Wsparcie firm w okresowych trudnościach - oferta dla operatorów

Na pytania przedsiębiorców i beneficjentów odpowiadają eksperci z PARP

Zobacz szczegóły finansowania

Filtry
Przeglądasz 33 elementów z 33
Odpowiedź
Pytanie #10891 Kopiuj link

Grupę docelową projektu stanowią przedsiębiorcy z sektora MŚP (w tym samozatrudnieni), którzy aktywnie wykonują swoją działalność gospodarczą, zarejestrowaną minimum 12 miesięcy przed dniem rozpoczęcia naboru do projektu, i znajdują się w okresowych trudnościach. Jednym z kryteriów ocenianych na etapie oceny merytorycznej jest adekwatność doświadczenia Wnioskodawcy na rzecz grupy docelowej, do której będzie kierowane wsparcie. W przypadku tego konkursu Wnioskodawca powinien wykazać doświadczenie w realizacji projektów/działań skierowanych do firm (sektor MŚP).

Odpowiedź
Pytanie #10890 Kopiuj link

Aktualizacja odpowiedzi 12.06.24.

Zgodnie z zapisami Proces udzielania wsparcia przez Beneficjentów w ramach konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” przedsiębiorca wypełnia autodiagnozę przed przystąpieniem do projektu. Jednym z pierwszych zadań Operatora na etapie rekrutacji jest weryfikacja kwalifikowalności przedsiębiorcy w projekcie, w tym ocena adekwatności i prawidłowości dokonanej przez przedsiębiorcę Autodiagnozy. Czyli dokumenty umożliwiające weryfikację danych wprowadzonych do autodiagnozy przedsiębiorca powinien udostępnić na etapie rekrutacji. Oczywiście, jeśli zajdzie taka potrzeba, na etapie opracowania Diagnozy kondycji przedsiębiorstwa przez konsultantów, przedsiębiorca jest zobowiązany do dostarczenia kolejnych dokumentów

Zgodnie z zapisami Proces udzielania wsparcia przez Beneficjentów w ramach konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” przedsiębiorca wypełnia diagnozę przed przystąpieniem do projektu. Jednym z pierwszych zadań Operatora na etapie rekrutacji jest weryfikacja kwalifikowalności przedsiębiorcy w projekcie, w tym ocena adekwatności i prawidłowości dokonanej przez przedsiębiorcę Autodiagnozy. Czyli dokumenty umożliwiające weryfikację danych wprowadzonych do autodiagnozy przedsiębiorca powinien udostępnić na etapie rekrutacji. Oczywiście, jeśli zajdzie taka potrzeba, na etapie opracowania Diagnozy kondycji przedsiębiorstwa przez konsultantów, przedsiębiorca jest zobowiązany do dostarczenia kolejnych dokumentów. 

Odpowiedź
Pytanie #10889 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Wytycznych (sekcja 3.3.3 pkt 1) za rozpoczęcie udziału w projekcie, co do zasady uznaje się przystąpienie do pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. I takie też należy przyjąć założenie w przypadku ustalania momentu rozpoczęcia udziału w projekcie uczestników – pracowników zdefiniowanych zgodnie z art.3 ust.3 Ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wskaźniki określone w przywołanych powyżej pkt 1 i pkt 2 odnoszą się do uczestników projektu. 

Odpowiedź
Pytanie #10888 Kopiuj link

W opisanym w pytaniu przypadku jak najbardziej jest możliwe podzielenie zadania/zadań związanych z udzielaniem pomocy de minimis pomiędzy Lidera i partnera projektu. Należy tylko pamiętać, że Partner udziela pomocy de minimis w imieniu Lidera po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia. 

Odpowiedź
Pytanie #10887 Kopiuj link

W ramach potwierdzenia spełnienia przez Wnioskodawcę kryterium dostępu nr 2 Wnioskodawca ma możliwość złożenia własnego oświadczania jako załącznik do wniosku o dofinansowanie lub umieścić oświadczenie jako treść wniosku o dofinansowanie. Co do podpisywania, składanych na potwierdzenie kryterium premiującego nr 2, kopii wniosku końcowego o płatność, to nie ma takiego wymogu. Jednakże należy pamiętać, że to Wnioskodawca odpowiada za prawdziwość i wiarygodność składanych informacji. We wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej oświadczeń w pkt 1 Wnioskodawca potwierdza, że dane zawarte w niniejszym wniosku są zgodne z prawdą. 

Odpowiedź
Pytanie #10884 Kopiuj link

Ad.1 Nie ma możliwości założenia w budżecie projektu dodatkowej rezerwy dotyczącej zrekrutowania większej liczby MŚP niż założono we wniosku. Maksymalny całkowity koszt zadania dotyczącego rekrutacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z iloczynu planowanej do objęcia wsparciem liczby przedsiębiorstw i maksymalnej stawki za zrekrutowanie jednego przedsiębiorcy (samozatrudniony) lub przedsiębiorcy delegującego do udziału w projekcie pracownika/pracowników, zgodnej z taryfikatorem. 

Ad. 2 Sposób konstruowania budżetu uzależniony jest od tego jakie zadania, w tym jakie konkretne działania zaplanował Wnioskodawca. Nie ma obowiązku wykazywania wydatków odnoszących się do wsparcia udzielanego samozatrudnionym, mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom w oddzielnych pozycjach budżetowych w zadaniu dotyczącym wsparcia dla firm. Jednakże przyjęte przez Wnioskodawcę założenia udziału w projekcie konkretnej liczby samozatrudnionych, firm mikro, małych i średnich (w tym liczby pracowników delegowanych z tych przedsiębiorstw) powinny pojawić się w uzasadnieniu wydatków czy też założeniach niezbędnych do przedstawienia sposobu wyliczenia wydatków objętych pomocą publiczną (w tym wnoszonego wkładu własnego) oraz pomocą de minimis. Należy też pamiętać, że przyjęte przez Wnioskodawcę ww. założenia posłużą również do sprawdzenia czy wartości limitów wskazane w kryterium dostępu nr 6 nie zostały przekroczone. Tym samym we wniosku muszą zostać zawarte dane umożliwiające te wyliczenia na etapie oceny. 

Odpowiedź
Pytanie #10883 Kopiuj link

Ad.1 Nie ma możliwości założenia w budżecie projektu dodatkowej rezerwy dotyczącej zrekrutowania większej liczby MŚP niż założono we wniosku. Maksymalny całkowity koszt zadania dotyczącego rekrutacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z iloczynu planowanej do objęcia wsparciem liczby przedsiębiorstw i maksymalnej stawki za zrekrutowanie jednego przedsiębiorcy (samozatrudniony) lub przedsiębiorcy delegującego do udziału w projekcie pracownika/pracowników, zgodnej z taryfikatorem. Ad. 2 Sposób konstruowania budżetu uzależniony jest od tego jakie zadania, w tym jakie konkretne działania zaplanował Wnioskodawca. Nie ma obowiązku wykazywania wydatków odnoszących się do wsparcia udzielanego samozatrudnionym, mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom w oddzielnych pozycjach budżetowych w zadaniu dotyczącym wsparcia dla firm. Jednakże przyjęte przez Wnioskodawcę założenia udziału w projekcie konkretnej liczby samozatrudnionych, firm mikro, małych i średnich (w tym liczby pracowników delegowanych z tych przedsiębiorstw) powinny pojawić się w uzasadnieniu wydatków czy też założeniach niezbędnych do przedstawienia sposobu wyliczenia wydatków objętych pomocą publiczną (w tym wnoszonego wkładu własnego) oraz pomocą de minimis. Należy też pamiętać, że przyjęte przez Wnioskodawcę ww. założenia posłużą również do sprawdzenia czy wartości limitów wskazane w kryterium dostępu nr 6 nie zostały przekroczone. Tym samym we wniosku muszą zostać zawarte dane umożliwiające te wyliczenia na etapie oceny.
 

Odpowiedź
Pytanie #10882 Kopiuj link

Grupę docelową projektu stanowią przedsiębiorcy z sektora MŚP (w tym samozatrudnieni), którzy aktywnie wykonują swoją działalność gospodarczą, zarejestrowaną minimum 12 miesięcy przed dniem rozpoczęcia naboru do projektu, i znajdują się w okresowych trudnościach. Jednym z kryteriów ocenianych na etapie oceny merytorycznej jest adekwatność doświadczenia Wnioskodawcy na rzecz grupy docelowej, do której będzie kierowane wsparcie. W przypadku tego konkursu Wnioskodawca powinien wykazać doświadczenie w realizacji projektów/działań skierowanych do firm (sektor MSP). 

Odpowiedź
Pytanie #10881 Kopiuj link

W pierwszej kolejności należy określić liczbę uczestników projektu. Dzięki temu możliwe będzie wyliczenie średniego kosztu wydatków kwalifikowanych (dofinansowania) na pracownika – należy podzielić całkowitą wartość projektu (w tym przypadku 10 mln zł na zakładaną do objęcia wsparciem liczbę pracowników. Biorąc pod uwagę wartość projektu, aby nie przekroczyć limitu wydatków kwalifikowanych projektu na osobę (kryterium nr 5), w projekcie należy założyć udział maksymalnie 519 osób. Wówczas średni koszt wydatków kwalifikowanych na osobę wyniesie 10 mln zł/519 osób = 19 267,82 i mieści się w limicie wskazanym w kryterium dostępu nr 5. Następnie do przyjętych założeń dotyczących planowanej do objęcia wsparciem liczby firm – 150 (25% jednoosobowe – 30 firm, 55% mikro i małe – 82 firmy oraz 20% średnie – 30 firmy) należy dołożyć założenia dotyczące średniej liczby osób delegowanych z firmy z danej wielkości przedsiębiorstwa. Umożliwi to wyliczenie kosztu wydatków kwalifikowanych na mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwo. W przypadku samozatrudnionych średni koszt wynosi 19 267,82 – delegowana 1 osoba. 

Odpowiedź
Pytanie #10880 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami uzasadnienia do kryterium dostępu nr 2 wykształcenie i doświadczenie ekspertów/konsultantów weryfikowane będzie na etapie realizacji projektu, po zaangażowaniu tych osób do projektu. Dokumentem potwierdzającym posiadane doświadczanie powinny być referencje lub dokumenty równorzędne, z których będzie wynikało kiedy, ile i dla jakich podmiotów opracowano diagnozę/analizę kondycji przedsiębiorstwa na podstawie danych finansowych i pozafinansowych firmy. 

Odpowiedź
Pytanie #10879 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (Rozdział 6 ust. 5) podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis dla przedsiębiorcy są wydatki, o których mowa w podrozdziale 5.4 ust. 5 pkt 2, czyli koszty usług doradczych i szkoleniowych. Tym samym wydatki poniesione w ramach zadania dotyczącego realizacji działań doradczych mających na celu opracowanie  diagnozy kondycji przedsiębiorstwa, jak i zadania dotyczącego refundacji kosztów usług rozwojowych (szkoleniowych lub doradczych) są objęte regułami pomocy de minimis.

Odpowiedź
Pytanie #10878 Kopiuj link

W przypadku, gdy Wnioskodawca zakłada oddelegowanie do projektu pracowników, którzy będą realizowali działania w ramach zadania np. rekrutacja czy monitoring, w budżecie projektu musi wskazać koszt wynagrodzeń tych osób wraz ze wskazaniem zaangażowania etatowego w ramach realizacji danego zadania oraz zakładany okres zatrudnienia. Należy pamiętać, że łączna wartość zadania rekrutacja nie może przekroczyć iloczynu ceny jednostkowej zrekrutowania jednej firmy wskazanej w taryfikatorze i liczby przedsiębiorstw zaplanowanych do objęcia wsparciem w projekcie. Podobne założenia należy przyjąć odpowiednio dla wyliczenia kosztów zadania związanego z monitoringiem. 

Należy jednak pamiętać, że Koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), zwanej dalej: „Kodeksem pracy” lub statystyki publicznej. Szczegółowe zasady dotyczące angażowania i rozliczania personelu projektu zostały wskazane w Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027

Nie ma przeciwwskazań, aby jeden z pracowników wykonywał zadania związane zarówno z rekrutacją czy monitoringiem.  

Odpowiedź
Pytanie #10877 Kopiuj link

W konkursie nie występuję powiązanie mechanizmu poziomu oceny usługi z faktem czy dana osoba nabyła kwalifikacje lub kompetencje czy też nie.

Odpowiedź
Pytanie #10876 Kopiuj link

Zgodnie z brzemieniem kryterium dostępu nr 6 wskazane w kryterium limity odnoszą się do całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu dlatego też przy wyliczaniu/sprawdzaniu tych limitów należy brać pod uwagę wszystkie koszty kwalifikowane projektu przypadające na daną kategorię (wielkość) przedsiębiorstwa.

Odpowiedź
Pytanie #10875 Kopiuj link

Kwestia podatku od towarów i usług (VAT) w projektach składanych w ramach konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” została uregulowana w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały zawarte w Podrozdziale 5.7 Regulaminu wyboru projektu. Zgodnie z zapisami ust. 2 i 4 tego podrozdziału, w przypadku projektów o wartości mniejszej niż 5 mln EUR kwalifikowalność podatku VAT nie jest badana, a sam podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Budżet takiego projektu powinien być przedstawiany wg wartości brutto. 

Ceny określone w zestawieniu standardu i cen rynkowych dla programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach konkursu „wsparcie firm w okresowych trudnościach” zostały określone jako kwoty brutto. 

Odpowiedź
Pytanie #10874 Kopiuj link

Kwestia podatku od towarów i usług (VAT) w projektach składanych w ramach konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” została uregulowana w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały zawarte w Podrozdziale 5.7 Regulaminu wyboru projektu. Zgodnie z zapisami ust. 2 i 4 tego podrozdziału, w przypadku projektów o wartości mniejszej niż 5 mln EUR kwalifikowalność podatku VAT nie jest badana, a sam podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Budżet takiego projektu powinien być przedstawiany wg wartości brutto. 

Ceny określone w zestawieniu standardu i cen rynkowych dla programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach konkursu „wsparcie firm w okresowych trudnościach” zostały określone jako kwoty brutto. 

Odpowiedź
Pytanie #10873 Kopiuj link

Kwestia podatku od towarów i usług (VAT) w projektach składanych w ramach konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” została uregulowana w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały zawarte w Podrozdziale 5.7 Regulaminu wyboru projektu. Zgodnie z zapisami ust. 2 i 4 tego podrozdziału, w przypadku projektów o wartości mniejszej niż 5 mln EUR kwalifikowalność podatku VAT nie jest badana, a sam podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Budżet takiego projektu powinien być przedstawiany wg wartości brutto. 

Ceny określone w zestawieniu standardu i cen rynkowych dla programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach konkursu „wsparcie firm w okresowych trudnościach” zostały określone jako kwoty brutto. 

Odpowiedź
Pytanie #10872 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Procesu udzielania wsparcia do zadań Operatora należy miedzy innymi weryfikacja i akceptacja kart wybieranych przez przedsiębiorców usług rozwojowych, wsparcie techniczne przedsiębiorcy przy poruszaniu się po BUR, nadanie numeru ID, weryfikacja uczestników pod kątem ewentualnego uczestnictwa w usługach zgłoszonych do akceptacji przez innych Odbiorców wsparcia, czy też weryfikacja dokumentów rozliczeniowych składanych przez przedsiębiorcę itp. Wydatki związane z realizacją tych działań stanowią koszty pośrednie projektu EFS+ i są wskazane w Podrozdziale 3.12., pkt 3) Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 i nie mogą być wykazywane w kosztach bezpośrednich projektu. 

Odpowiedź
Pytanie #10871 Kopiuj link

Podstawą prawną przywołanego w pytaniu zapisu jest ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 - art. 30 ust. 2, zgodnie z którym podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są instytucje zarządzające, instytucje pośredniczące, instytucje wdrażające lub beneficjenci, a także inne podmioty, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743).

W przypadku projektu partnerskiego, zgodnie z zapisami ww. ustawy Beneficjent pełni role partnera wiodącego.

Odpowiedź
Pytanie #10870 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (Rozdział 6 ust. 5) podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis dla przedsiębiorcy są wydatki, o których mowa w podrozdziale 5.4 ust. 5 pkt 2, czyli koszty usług doradczych i szkoleniowych. Tym samym wydatki poniesione w ramach zadania dotyczącego realizacji działań doradczych mających na celu opracowanie  diagnozy kondycji przedsiębiorstwa, jak i zadania dotyczącego refundacji kosztów usług rozwojowych są objęte regułami pomocy de minimis.

Odpowiedź
Pytanie #10869 Kopiuj link

W ramach spełnienia ww. kryterium można wskazać projekty partnerskie, w których podmiot był stroną umów, w ramach których udzielana była pomoc de minimis oraz podmiotem udzielającym pomocy, wskazywanym w zaświadczeniach o udzielanej pomocy de minimis w ramach tych umów. W odniesieniu do przykładu wskazanego w pytaniu, jeśli Lider był również stroną umowy o dzielenie pomocy de minimis dla tych 110 przedsiębiorców, projekt taki spełnia wymagania określone w kryterium dostępu nr 5 pkt a). 

Odpowiedź
Pytanie #10868 Kopiuj link

W przypadku gdy Wnioskodawca zaplanuje we wniosku, że zadania dotyczące rekrutacji i monitoringu są realizowane przez personel projektu, to zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020,  koszty delegacji służbowych mogą być kosztem kwalifikowanym. Warunkiem kwalifikacji delegacji jest przedstawienie uzasadnienia, że są one niezbędne do prawidłowej realizacji projektu i uwzględnione w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. 

Rekomendujemy wykazanie kosztów delegacji służbowych w oddzielnej pozycji budżetowej przyporządkowanej do właściwego zadania.  

Odpowiedź
Pytanie #10867 Kopiuj link

Ad.1 

Kryterium dostępu nr 2 będzie można uznać za spełnione, w przypadku gdy Wnioskodawca wskaże w załączonym do wniosku o dofinansowanie oświadczeniu, że do realizacji projektu zaangażuje osoby (doradców/konsultantów) o wymaganym wykształceniu i doświadczeniu. 

Ad. 2

Realizacja działań doradczych mających na celu opracowanie diagnozy kondycji przedsiębiorstwa ze wskazaniem tematyki usług rozwojowych możliwych do sfinansowania w ramach projekt, jest dokumenty obligatoryjnym dla każdego przedsiębiorcy (odbiorcy wsparcia) zakwalifikowanego do udziału w projekcie. 

Ad. 3

Zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 5, średni koszt dofinansowania w ramach projektu na pracownika nie może przekroczyć 19 298,00 zł. Biorąc pod uwagę, że wszystkie koszty kwalifikowane w ramach projektu są finansowane z dofinansowania (w konkursie nie jest wymagane posiadanie wkładu własnego przez Wnioskodawcę) średni koszt dofinasowania na pracownika wylicza się dzieląc sumę kosztów kwalifikowanych projektu przez planowaną do objęcia wsparciem liczbę uczestników.

 

Odpowiedź
Pytanie #10866 Kopiuj link

Ad. 1 

Zgodnie z zapisem kryterium dostępu nr 1 wymagany jest jeden projekt finansowany ze środków publicznych, w ramach którego udzielono pomocy de minimis dla co najmniej 100 przedsiębiorców, zaś udzielane wsparcie polegało na refundacji/dofinansowaniu szkoleń i doradztwa. Oznacza to, że nie ma możliwości zsumowania liczby przedsiębiorców z kilku projektów, wskaźnik udzielenia pomocy de minimis 100 przedsiębiorcom musi wynikać z jednego projektu. 

Ad. 2

Zgodnie z kryterium premiującym nr 2 wnioskodawca musi wykazać doświadczenie w zrealizowaniu lub realizacji co najmniej jednego projektu operatorskiego.  Pod pojęciem projektu operatorskiego rozumie się projekt polegający na dystrybucji środków EFS przeznaczonych na wspieranie rozwoju umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji pracodawców i ich pracowników lub osób fizycznych, oparty na podejściu popytowym z wykorzystaniem Bazy Usług Rozwojowych. Czyli projekt finansowany z innych źródeł niż EFS i realizowany poza Bazą Usług Rozwojowych nie będzie uznany za spełniający to kryterium. 

Odpowiedź
Pytanie #10865 Kopiuj link

Ad. 1 

Celem załączonej do Regulaminu wyboru projektów listy sprawdzającej jest ułatwienie Wnioskodawcy weryfikacji czy zapisy wniosku pozwalają na uznanie przez oceniających czy dane kryterium oceny merytorycznej jest spełnione czy też nie. W liście sprawdzającej uwzględniono wszystkie kryteria oceny merytorycznej obowiązujące w naborze, nie tylko kryteria dostępu i premiujące. Proces oceny merytorycznej wniosku składa się z 3 etapów. Ocena w ramach każdego z etapów dokonywana jest na oddzielnej karcie oceny merytorycznej, zgodnie  z kryteriami wskazanymi w karcie. Wzory kart oceny wraz z kryteriami stanowią odpowiednio Załącznik nr 1a, 1b, 1c do Regulaminu. W kartach jest szczegółowo wskazane co podlega ocenie w ramach każdego z kryteriów. W przypadku, gdy do oceny kryterium niezbędne jest przesłanie przez Wnioskodawcę załącznika, jest to wskazane w opisie kryterium. 

Ad. 2 

Zgodnie z zapisami Procesu udzielania wsparcia do zadań Operatora należy między innymi weryfikacja i akceptacja kart wybieranych przez przedsiębiorców usług rozwojowych, wsparcie techniczne przedsiębiorcy przy poruszaniu się po BUR, nadanie numeru ID, weryfikacja uczestników pod kątem ewentualnego uczestnictwa w usługach zgłoszonych do akceptacji przez innych Odbiorców wsparcia, itp. Koszty osób odpowiedzialnych za realizacje tych zadań należy finansować z kosztów pośrednich, jako koszty związane z obsługą projektu. Nie ma możliwości finansowania tych zadań z kosztów bezpośrednich projektu. 

Ad. 3. 

Doradcy/konsultanci, o których mowa w kryterium dostępu nr 2, zaangażowani do realizacji projektu, muszą spełniać co najmniej wymagania określone w kryterium. Do projektu mogą być zatrudnieni zarówno jako personel projektu lub w ramach podwykonawstwa. 

Ad. 4

Zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 2 zaangażowani do projektu doradcy/konsultanci muszą posiadać udokumentowane doświadczenie w realizacji w ostatnich 5 latach, przed terminem  zaangażowania do projektu, co najmniej 20 analiz oceny kondycji (diagnoz) przedsiębiorstwa na podstawie danych finansowych i pozafinansowych firmy. Do zadań doradcy/konsultanta w projekcie będzie należało opracowanie diagnozy kondycji firmy. Dlatego też doświadczenie w przeprowadzeniu oceny analizy potrzeb rozwojowych w ramach projektów takich jak Akademia Menedżera MMŚP lub Akademia Transformacji Cyfrowej nie może zostać uznane jako spełniające warunki kryterium, gdyż analizy te dotyczyły tylko zdiagnozowania luk kompetencyjnych osób delegowanych do projektu, nie obejmowały pełnej diagnozy kondycji firmy. 

Odpowiedź
Pytanie #10864 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Procesu udzielania wsparcia do zadań Operatora należy między innymi weryfikacja i akceptacja kart wybieranych przez przedsiębiorców usług rozwojowych, wsparcie techniczne przedsiębiorcy przy poruszaniu się po BUR, nadanie numeru ID, weryfikacja uczestników pod kątem ewentualnego uczestnictwa w usługach zgłoszonych do akceptacji przez innych Odbiorców wsparcia, itp. Koszty osób odpowiedzialnych za realizacje tych zadań należy finansować z kosztów pośrednich, jako koszty związane z obsługą projektu.  

Odpowiedź
Pytanie #10863 Kopiuj link

Rekomendujemy, aby koszt opracowania diagnozy kondycji przedsiębiorstwa był przeliczony na koszt wynagrodzeń doradców/konsultantów zatrudnionych jako personel projektu lub w ramach podwykonawstwa, przy założeniu że łączna wartość tego zadania w budżecie nie przekroczy iloczynu ceny jednostkowej usługi opracowania diagnozy wskazanej w taryfikatorze i liczby przedsiębiorstw zaplanowanych do objęcia wsparciem w projekcie. Podobne założenia należy przyjąć odpowiednio dla wyliczenia kosztów zadania związanego z rekrutacją czy monitoringiem. 

Należy jednak pamiętać, że wysokość wynagrodzenia personelu projektu musi odpowiadać stawkom faktycznie stosowanym u Beneficjenta poza projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i FS na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji.   

Odpowiedź
Pytanie #10862 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami Procesu udzielania wsparcia do zadań Operatora należy miedzy innymi weryfikacja i akceptacja kart wybieranych przez przedsiębiorców usług rozwojowych, wsparcie techniczne przedsiębiorcy przy poruszaniu się po BUR, nadanie numeru ID, weryfikacja uczestników pod kątem ewentualnego uczestnictwa w usługach zgłoszonych do akceptacji przez innych Odbiorców wsparcia, itp. Odpowiadając na pytanie, jak najbardziej mogą Państwo założyć w projekcie stanowisko ds. weryfikacji kart usług rozwojowych, jednakże może ono być finansowane z kosztów pośrednich. 

Odpowiedź
Pytanie #10861 Kopiuj link

Ad.1 Zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 5, średni koszt dofinansowania w ramach projektu na pracownika nie może przekroczyć 19 298,00 zł. Biorąc pod uwagę, że wszystkie koszty kwalifikowane w ramach projektu są finansowane z dofinansowania (w konkursie nie jest wymagane posiadanie wkładu własnego przez Wnioskodawcę), średni koszt dofinasowania na pracownika wylicza się dzieląc sumę wszystkich kosztów kwalifikowanych projektu przez planowaną do objęcia wsparciem liczbę uczestników.

Ad.2 Rekomendujemy, aby koszt opracowania diagnozy kondycji przedsiębiorstwa był przeliczony na koszt wynagrodzeń doradców/konsultantów zatrudnionych jako personel projektu lub w ramach podwykonawstwa, przy załażeniu że łączna wartość tego zadania w budżecie nie przekroczy iloczynu ceny jednostkowej usługi opracowania diagnozy wskazanej w taryfikatorze i liczby przedsiębiorstw zaplanowanych do objęcia wsparcie w projekcie. 

Odpowiedź
Pytanie #10860 Kopiuj link

Zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 5, średni koszt dofinansowania w ramach projektu na pracownika nie może przekroczyć 19 298,00 zł. Biorąc pod uwagę, że wszystkie koszty kwalifikowane w ramach projektu są finansowane z dofinansowania (w konkursie nie jest wymagane posiadanie wkładu własnego przez Wnioskodawcę) średni koszt dofinasowania na pracownika wylicza się dzieląc sumę kosztów kwalifikowanych projektu przez planowaną do objęcia wsparciem liczbę uczestników.

Tym samym nie ma konieczności rozbijania kosztów zakupu laptopa na planowaną do objęcia wsparciem w projekcie liczbę uczestników czy też dzielenia kosztów diagnozy na liczbę delegowanych pracowników z danego przedsiębiorstwa.  

Do kosztów kwalifikowanych zalicza się zarówno koszty bezpośrednie, jak i koszty pośrednie, co oznacza, że koszty pośrednie są brane pod uwagę przy wyliczeniu średniego kosztu dofinansowania na osobę.  

Maksymalna wartość kosztów pośrednich uzależniona jest od wartości projektu i jest rozliczana ryczałtowo. Katalog wydatków możliwych do sfinansowania z kosztów pośrednich i ich wskaźnik procentowy zostały uregulowane  w Rozdziale 3.12 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. 

Biorąc pod uwagę, ze wartość projektu w ramach konkursu powinna mieścić się w widełkach od 9 431 052,00  zł do 13 196 526,00 zł, zgodnie z ww. wytycznymi będzie miała zastosowanie stawka ryczałtowa w wysokości 10% kosztów bezpośrednich (stawka stosowana w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczających 4 550 000,00 zł).

Odpowiedź
Pytanie #10859 Kopiuj link

Zgodnie z wymogami kryterium dostępu nr 3 delegowany przez przedsiębiorcę do udziału w projekcie pracownik musi być zatrudniony w przedsiębiorstwie od co najmniej 3 miesięcy przed datą uruchomienia naboru do projektu. Operator zobowiązany jest do organizacji naboru w rundach. W związku z tym, wymóg zatrudnienia pracownika należy odnieść do terminu rozpoczęcia danej rundy naboru w projekcie, w ramach której przedsiębiorca ubiega się o wsparcie.

Odpowiedź
Pytanie #10858 Kopiuj link

System informatyczny, którym Operator będzie dysponował na dzień rozpoczęcia realizacji projektu głównie ma na celu ułatwienie przedsiębiorcom skorzystania ze oferowanego wsparcia m.in. dzięki możliwości elektronicznego składania dokumentów zarówno na etapie aplikowania o środki, jak i na etapie podpisywania umowy wsparcia i jej rozliczenia. Ponadto system ten powinien wspomóc Operatora w sprawnej realizacji projektu. 

Zgodnie z zapisami RWP system powinien posiadać co najmniej poniższe funkcjonalności:

  1. możliwość odbierania i gromadzenia wniosków o udzielenie wsparcia;
  2. możliwość zamieszczenia regulaminu rekrutacji z załącznikami i jego akceptacji przez przedsiębiorcę;
  3. możliwość gromadzenia przesłanych przez przedsiębiorcę skanów dokumentów rekrutacyjnych (np. raport z diagnozy kondycji przedsiębiorstwa, dokumenty poświadczające status dotyczący wielkości przedsiębiorstwa, formularze informacji o pomocy de minimis);
  4. możliwość zweryfikowania kompletności dokumentów rekrutacyjnych;
  5. bieżącą komunikację z przedsiębiorcą dotyczącą informowania o kolejnych etapach postępowania (np. uzupełnienie dokumentów, akceptacja dokumentacji, informacja o zakwalifikowaniu do projektu, możliwość wyboru usługi rozwojowej, pomoc w wyborze usługi);
  6. generowanie umowy dla przedsiębiorcy;
  7. możliwość złożenia wniosku o refundację zakupu usługi rozwojowej, tj. dokonania rozliczenia między Beneficjentem a przedsiębiorcą. 

Przedmiotowy konkurs dotyczy wsparcia przedsiębiorców w okresowych trudnościach i intencją PARP było wprowadzenie względem Operatorów wymogu posiadania narzędzi i mechanizmów, które ułatwią przedsiębiorcy aplikowanie i wykorzystanie środków. PARP nie ma możliwości wskazanie szczegółowej specyfikacji sytemu informatycznego, w tym procesów które powinien uwzględniać, funkcji działania czy pól do wypełnienia, gdyż w głównej mierze zależą one od Operatora i tego jak zaplanował realizację poszczególnych etapów w projekcie, mając na względzie zapisy Procesu udzielania wsparcia (Załącznik nr 9 do RWP). 

Odpowiedź
Pytanie #10857 Kopiuj link

Ad.1 Zgodnie z zapisem tego kryterium wymagany jest jeden projekt finansowany ze środków publicznych, w ramach którego udzielono pomocy de minimis dla co najmniej 100 przedsiębiorców, zaś udzielane wsparcie polegało na refundacji/dofinansowaniu szkoleń i doradztwa. Oznacza to, że nie ma możliwości zsumowania liczby przedsiębiorców z kilku projektów, wskaźnik udzielenia pomocy de minimis 100 przedsiębiorcom musi wynikać z jednego projektu. 

Ad.2 Wykazane projekty, potwierdzające spełnienie tego kryterium, polegają na refundacji/dofinansowaniu szkoleń lub doradztwa. Mogą tu być wykazywane projekty realizowane w oparciu o Bazę Usług Rozwojowych, jak i projekty szkoleniowe/doradcze/szkoleniowo-doradcze realizowane bezpośrednio przez podmiot realizujący projekt. 

Brak wyników

Filtry:

COM_CONTENT_FITLERS_CLOSE

Tematy
Pomoc