projekt nie spełni kryterium dostępu i tym samym nie otrzyma dofinansowania.

W przypadku potencjału społecznego oceniane jest doświadczenie wnioskodawcy lub partnerów (jeśli dotyczy) w okresie 3 lat przed terminem złożenia wniosku w 3 aspektach:

  1. w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  2. na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  3. na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Jeżeli wnioskodawca nie realizował projektu ogólnopolskiego i nie złożył wniosku w partnerstwie, w którym partner wykaże spełnienie powyższego kryterium nie otrzyma automatycznie negatywnej oceny pod warunkiem spełnienia dwóch pozostałych kryteriów z punktu 1 i 2 dot. grupy docelowej oraz obszaru. Zostaną mu odjęte punkty za niewykazanie doświadczenia w realizacji projektu na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Answer
Pytanie #12647 Kopiuj link

W celu weryfikacji spełnienia kryterium dostępu nr 4 mówiącym o wartości alokacji dla grupy 0 oraz dla sektora wchodzącego w skład danej grupy określonej w załączniku do fiszki naboru prawidłowy byłby podział  zadania 1 oraz 4, o których mowa powyżej na wydatki dotyczące grupy 0 oraz osobno dla sektora.

Answer
Pytanie #12646 Kopiuj link

Wskazany w RWP limit 30% wniesienia wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników odnosi się do całego budżetu projektu. 

Answer
Pytanie #12645 Kopiuj link

Tak, w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, istnieje możliwość, aby w osobnej pozycji budżetowej uwzględnić koszty delegacji tych osób, związanych z realizacją monitoringu usług stacjonarnych. Należy jednakże pamiętać, że analogicznie jak w przypadku opisanym w pkt 1 suma wartości pozycji wykazanych w zadaniu nie może przekroczyć wartości wskazanych w załączniku nr 12 do Regulaminu.

Answer
Pytanie #12644 Kopiuj link

Istnieje możliwość zatrudnienia personelu projektu tj. na umowę o pracę i wykazać etat bądź jego część. Pozycja ta powinna być uzasadniona w kontekście zasadności poniesienia kosztu w związku z wymogiem, że Operator będzie zobowiązany zmonitorować łącznie minimum 10% usług rozwojowych (szkoleń i doradztwa), z których pracownicy lub pracownice przedsiębiorstw skorzystali w ramach projektu.

Należy wziąć pod uwagę, że koszt pozycji nie może przekroczyć wartości wskazanych w załączniku nr 12 do Regulaminu tj. Zestawienie standardów i cen rynkowych.

Np. w przypadku monitoringu 10 usług stacjonarnych koszt nie może przekroczyć 12 881,20 zł. I na tą też kwotę mogłaby maksymalnie opiewać wartość wynagrodzenia wypłacanego na postawie umowy o pracę (należałoby ustalić odpowiedni % etatu).

Answer
Pytanie #12643 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami dokumentacji naboru, czynności związane z aktywną rekrutacją (która jest kosztem bezpośrednim w projekcie):

  • Operatorzy mają obowiązek przeprowadzenia w ramach projektu aktywnych działań rekrutacyjnych w celu pozyskania uczestniczek lub uczestników do projektu, tj.:
    • merytoryczną ocenę dokumentów składanych przez uczestników lub uczestniczki, w tym m.in.: weryfikację podmiotu i jego wielkości (w tym powiązań osobowo-kapitałowych), formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, w szczególności, czy zostały wpisane na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy (jeśli dotyczy);
    • weryfikację przynależności do sektora zgodnie z definicjami sektorów przyjętymi przez Radę Programową ds. kompetencji lub potwierdzenie braku przynależności do sektorów, dla których powołano SRK;
    • ustalenie na podstawie lit. a i b możliwego do udzielenia wsparcia;
    • w razie identyfikacji przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni z sektora, dla którego powołano SRK poinformowanie go/ją o możliwości zgłoszenia się do Operatora obsługującego ten sektor;
    • weryfikacji, czy przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia u innego Operatora wdrażającego rekomendacje SRK lub RPK;
    • kwalifikowalność osób do projektu zgodnie z definicją pracownika określoną w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP;
    • oświadczenia pracownic lub pracowników przedsiębiorstwa o jednorazowym udziale w projekcie w ramach naboru „Kluczowe kompetencje dla sektorów”;
  • Jeśli będzie taka potrzeba, pomoc przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni w zakresie:
    • wytypowania pracowników lub pracownic, którzy zostaną delegowani do udziału w projekcie lub
    • wyboru usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK lub RPK, w tym weryfikację kart usług rozwojowych. Weryfikacja będzie dotyczyć poprawności wypełnienia karty usługi rozwojowej pod kątem jej zgodności z wymogami naboru (m.in. cel usługi, ocena zgodności doświadczenia trenerów lub trenerek, doradców lub doradczyń z rekomendacjami, czy zachowany jest właściwy standard usługi, czy wymienione w karcie usługi rozwojowej efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w rekomendacjach, zachowane są limity w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej).

Wybór usługodawców usług rozwojowych następuje w szczególności za pośrednictwem BUR przy technicznym wsparciu Beneficjenta lub partnera.

Pod pojęciem wsparcia technicznego zapewnionego przez Beneficjenta lub partnera na rzecz przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni rozumie się m.in. pomoc w obsłudze BUR, przegląd dostępnej oferty, wyszukiwanie adekwatnej do potrzeb usługi rozwojowej.

Answer
Pytanie #12642 Kopiuj link

Zgodnie z Ustawą o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U.2025.0.98), art. 6b, ustęp 1a:

Przez podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców rozumie się w szczególności:

  • organ prowadzący szkołę lub placówkę działającą w systemie oświaty;
  • uczelnię;
  • podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  • inną osobę prawną, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność szkoleniową;
  • przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie szkoleń.

Answer
Pytanie #12641 Kopiuj link

W tym roku zostały powołane nowe rady sektorowe ds. kompetencji w 29 sektorach gospodarki. Rady te stworzą nowe rekomendacje, które będą wdrażane w ramach naboru "Kluczowe kompetencje dla sektorów". Lista sektorów, w których będzie realizowane wsparcie jest załącznikiem nr 14 do Regulaminu naboru na stronie  Kluczowe kompetencje dla sektorów - PARP - Centrum Rozwoju MŚP

Answer
Pytanie #12640 Kopiuj link

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (RWP) w ramach Zadania 2 i 3 należy opisać działania podejmowane przez Operatora w kontekście realizacji usług rozwojowych na rzecz przedsiębiorców i przedsiębiorczyń i ich pracowników lub pracownic, realizowanych co do zasady za pośrednictwem BUR.

W tym zadaniu Wnioskodawca opisuje sposób współpracy z przedsiębiorcą lub przedsiębiorczynią od momentu podpisania umowy do momentu rozliczenia usługi rozwojowej wynikającej z rekomendacji. Należy opisać sposób postępowania w przypadku niedostępności usługi rozwojowej w BUR. Sama treść rekomendacji na bieżącym etapie nie ma znaczenia dla realizacji tych zadań. Wsparcie wynikające z rekomendacji będzie realizowane co do zasady, za pośrednictwem firm szkoleniowych wpisanych do BUR.

Opis zadań powinien być zgodny z zapisami Instrukcji wypełniania wniosków o dofinansowanie. Pomocny w tym zakresie jest również załącznik 10 do RWP tj. Proces udzielania wsparcia.

Answer
Pytanie #12639 Kopiuj link

Kwoty alokacji na poszczególne sektory gospodarki wskazane w załączniku nr 14 do Regulaminu wyboru projektów uwzględniają zarówno dofinansowanie jak i wkład prywatny. Nie jest to zatem jedynie kwota dofinansowania, a wskaźniki podane w dokumencie wynikają z ilorazu wartości alokacji (dofinansowanie plus wkład prywatny) oraz wartości wsparcia na uczestnika tj. 14 615, 38 zł (ewentualnie uwzględniają zaokrąglenia matematyczne).

Potwierdzam, że określona w podrozdziale 5.6 ust 2 Regulaminu wyboru projektów wartość 30% wkładu wniesionego w postaci wynagrodzeń dotyczy wkładu w całkowitym budżecie projektu. Nie jest to wartość wkładu wnoszonego przez uczestnika.

Answer
Pytanie #12638 Kopiuj link

W odniesieniu do pytania A:

Lepszym rozwiązaniem pod kątem monitorowania będzie wpisanie dwóch oddzielnych wskaźników. Osobny wskaźnika dla 25% w pierwszym roku realizacji projektu i osobny dla 50% w drugim.

Jeśli chodzi o pytanie B:

Wsparcie techniczne nie jest elementem aktywnej rekrutacji i ma miejsce już po zrekrutowaniu uczestników i podpisaniu z nimi umowy. Może być zatem finansowane z kosztów pośrednich. Dokładna informacja jakie działania mieszczą się w zadaniu aktywnej rekrutacji precyzuje załącznik nr 12 do Regulaminu tj. Zestawienie standardów i cen rynkowych.

Ad do pytania C:

Załącznik nr 12 do Regulaminu tj. Zestawienie standardów i cen rynkowych uwzględnia koszt jednej wizyty monitoringowej. Nie jest wskazana liczba osób ją przeprowadzających, niemniej koszt usługi nie może być wyższy niż w zestawieniu.

Answer
Pytanie #12637 Kopiuj link

Wg PARP „system Operatora” jest narzędziem niezbędnym przy wdrażaniu projektu, a nie produktem oznaczonym jako utwór udostępnianym na podstawie licencji Creative Commons. Zgodnie z:

  • Zasadami finansowania: 1.15 Wymogi związane z zapewnieniem otwartego dostępu do produktów FERS Otwarty dostęp opinii publicznej w ramach licencji otwartej typu „Creative Commons” („CC”) jest podstawowym warunkiem zarządzania produktami FERS, zgodnie z regulacjami § 25 wzoru umowy o dofinansowanie. Jest to związane z prawami autorskimi do produktów FERS będących utworami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022, poz. 2509, z późn. zm.)
  • Zgodnie z § 25 wzoru umowy o dofinansowanie, sposób publikacji produktów FERS określa IP. Niemniej w celu przyjęcia w miarę jednolitego podejścia do sposobu, w jaki publikowane będą efekty wdrażania FERS, IZ zaleca przyjęcie poniższych sposobów:
    • publikacja produktów FERS na stronach internetowych IP, umożliwiając pobieranie wszystkim zainteresowanym produktów oznaczonych jako utwór udostępniany na podstawie, wybranej przez IP, licencji Creative Commons;
    • zobowiązanie beneficjenta do publikacji na jego stronie internetowej produktów FERS z odpowiednim oznaczeniem utworu, w zależności od rodzaju wybranej przez IP, licencji Creative Commons oraz do zapewnienia dostępu do produktów FERS poprzez stronę internetową IP (link do strony internetowej beneficjenta, na której publikowane są produkty FERS).

Answer
Pytanie #12636 Kopiuj link

Zgodnie z załącznikiem nr 10 – Proces udzielania wsparcia: „Przynależność” do sektora należy weryfikować zgodnie z definicją sektora przyjętą przez Radę Programową ds. kompetencji - Uchwała Rady Programowej ds. kompetencji dotyczącej listy sektorów, w których Prezes PARP powierzyła organizację i prowadzenie sektorowych rad ds. kompetencji (na dzień ogłoszenia naboru obowiązuje uchwała nr 2/2024, która może podlegać aktualizacji). Lista sektorów, Załącznik nr 1 do ogłoszenia: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/sektorowe-rady-ds-kompetencji#radaprogramowa .

Podczas rekrutacji przedsiębiorca powinien udokumentować spełnienie definicji sektora (identyfikowane w PKD, KRS, CEiDG/ obszar działalności sektora/kluczowe stanowiska/zawody/kompetencje w sektorze, które zapewniają realizację procesów biznesowych).

- W przypadku weryfikacji przynależności przedsiębiorcy do sektora za pomocą PKD, nie wymagane jest PKD główne.

- W przypadku, gdy przynależność do sektora będzie weryfikowana poprzez obszar działalności sektora lub kluczowe stanowiska/zawody/kompetencje w sektorze, przedsiębiorca będzie zobowiązany przedstawić dokumenty potwierdzające powyższe np. faktury, umowy itp.

Należy wziąć pod uwagę, że udzielenie wsparcia powinno również wynikać z subiektywnej potrzeby przedsiębiorstwa.

Answer
Pytanie #12635 Kopiuj link

Operatorzy są zobowiązani  opublikować harmonogram rekrutacji do projektu przygotowany w rundach najpóźniej na 14 dni przed planowanym otwarciem pierwszej rundy rekrutacji, przy czym powinna ona rozpocząć się nie później niż w czwartym miesiącu realizacji projektu, albo w ciągu jednego miesiąca od otrzymania rekomendacji SRK lub RPK; informować o zmianie terminu rozpoczęcia danej rundy rekrutacji (wskazać nowy termin) –  z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnej daty rozpoczęcia danej rundy rekrutacji;  informować o dacie zamknięcia danej rundy rekrutacji – niezwłocznie po uzyskaniu informacji o osiągnięciu planowanej liczby zgłoszeń.

Answer
Pytanie #12634 Kopiuj link

Na stronie internetowej projektu Operatorzy zobowiązani są opublikować co najmniej 30 dni przed ogłoszeniem pierwszej rundy rekrutacji projekt regulaminu rekrutacji z załącznikami. Wzór regulaminu rekrutacji zawierający obligatoryjne postanowienia, PARP przekaże Operatorom najpóźniej w ciągu 30 dni roboczych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Operatorzy powinni uzupełnić regulamin rekrutacji o dodatkowe zapisy wynikające w szczególności z treści wniosku o dofinansowanie, przy czym postanowienia te nie mogą być sprzeczne z przekazanym Operatorom przez PARP wzorem regulaminu rekrutacji.

Załącznikiem do regulaminu rekrutacji będzie wzór karty usługi oraz ankieta oceniająca usługę rozwojową dla wsparcia realizowanego poza BUR9 , a także załącznik dotyczący identyfikacji sektorów Regulamin rekrutacji nie podlega akceptacji PARP, jednak może zostać zweryfikowany na każdym etapie realizacji projektu. W przypadku stwierdzenia sprzeczności między postanowieniami regulaminu rekrutacji stosowanego przez Operatorów a RWP lub wzorem regulaminu rekrutacji, PARP ma prawo nałożyć korektę w wysokości 5% na koszty pośrednie Operatorów zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu;

Answer
Pytanie #12633 Kopiuj link

Operatorzy są zobowiązani stworzyć i prowadzić stronę internetową projektu, opracowaną zgodnie z informacjami zawartymi w załączniku nr 13 do RWP. Operatorzy przekażą adres strony internetowej projektu do PARP w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu. W przypadku niedochowania terminu, na Operatorów zostanie nałożona korekta finansowa zgodnie z umową o dofinansowanie.

Answer
Pytanie #12632 Kopiuj link

Data zakończenia projektu nie może być późniejsza niż 31 grudnia 2029 roku, przy czym okres realizacji projektu musi odpowiadać warunkom podanym w odpowiednim ogłoszeniu o konkursie lub regulaminie wyboru projektów. Końcowa data realizacji projektu nie musi uwzględniać czasu na złożenie końcowego wniosku o płatność i finalne rozliczenie projektu, w tym dokonywanie ostatecznych płatności związanych z realizacją projektu. Możliwe jest bowiem ponoszenie wydatków po okresie realizacji projektu, pod warunkiem, że wydatki te odnoszą się do tego okresu, zostaną poniesione do 31 grudnia 2029 roku i zostaną uwzględnione we wniosku o płatność końcową.

Answer
Pytanie #12631 Kopiuj link

Beneficjent zobowiązuje się do wykorzystywania CST2021 w procesie rozliczania Projektu oraz komunikowania się z Instytucją Pośredniczącą. Wykorzystanie CST2021 obejmuje co najmniej przesyłanie:

  • wniosków o płatność;
  • dokumentów potwierdzających kwalifikowalność wydatków ponoszonych w ramach Projektu i wykazywanych we wnioskach o płatność;
  • danych uczestników Projektu i podmiotów obejmowanych wsparciem;
  • harmonogramu płatności;
  • informacji o zamówieniach publicznych o wartości równej lub wyższej niż progi unijne
  • w rozumieniu art. 3 ustawy Pzp;
  • innych dokumentów związanych z realizacją Projektu, w tym niezbędnych do przeprowadzenia kontroli Projektu oraz wymiany dokumentacji pokontrolnej.

Przekazanie drogą elektroniczną dokumentów, o których mowa w pkt 2, 3, 5 i 6, nie zdejmuje z Beneficjenta i Partnerów obowiązku przechowywania oryginałów dokumentów i ich udostępniania podczas kontroli na miejscu.

Answer
Pytanie #12630 Kopiuj link

Zabezpieczeniem należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy jest weksel in blanco, składany przed wypłatą pierwszej transzy dofinansowania, nie później niż w terminie 15 dni roboczych od dnia zawarcia umowy, opatrzony klauzulą „nie na zlecenie” z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z wypełnioną deklaracją wystawcy weksla in blanco, których wzór stanowi załącznik nr 13 do umowy.

Answer
Pytanie #12629 Kopiuj link

Beneficjent składa pierwszy wniosek o płatność, będący podstawą wypłaty pierwszej transzy dofinansowania w terminie do 10 dni roboczych od dnia, który jest późniejszy: podpisania umowy, albo dnia rozpoczęcia realizacji Projektu, albo dnia przyjęcia przez Instytucję Pośredniczącą zabezpieczenia prawidłowej realizacji Projektu.

Answer
Pytanie #12628 Kopiuj link

W związku z realizacją Projektu Beneficjent oraz odpowiednio Partner/rzy zobowiązuje / zobowiązują się w szczególności do:

  • osiągnięcia wskaźników produktu oraz rezultatu określonych we Wniosku;
  • terminowej realizacji Projektu w oparciu o harmonogram określony we Wniosku;
  • stosowania wytycznych, o których mowa w § 6, na zasadach tam opisanych;
  • rozliczenia całości dofinansowania na zasadach opisanych w § 12;
  • poddania się kontroli na zasadach opisanych w § 20;
  • zbierania danych osobowych uczestników Projektu oraz podmiotów obejmowanych wsparciem zgodnie z zakresem określonym w załączniku nr 4 do umowy i na warunkach określonych w Wytycznych monitorowania oraz niezwłoczne wprowadzanie ich do CST2021;
  • przetwarzania danych osobowych zgodnie z RODO;
  • zachowania trwałości Projektu lub rezultatów, o ile tak przewiduje Wniosek 46;
  • udzielania podmiotom wsparcia objętego pomocą de minimis zgodnie z Regulaminem wyboru projektów naboru nr FERS.01.03-IP.09-001/25 i wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących, w szczególności Rozporządzenia PARP oraz weryfikacji poziomu otrzymanej pomocy de minimis w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej przed udzieleniem pomocy de minimis;
  • zobligowania uczestników Projektu, na etapie ich rekrutacji do Projektu, do przekazania informacji dotyczących ich sytuacji po zakończeniu udziału w Projekcie (do 4 tygodni od zakończenia udziału) zgodnie z zakresem danych określonych w Wytycznych monitorowania (tzw. wspólne wskaźniki rezultatu bezpośredniego);
  • przestrzegania zasad równościowych oraz zapisów KPP i KPON na wszystkich etapach wdrażania Projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów;
  • realizacji działań informacyjnych i promocyjnych na zasadach opisanych w § 24;
  • udzielania wsparcia przedsiębiorcom zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (nabór nr FERS.01.03-IP.09-001/25 oraz zgodnie z obowiązującym Regulaminem Bazy Usług Rozwojowych;
  • realizacji kontroli w odniesieniu do uczestników Projektu na dokumentach w siedzibie przedsiębiorcy oraz w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa). Wizyta monitoringowa realizowana jest przez Beneficjenta na podstawie wydanego przez IP upoważnienia, którego wzór stanowi Załącznik nr 14 do umowy;
  • przekazywania informacji o przeprowadzonych wizytach monitoringowych we wnioskach o płatność.

Answer
Pytanie #12627 Kopiuj link

Wkład własny w postaci opłaty oznacza to środki wnoszone przez przedsiębiorcę zgodnie z § 14 Rozporządzenia PARP, które zostaną przeznaczone na pokrycie części kosztów usług rozwojowych. Przez wkład własny przedsiębiorcy należy rozumieć środki, które nie pochodzą ze środków publicznych, w szczególności w formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji lub poręczeń udzielonych na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku a także środkami z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i Funduszu Spójności.

Answer
Pytanie #12626 Kopiuj link

CST2021 oznacza to Centralny system teleinformatyczny wykorzystywany w procesie rozliczania Projektu oraz komunikowania się z Instytucją Pośredniczącą.

Answer
Pytanie #12625 Kopiuj link

Administrator Bazy Usług Rozwojowych (Administrator Bazy) oznacza to podmiot odpowiedzialny za nadzorowanie prawidłowego funkcjonowania Bazy, zarządzanie kontami i uprawnieniami użytkowników Bazy oraz dbający o bezpieczeństwo Bazy i zawartych w nim danych. Rolę Administratora Bazy pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Answer
Pytanie #12624 Kopiuj link

Kwestia podatku od towarów i usług (VAT) została uregulowana w Wytycznych kwalifikowalności. Wnioskodawca ma obowiązek zapoznać się z nimi i stosować je konstruując budżet projektu.
Podatek VAT od wydatków w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), jest kwalifikowalny zgodnie z Podrozdziałem 3.5 Wytycznych kwalifikowalności i pkt 1.7 Zasad finansowania Programu FERS.

Wnioskodawca zobowiązany jest do przeliczenia wartości projektu na podstawie kursu EUR na dzień ogłoszenia Naboru który wynosi 4,2475 PLN12.

W przypadku projektów o wartości mniejszej niż 5 mln EUR kwalifikowalność podatku VAT nie jest badana, a sam podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym, dlatego budżet takiego projektu powinien być przedstawiany wg wartości brutto. W związku z tym nie ma konieczności składania przez Beneficjenta lub partnerów oświadczenia o braku możliwości odliczania podatku VAT.

Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego.

Answer
Pytanie #12623 Kopiuj link

Wnioskodawca zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego w wysokości co najmniej 10% i nie więcej niż 17,48% wartości kosztów kwalifikowanych projektu. Wkład własny może być wnoszony wyłącznie przez przedsiębiorców biorących udział w usługach.

Wnioskodawca jest zobowiązany uwzględnić w budżecie projektu wkład własny wnoszony przez przedsiębiorców zarówno w postaci opłaty, jak i w postaci kosztów wynagrodzeń pracowników lub pracownic uczestniczących w usługach szkoleniowych, przy czym wkład wnoszony w postaci kosztów wynagrodzeń nie może być wyższy niż 30% wartości całego wkładu własnego.
Warunkiem udzielenia wsparcia na usługi szkoleniowe jest wniesienie przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorczynię wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kosztów usługi szkoleniowej w postaci:

  • opłaty lub
  • kosztów wynagrodzeń uczestników/uczestniczek szkoleń

W przypadku wniesienia wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni stanowi różnica między kosztem usługi a wysokością opłaty. W przypadku wniesienia wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni stanowi koszt usługi.

Warunkiem udzielenia wsparcia na usługi doradcze z efektem edukacyjnym jest wniesienie przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorczynię wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kosztów usługi doradczej w postaci opłaty. Wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni stanowi różnica między kosztem usługi a wysokością opłaty.

W następujących przypadkach jedyną dopuszczalną formą wniesienia wkładu własnego jest wkład własny w postaci opłaty:

  • usługa rozwojowa w formie szkoleń realizowanych poza godzinami pracy uczestników/uczestniczek danej formy wsparcia,
  • usługa rozwojowa w formie doradztwa.

Wydatki na wynagrodzenia nie mogą przekroczyć wysokości wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorczynię.

Answer
Pytanie #12622 Kopiuj link

Dostępna w ramach Naboru alokacja to 361 000 000,00 zł, w tym kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów to 324 900 000,00 zł.

Maksymalne kwoty alokacji w ramach grup sektorów znajdują się w załączniku do RWP nr 14 Lista 29 grup sektorów gospodarki oraz alokacja na każdą grupę.

Answer
Pytanie #12621 Kopiuj link

Celem naboru jest wybór projektów, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego działania FERS 01.03., tj. wspierania dostosowania pracownic lub pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspierania aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia. Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji projektów wdrażających rekomendacje rad sektorowych ds. kompetencji oraz Rady Programowej ds. kompetencji.

Projekty wybrane w naborze będą dotyczyć usług rozwojowych o charakterze szkoleniowym lub doradczym z efektem edukacyjnym dla przedsiębiorców i przedsiębiorczyń i ich pracowników lub pracownic, w ramach których nabędą lub podniosą swoje kompetencje w obszarach wynikających z ww. rekomendacji.

Answer
Pytanie #12620 Kopiuj link

Negocjacje muszą się zakończyć w ciągu 15 dni roboczych od dnia podjęcia negocjacji. Jeżeli przed upływem tego terminu nie zostanie uzgodnione wspólne stanowisko, wówczas negocjacje kończą się wynikiem negatywnym.

Answer
Pytanie #12619 Kopiuj link

Wnioskodawca może wycofać wniosek o dofinansowanie w każdym momencie przeprowadzania procedury wyboru projektu do dofinansowania. Oświadczenie o wycofaniu wniosku o dofinansowanie wymaga zachowania formy pisemnej lub elektronicznej przesłanej za pośrednictwem systemu SOWA EFS.

Answer
Pytanie #12618 Kopiuj link

Wniosek o dofinansowanie w ramach prowadzonego Naboru jest składany wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem SOWA EFS dostępnego na stronie internetowej pod adresem https://www.sowa2021.efs.gov.pl. Wniosek o dofinansowanie złożony poza systemem SOWA EFS nie będzie rozpatrywany

Answer
Pytanie #12617 Kopiuj link

Dofinansowanie nie może zostać udzielone podmiotom wykluczonym z możliwości otrzymania dofinansowania:

  • na podstawie art. 6b ust. 3 ustawy o PARP;
  • na podstawie art. 207 ust. 4 ufp;
  • na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1745) lub art. 9 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2023 r. poz. 659 z późn. zm.); 17
  • na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
  • na podstawie przepisów prawa unijnego i krajowego wprowadzającego sankcje wobec podmiotów i osób, które w bezpośredni lub pośredni sposób wspierają działania wojenne Federacji Rosyjskiej lub są za nie odpowiedzialne .

Answer
Pytanie #12616 Kopiuj link

O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się następujące podmioty:

  • przedsiębiorcy;
  • podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego;
  • podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
  • partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324, z późn. zm.);
  • organizacje pracodawców i organizacje związkowe, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.);
  • podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.);
  • stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

Answer
Pytanie #12615 Kopiuj link

Projekt rozpoczyna się nie później niż 1 stycznia 2026 r., a kończy się nie później niż 31 grudnia 2029 r. Jednocześnie projekt nie może trwać krócej niż 36 miesięcy.

Answer
Pytanie #12614 Kopiuj link

Odbiorcami wsparcia w ramach projektu mogą być pracownicy lub pracownice mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw z sektorów wchodzących w skład danej grupy sektorów określonej w załączniku do fiszki, przy czym pracownicy lub pracownice dużych przedsiębiorstw nie mogą stanowić więcej niż 40% osób objętych wsparciem w projekcie.

Answer
Pytanie #12613 Kopiuj link

Weksel może zostać zniszczony z urzędu.

Answer
Pytanie #12612 Kopiuj link

Zwrot lub zniszczenie następuje po spełnieniu warunków określonych w umowie, a w przypadku rozwiązania umowy lub żądania zwrotu dofinansowania – po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań wobec Agencji.

Answer
Pytanie #12611 Kopiuj link

Dopuszczalny jest jedynie odręczny podpis osoby składającej; weksel nie może zostać podpisany elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Answer
Pytanie #12610 Kopiuj link

Dodatkowe zabezpieczenie jest wymagane, gdy wartość zaliczki przekracza 10 mln zł lub gdy łączna wartość zaliczek z kilku równocześnie realizowanych umów przekracza 10 mln zł.

Answer
Pytanie #12609 Kopiuj link

Okres obowiązywania zabezpieczenia upływa nie wcześniej niż 6 miesięcy od dnia zakończenia realizacji projektu objętego umową o dofinansowanie.

Answer
Pytanie #12608 Kopiuj link

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić spełnienie kryteriów dostępu, w tym kryterium nr 4 dot. wartości budżetu projektu w kontekście alokacji na daną grupę sektora, alokacji na grupę 0 i alokacji sektor wchodzący w skład danej grupy. Kryterium brzmi: „Budżet projektu na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu stanowi: a) nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla danej grupy sektorów określonej w załączniku do fiszki naboru oraz b) sumę wartości stanowiących nie mniej niż 99% i nie więcej niż 100% wartości alokacji dla grupy 0 oraz dla sektora wchodzącego w skład danej grupy określonej w załączniku do fiszki naboru, przy założeniu, że średni koszt wsparcia w ramach projektu na osobę nie może przekroczyć 14 615,38 zł”. W celu jak największej przejrzystości możliwa jest taka konstrukcja budżetu, która pokaże podział wszystkich zadań osobno na grupę 0, osobno dla sektora wchodzącego w skład danej grupy. Kryterium dostępu mówi o wartości alokacji, a nie wyłącznie zadaniu dot. realizacji usług rozwojowych. Wartości alokacji, o których mowa w kryterium zostały wskazane w załączniku nr 14 do RWP. Ponieważ kryterium nie podlega poprawie proszę o wykazanie jego spełnienia z należytą starannością, tak by nie pozostawiać oceniającym wątpliwości co do jego spełnienia. Konstrukcja budżetu leży w kompetencji Wnioskodawcy i od niego zależy w jaki sposób dokona jego wypełnienia.

Answer
Pytanie #12607 Kopiuj link

Jest to przykładowy formularz budżetu, ale konieczny jako załącznik do wniosku o dofinansowanie. Należy go dostosować, wypełnić i złożyć razem z wnioskiem o dofinansowanie.

Answer
Pytanie #12606 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami dokumentacji naboru, czynności związane z aktywną rekrutacją (która jest kosztem bezpośrednim w projekcie) to:

1. merytoryczna ocena dokumentów składanych przez uczestników lub uczestniczki, w tym m.in.: weryfikację podmiotu i jego wielkości (w tym powiązań osobowo-kapitałowych), formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, w szczególności, czy zostały wpisane na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 tej ustawy (jeśli dotyczy);

2. weryfikacja przynależności do sektora zgodnie z definicjami sektorów przyjętymi przez Radę Programową ds. kompetencji lub potwierdzenie braku przynależności do sektorów, dla których powołano SRK;

3. ustalenie możliwego do udzielenia wsparcia;

4. w razie identyfikacji przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni z sektora, dla którego powołano SRK poinformowanie go/ją o możliwości zgłoszenia się do Operatora obsługującego ten sektor;

5. weryfikacja, czy przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia u innego Operatora wdrażającego rekomendacje SRK lub RPK;

6. weryfikacja kwalifikowalności osób do projektu zgodnie z definicją pracownika określoną w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP;

7. sprawdzenie oświadczenia pracownic lub pracowników przedsiębiorstwa o jednorazowym udziale w projekcie w ramach naboru „Kluczowe kompetencje dla sektorów”;

Jeśli będzie taka potrzeba, pomoc przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni w zakresie wytypowania pracowników lub pracownic, którzy zostaną delegowani do udziału w projekcie, lub wyboru usług rozwojowych wynikających z rekomendacji SRK lub RPK, w tym weryfikację kart usług rozwojowych. Weryfikacja będzie dotyczyć poprawności wypełnienia karty usługi rozwojowej pod kątem jej zgodności z wymogami naboru (m.in. cel usługi, ocena zgodności doświadczenia trenerów lub trenerek, doradców lub doradczyń z rekomendacjami, czy zachowany jest właściwy standard usługi, czy wymienione w karcie usługi rozwojowej efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w rekomendacjach, zachowane są limity w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej). Należy pamiętać, że wybór usługodawców usług rozwojowych następuje w szczególności za pośrednictwem BUR przy technicznym wsparciu Beneficjenta lub partnera, przy czym pod pojęciem wsparcia technicznego zapewnionego przez Beneficjenta lub partnera na rzecz przedsiębiorcy lub przedsiębiorczyni rozumie się m.in. pomoc w obsłudze BUR, przegląd dostępnej oferty, wyszukiwanie adekwatnej do potrzeb usługi rozwojowej.

Answer
Pytanie #12605 Kopiuj link

W przedmiotowym pytaniu poruszone zostały dwie odrębne kwestie. Pierwszą z nich jest ocena potencjału społecznego wnioskodawcy ocenianego w ramach kryteriów merytorycznych punktowych, druga to spełnienie kryterium dostępu nr 9 tj. „Wnioskodawca lub partner w okresie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu zrealizował lub realizuje co najmniej jeden projekt finansowany ze środków publicznych, w ramach którego udzielił pomocy de minimis minimum 50 przedsiębiorcom”. W przypadku niewykazania projektu spełniającego powyższe warunki projekt nie spełni kryterium dostępu i tym samym nie otrzyma dofinansowania. W przypadku potencjału społecznego oceniane jest doświadczenie wnioskodawcy lub partnerów (jeśli dotyczy) w okresie 3 lat przed terminem złożenia wniosku w 3 aspektach: 1. w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu, 2. na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu, 3. na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu. Jeżeli wnioskodawca nie realizował projektu ogólnopolskiego i nie złożył wniosku w partnerstwie, w którym partner wykaże spełnienie powyższego kryterium nie otrzyma automatycznie negatywnej oceny pod warunkiem spełnienia dwóch pozostałych kryteriów z punktu 1 i 2 dot. grupy docelowej oraz obszaru. Zostaną mu odjęte punkty za niewykazanie doświadczenia w realizacji projektu na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Brak wyników

Filters:

COM_CONTENT_FITLERS_CLOSE

COM_QUESTIONS_FILTERS_RTAGS_LABEL
Pomoc